Heritage Grand Banks

• Åke Silén
  • Författare till inlägg
  • Färsk Boarder
  • Färsk Boarder
Mer
10 månader 4 dagar sedan #4042 av Åke Silén
Svar från Åke Silén i ämnet Heritage Grand Banks

I väntan på beställningen av CA-lim så pågår utskrift på 3D-skrivaren av lämpliga figurer som senare skall få komma ombord. 3D-skrivaren har en stor fördel då den kan jobba under natten. Innan jag lämnar skrivaren, kollar jag att utskriften fäster på plattan. I går natt så misskötte sig skrivaren. Utskriften gäller två personer som sitter nära varandra. Av något skäl misslyckades utskriften av en arm på de ena och ett ben på den andra. Utskriften gjordes med figurerna på rygg. Kanske var det ett olämpligt läge. I natt så provar jag en utskrift med figurerna i stående men förhoppningen att detta skall lösa problemet. Under tiden skrivaren jobbar så har jag börjat kläs gångborden med mahogny. Detta blir gjort med Loctite 60 sekunders lim. 

Please Logga in or Skapa ett konto to join the conversation.

• Åke Silén
  • Författare till inlägg
  • Färsk Boarder
  • Färsk Boarder
Mer
10 månader 6 dagar sedan #4041 av Åke Silén

Nu har de första borden på skrovsidorna kommit på plats. För ändamålet hade jag inhandlat Gorilla lim som skall klara av att limma trä på plast. Manualen rekommenderar CA-lim eller kontaktlim. Kontakt lim saknar möjlighet till justeringar. Efter att ha provbockat listerna insåg jag direkt att fören kommer bli  den stora stötestenen.Tejp kunde till nöds hålla ribban på plats en stund så det fick bli CA-lim. Fören limmas först en bit utan belastning. När ribban satt fast så bockade och limmade jag stegvis mot aktern. Mellan varje bord skall det vara en 1x1 mm list. Det översta bordet består av en 2x2,5 mm list. Två stycken lister var bifogade men av någon anledning jag glömt så behövde jag en bit till något så nu måste jag fixa fram en bit att skarva med. Det får bli en djupdykning i "överblivet material lådan".

• Åke Silén
  • Författare till inlägg
  • Färsk Boarder
  • Färsk Boarder
Mer
10 månader 1 vecka sedan #4040 av Åke Silén

Nu har varvet flyttat till Öland. Bilen nu tömd på varvsprylar och modeller. Nu har skrovet slipats upp så att överbyggnaden passar i skrovet. Jag förstår hustrun åsikter angående slipning. Gör man det med maskin blir det en faslig massa "damm". Detta syntes tydligt på datorskärmen och utskrifts platta till 3D skrivaren. Det närliggande har jag dammsugit upp nu och resten får vänta tills allt slipjobb är klart. Skrovet skall kläs med mahogny kring överbyggnaden och det första lagret är limmat. Under tiden limmet torkar ha jag satt igång 3D skrivaren för utskrift av besättning med vänner. Det är ett fasligt pyssel att få bort allt utskriftstöd framför allt kring korslagda armar och ben. Sen gäller det att hitta möjligheter för penseln att måla på delvis dolda ställen. Fler figurer skall skrivas ut och i vissa fall får man ta fram värmepistolen och ändra positionen på armar och ben. Gräset hade vuxit sig långt när vi hit kom. Det måste klippas så det blir lite omväxling med modellbåtsbygget

• Åke Silén
  • Författare till inlägg
  • Färsk Boarder
  • Färsk Boarder
Mer
10 månader 2 veckor sedan #4034 av Åke Silén
Idag blir det bara lite text då modellen och alla verktyg på varvet är under nerpackning inför resan till Mellby på Öland om ca en vecka. Förutsättningen är att min hälsa inte blir sämre. Överbyggnaden är i stort sett färdig och skrovet väntar på modifikation så att överbyggnaden passar, mahognyribbor och träribbor skall limmas på skrovet liksom motorer mm skall på plats. För husfridens skulle kommer detta att göras på Öland. Under tiden skall rummet städas och arbetsbänken oljas så att varvet kan flytta hit igen någon gång i höst. 

• Åke Silén
  • Författare till inlägg
  • Färsk Boarder
  • Färsk Boarder
Mer
10 månader 2 veckor sedan #4031 av Åke Silén

Masten på modellen är knepig.  Inte nog med att sladdarna till lanternan skall in i den tunna masten utan fäste till GPS-mottagaren och fästen till Radarburken skall tillverkas, fäste för bommen och spridare skall sättas på plats. På plats skall masten stöttas av flera tampar med fästen i skrovet. jag tycker att det är en bräcklig konstruktion. Det kommer bli stor risk att knäcka något under transporter. Inför resan till Öland har jag därför bestämt, att masten skall inte monteras nu. Den behöver slipas på sina ställen och målas. Detsamma måste göras på förarplatsen.

• Åke Silén
  • Författare till inlägg
  • Färsk Boarder
  • Färsk Boarder
Mer
10 månader 3 veckor sedan #4030 av Åke Silén

Vissa dagar är det motgångar. Idag då masten skulle testas visade det sig att en av sladdarna till topplanternan hade gått av vid maständan. Fick skära ut en lång bit innan jag fann tillräckligt lång bit för att kunna löda på en skarv. Lite av problemet var att jag limmat fast trådarna för att de skulle hålla sig på plats under spackling och slipning. Nu lyser lanternan igen. Hoppas bara att denna tunna sladd håller för fortsatta arbetet med massten. Radarburken och GPS mottagaren skall på plats. Får vara öppet tills detta är klart

Sidan laddades på: 0.119 sekunder

Hänt sedan sist

Månadsmöte 4 mars

Per Westin visar sin två meter långa modell av sin egen fullstora Chris Craft.
Mahogny, sydda fluffiga lädersäten och krom. Snyggt!

Årsmöte 4 februari

Efter sedvanlig årsmötesformalia och val av styrelse vidtog presentation av klubbens nya hemsida som är 'responsiv' och därmed fungerar på såväl mobil som padda och dator. Planerad release under april månad.

Mörkerkörning 24 september

Det blev rätt fullt i dammen, så det var ju tur att alla hade någon form av ljus på sin skuta. Och tack grillmasters, goda korvar fixade ni!

Byggtipsartiklar

Här samlar vi byggtips av allehanda slag från olika media.

Byggtipsartiklar >

Forumets senaste inlägg