Heritage Grand Banks

Mer
11 månader 2 veckor sedan #4006 av Hans Annell
Svar från Hans Annell i ämnet Heritage Grand Banks
Som den där krukväxten som skjuter iväg sina frön... jag håller kolla på olödda dioder på en klibbig tejpremsa (gul tesa)

De där dioderna lyser oerhört starkt på sin specade maxström på 60mA. Resistor som begränsar till 8-12 mA ger bra ljus i mitt projekt.

Please Logga in or Skapa ett konto to join the conversation.

• Åke Silén
  • Författare till inlägg
  • Färsk Boarder
  • Färsk Boarder
Mer
11 månader 2 veckor sedan #4005 av Åke Silén
Svar från Åke Silén i ämnet Heritage Grand Banks

Sakta går det framåt. Nu har aktern liksom fören fått fönstren insatta och aktern har får en dörr så besättningen kan komma ut för ett uppfriskande(?) bad. Den här byggsatsen innehåller en stor mängd så detaljer, som tex de små skyltarna upptill på förarplatsen. Den ena skylten sägs vara knuten till radarn, den andra till radio

Mer
11 månader 2 veckor sedan #4001 av Olle Hjortsberg
Svar från Olle Hjortsberg i ämnet Heritage Grand Banks
Kul att du åter är på banan med byggandet. Små lysdioder med monterade ledningar hittar du hos luciashobby.se. Glöm bara inte att dioder och LED alltid måste ha ett förkopplingsmotstånd för att begränsa strömmen. Allt enligt flera av våra elektronikexperter.

• Åke Silén
  • Författare till inlägg
  • Färsk Boarder
  • Färsk Boarder
Mer
11 månader 2 veckor sedan #4000 av Åke Silén

Nu är alla fönsterramar på plats. Nu skall långsidorna målas. Innan dess så tänkte jag titta till på framrutorna. Här har ett misstag gjorts. Fördäcket är lagt ca 2 mm för långt akterut så fönstret får inte plats. Hålrummet behöver ökas med 2 mm för mittenfönstret och från 2-0 mm för sidofönstren. Hålet för mittfönstret har med slipskiva (0,5 mm) gjorts till 2,4 mm. Nu passar fönstret. 
De små lysdioderna som Hasse A rekommenderade har kommit. De var verkligen små men hala som ålar. Greppade en med en pincett vilket gjorde att den sprätte iväg. Gjorde ett nytt försök med nästa. Samma sak hände. Bara en har återfunnits. Det är för mycket grejor på arbetsbordet så den återfinns säkert vid slutstädning. Jag har beställt två olika större varianter. Med dessa bör det även vara lättare att löda på anslutning. Har funderat på att använda koppartejp. Jag får se när de anländer.

• Åke Silén
  • Författare till inlägg
  • Färsk Boarder
  • Färsk Boarder
Mer
11 månader 2 veckor sedan #3999 av Åke Silén

Här pågår målning är det inte på framsida så är det baksida. Först grundning, sen Quick blank och sist Quick halvmatt(2 lager). Mahognyn får flera lager Vallejo klarlack. Slipning mellan lagren. När jag tröttnat på målningen så finns alltid fönster som skall förses en list 1x2 mm runt om. Jag har lyckats ganska bra - nu återstår endast 9 fönster. Sakta framåt

• Åke Silén
  • Författare till inlägg
  • Färsk Boarder
  • Färsk Boarder
Mer
11 månader 3 veckor sedan - 11 månader 3 veckor sedan #3998 av Åke Silén

Leveransen från Amati av Grand Banks kitet levererades med ett skrov som inte passar till bygget. Jag skrev till Amati för drygt en vecka sen och påpekade felet. Jag fick svar ganska omgående men sen hände inget mer. Skrev häromdagen igen och då vaknade de. Det här var en unik händelse - självklart! De skickade med en video som visade att det visst gick att stoppa ner bygget i skrovet. Jag har byggt modellen med de bipackade delarna enligt manualen och försökt stoppa ner bygget i skrovet. I det skrov jag fått går inte bygget ner. Jag har skickat dem bifogad video och bilder på måtten både på ritningarna och hålet där den utskurna bottenplattan satt för övertyga dem att även unika saker händer. Får se i veckan som kommer vad som händer.
Videon fungera inte!
Last edit: 11 månader 3 veckor sedan by Åke Silén.

Sidan laddades på: 0.138 sekunder

Hänt sedan sist

Månadsmöte 4 mars

Per Westin visar sin två meter långa modell av sin egen fullstora Chris Craft.
Mahogny, sydda fluffiga lädersäten och krom. Snyggt!

Årsmöte 4 februari

Efter sedvanlig årsmötesformalia och val av styrelse vidtog presentation av klubbens nya hemsida som är 'responsiv' och därmed fungerar på såväl mobil som padda och dator. Planerad release under april månad.

Mörkerkörning 24 september

Det blev rätt fullt i dammen, så det var ju tur att alla hade någon form av ljus på sin skuta. Och tack grillmasters, goda korvar fixade ni!

Byggtipsartiklar

Här samlar vi byggtips av allehanda slag från olika media.

Byggtipsartiklar >

Forumets senaste inlägg