Heritage Grand Banks

• Åke Silén
  • Författare till inlägg
  • Färsk Boarder
  • Färsk Boarder
Mer
9 månader 3 veckor sedan - 9 månader 3 veckor sedan #4050 av Åke Silén
Svar från Åke Silén i ämnet Heritage Grand Banks

Nu är bordläggningen på båda sidorna klara och innan putsning så tittade jag till på motorerna. Två 500/540 motorer som är nedväxlade. Kring dessa finns en byggnation som skall ge stadga och motorer, roderservo och servo. En miss i satsen är att skruvarna som skall fästa motorerna är för långa. Med dessa skruvar roterar inte motorerna. I förråd famns 10 mm långa M3 skruvar som med bricka löste problemet. Eftersom skrovet är felbyggt så passar heller inte byggnationen perfekt. Lyckades knäcka en del som skall ge stadga i den aktre delen. Jag får limma på ett stöd och slipa delen till att passa. Nu väntar upptagning av hål för propelleraxeln och hål för roderstocken. Sen får det bli några timmar med att fundera ut hur att placera övrig elektronik och icke minst hur att dra kablarna. Det är märkligt att Amati inte levererat med någon störnings dämpande utrustning. Det enda de förslår i anvisningarna är att sätta dit ett par kondensatorer. Kan ju i och för sig fungera men hur bra?
Last edit: 9 månader 3 veckor sedan by Åke Silén. Orsak: Fel

Please Logga in or Skapa ett konto to join the conversation.

• Åke Silén
  • Författare till inlägg
  • Färsk Boarder
  • Färsk Boarder
Mer
9 månader 3 veckor sedan #4049 av Åke Silén

Efter mycket pyssel har jag nu blivit färdig med borden på en sidan. Största problemet är att borden stretar emot och skall vridas lite åt ena hållet sen lite år andra hållet. Värst är det i fören. Efter många försök att klämma fast bordet i fören med i stort sett alla typer av klämmor jag hade - gav jag upp på den idéen. Principen som jag använt var - först satte jag fast bordet med tejp så att den hamnade på rätt plats längdledes och efter detta så markerade jag var de skulle sitta. Sen togs tejpen bort och jag CA-limmade ett par. centimeter i fören och höll sen med tummen fast bordet och med andra handen höll jag bordet i position höjdledes. Fungerade men tummen fastnade dock många gånger även den. Sen limmade jag en bit som hade motsvarande bockning, sen limmades en bit som hade alternativ lutning. Efter detta gick den att limma resten av bordet. Det är en 1x1 mm list mellan borden. Borden är 1,5 mm tjocka. Allt detta för att likna originalet. Efter slipning så kan jag nog dammsuga bort allt som ligger i skåran. I värsta fall kan jag slipa till någon metallbit till 1 mm. (1x1 mm list i furu är i den italienska versionen 0,85 mm). Det är visserligen långt till målning men jag undrar vad som blir bäst. Sprutlacka eller penselmåla? Jag föreställer mig att med pensel är det lättare att få lagom mängd färg i skåran.Finns här några klok råd att lyssna till?

• Åke Silén
  • Författare till inlägg
  • Färsk Boarder
  • Färsk Boarder
Mer
9 månader 3 veckor sedan #4048 av Åke Silén
Ja - men man kan låta bli att använda Flexi. Finns kanske bättre användningsområden?

Mer
9 månader 3 veckor sedan #4047 av Hans Annell
Svar från Hans Annell i ämnet Heritage Grand Banks
Behövs handpåläggning 😅

• Åke Silén
  • Författare till inlägg
  • Färsk Boarder
  • Färsk Boarder
Mer
9 månader 3 veckor sedan #4046 av Åke Silén

Mitt vanliga filament till 3D-skrivaren har tagit slut (PLA Easy print). När jag skulle beställa nytt så upptäckte jag en variant jag inte tidigare provat, PLA Flexi. Det kunde ju vara något att testa då figurerna i skala 1:20 får smala armar och ben som är mycken lätt att knäcka. Lite flexibilitet hos figurerna skulle nog vara bra. På bilden syns en gående man där den till vänster är utskriven med Flexi och den till höger med PETG. Resultatet med Flexi filament var mycket svår att rensa från diverse trådar och rester från utskriften. Det värsta var inte utskriften utan att på utskriftsplattan satt resterna fast, nästan omöjliga att få bort. Utskriften med Flexi påminner om gummi. Kan dras ut i långa stycken. Utskriften med PETG blev ganska bra med saknar en hand. I nästa vecka kommer nog mitt vanliga PLA (som kan värmebockas till lämplig position) och tills dess så fortsätter bordläggningen på skrovsidan. Inte helt lätt att limma spänstiga i och för sig laserskurna bitar mot skrovet. Tror att jag nu har kommit på hur att göra limningen vilket kan leda till att första sidan om några dagar kan vara klar.

• Åke Silén
  • Författare till inlägg
  • Färsk Boarder
  • Färsk Boarder
Mer
10 månader 3 dagar sedan #4043 av Åke Silén

Nu blev det inte som tänkt. 3D skrivaren fick stopp i munstycket under natten och var nästan klar. Ägnat timmar åt att åtgärda felet. Var tvungen att klippa en bit på slangen som omger filamentet. Smält plast i spetsen. Som tur var så hade jag ett nytt munstycke.  Självklart så satt munstycket fast i all plast som samlats där men efter ställt temperaturen för munstycket till 240 grader så släppte munstycket och efter avsvalning kunde nya munstycket komma på plats. De här figurerna är utskrivna med PetG. Nu hade jag två dåliga utskrifter. Efter lite sågande så kunde det förlorade underbenet på den första utskriften ersättas av ett ben från den andra med hjälp av epoxi. Under arbetets gång med benet så gick helt plötslig figuren av vid höften. Mer epoxi! Tycket inte jag hanterat figurerna med hårda handen. Är PetG lätt att bryta? Har ingen erfarenhet av PetG utan håller mig till PLA. Nu har jag i alla fall en "hel" uppsättning. Behöver kanske lite slipning på vissa ställen. och lite mer målning. Tänkt att få plats på Skydeck.

Sidan laddades på: 0.145 sekunder

Hänt sedan sist

Månadsmöte 4 mars

Per Westin visar sin två meter långa modell av sin egen fullstora Chris Craft.
Mahogny, sydda fluffiga lädersäten och krom. Snyggt!

Årsmöte 4 februari

Efter sedvanlig årsmötesformalia och val av styrelse vidtog presentation av klubbens nya hemsida som är 'responsiv' och därmed fungerar på såväl mobil som padda och dator. Planerad release under april månad.

Mörkerkörning 24 september

Det blev rätt fullt i dammen, så det var ju tur att alla hade någon form av ljus på sin skuta. Och tack grillmasters, goda korvar fixade ni!

Byggtipsartiklar

Här samlar vi byggtips av allehanda slag från olika media.

Byggtipsartiklar >

Forumets senaste inlägg