Heritage Grand Banks

• Anders Eriksson
  • Färsk Boarder
  • Färsk Boarder
Mer
9 månader 2 veckor sedan #4061 av Anders Eriksson
Svar från Anders Eriksson i ämnet Heritage Grand Banks
Prova att sätta någon sorts gummidämpning mellan motorfästet och skrovet om det är möjligt. Det kan kanske dämpa en del av kugghjulsljudet.
Har fungerat för mig.

Please Logga in or Skapa ett konto to join the conversation.

• Åke Silén
  • Författare till inlägg
  • Färsk Boarder
  • Färsk Boarder
Mer
9 månader 2 veckor sedan #4060 av Åke Silén
Svar från Åke Silén i ämnet Heritage Grand Banks
youtube.com/shorts/wLX_3NwTVlo?feature=share

Nu känns det bra. Igår kom den nya fartkontrollen en Hobbywing 1060 Brushed. Nyare kanske bättre anpassad eller så är den jag hade trasig. Den nya lät sig installeras enligt anvisningarna och fungerar som synes - helt OK. Kugghjulen på motorerna väsnas dock mer än jag trivs med. Jag gav kugghjulen en omgång teflon och smorde axlarna med lite olja. Blev bättre men duger så här långt. Nu skall bl a akterdäck kläs med mahognyribbor.

• Åke Silén
  • Författare till inlägg
  • Färsk Boarder
  • Färsk Boarder
Mer
9 månader 2 veckor sedan #4059 av Åke Silén
Inte ofta man ser Grand Banks i Sverige. I Florida är den mycket mer populär. Akter om ligger en Scanmar 33. Under ären jag hade en Scanmar 33 funderade jag på att göra en miniversion. Kom aldrig till skott med att börja. All ledig tid gick åt till segling och underhåll/förbättringar. 

Mer
9 månader 2 veckor sedan #4057 av Hans Annell
Svar från Hans Annell i ämnet Heritage Grand Banks
Åke, visste inte att du byggde i skala 1:1 

• Åke Silén
  • Författare till inlägg
  • Färsk Boarder
  • Färsk Boarder
Mer
9 månader 2 veckor sedan #4056 av Åke Silén

De senaste dagarna har försökt få fart på de fartreglage jag har. Med satser kom ett fartreglage som heter Viper Marine 20. Sändaren en Reely GTt4 EVO har kontakt med mottagaren och det går att fjärrstyrs ett servo men inte medskickat fartragkage. Hur jag än försökte med olika kopplingar så ville inte motorerna röra på sig. Kopplar jag ström till motorerna fungerar de utmärkt. Jag hade ett fartreglage liggande, ett Hobbywing 1060 Brushed. Ej heller med detta fartreglage kunde jag få fart på motorerna. Min misstanke är att dessa fartreglage är gjorda  för 7,2 V och bilar. Jag tänker hämta ström från ett 11,4 volts batteri med 5000 mA. Så beställde jag ett nytt fartreglage. Under väntan på leverans så börjar jag titta till på akterdäck som ligger ovanför rodren. Tanken är att hålet skall täckas med en lucka och akterdäck skall limmas fast. Akterdäcket är laserskuret men passade inte tilll skrovet. Efter slipning på alla sidor så passar det. Det verkar som modellkonstruktöreren inte hade tänkt på att ett roder kan behöva justeras/mm. Limmar jag fast akterdäcket, kan ingen justering göras. Jag bollar fn med två lösningar. Den ena är att sätta fast däcket med skruvar, det andra att limma på några tyngder så att det ligger på plats. Under luckan hoppas jag kunna få plats med en strömbrytare ( inte klart ännu).

• Åke Silén
  • Författare till inlägg
  • Färsk Boarder
  • Färsk Boarder
Mer
9 månader 2 veckor sedan #4052 av Åke Silén

Sakta mer säkert (?) böjar nu motorer, styrservo och mottagare komma på plats i skrovet. Ett problem är att batteriet (lipo 5000Ah) har en kontakt (hona) där jag inte har hanen. Kan inte begripa vart den har tagit vägen. Nu återstår bara att klippa sladden. Sladdarna är ganska tjocka och jag funderar på om höljet att tjockt och döljer en lagom tjock koppardel som passar en vanlig skarvkontakt med skruvar. I morgon klipper jag kabeln och får svaret. Det här är en byggsats med mycket detaljer där de flesta är lätta att förstå. Vad det gäller roder finns däremot ingenting. Jag misstänker att modellen ursprungligen var tänkt som stand alone på en hylla. I motorsatsen ingick roder, rodertrumma och servo ok och detaljer. Problemet är att rodertrumman och roderstocken  behöver kapas i annat fall går det inte lägga på akterdäcket. En kortare rodertrumma innebär att risken att vatten tränger in i skrovet. Min bedömning är att det mindre röret åndå kommer att fungera bra då det ligger flera cm över den tänkta vattenlinjen. Skrovet är i sig ganska tungt och inte blir det lättare med motorer, batteri mm. Skall bli spännande att testa skrovet med överbyggnaden i vattnet. Flera spännande frågeställningar ligger och väntar. T.ex. hur skall ström till lanternor och ljus kopplas till batteriet i skrovet. Antenn förstärkare till GPS? Ev kamera kopplas hur?

Sidan laddades på: 0.121 sekunder

Hänt sedan sist

Månadsmöte 4 mars

Per Westin visar sin två meter långa modell av sin egen fullstora Chris Craft.
Mahogny, sydda fluffiga lädersäten och krom. Snyggt!

Årsmöte 4 februari

Efter sedvanlig årsmötesformalia och val av styrelse vidtog presentation av klubbens nya hemsida som är 'responsiv' och därmed fungerar på såväl mobil som padda och dator. Planerad release under april månad.

Mörkerkörning 24 september

Det blev rätt fullt i dammen, så det var ju tur att alla hade någon form av ljus på sin skuta. Och tack grillmasters, goda korvar fixade ni!

Byggtipsartiklar

Här samlar vi byggtips av allehanda slag från olika media.

Byggtipsartiklar >

Forumets senaste inlägg