Heritage Grand Banks

• Åke Silén
  • Författare till inlägg
  • Färsk Boarder
  • Färsk Boarder
Mer
8 månader 2 veckor sedan #4076 av Åke Silén
Svar från Åke Silén i ämnet Heritage Grand Banks

Nu har många av smådelarna kommit på plats. PÅ Sky-Deck saknas nu bara tre stycken antenner och mast och bom (och ledningar och tampar att hålla mast och bom plats) På skrovet är sidornas ribbor målade och monterade och på skrovet får ju nu den undre delen sin bottenfärg. Förargligt nog så glipade täckplasten på ett ställe och bottenfärgen slank igenom så det blir att måla om skrovsidan (i alla fall lite). Jag gillar inte uppåtstående antenner. Dessa är 1,5 mm men det är ändå en risk för de som bockar sig över modellen att få någon i ögonen. Skall höra med barnbarnet som har mycket pysselgrejor om hon har någon härför lämplig liten kula att limma på toppen.

Please Logga in or Skapa ett konto to join the conversation.

• Åke Silén
  • Författare till inlägg
  • Färsk Boarder
  • Färsk Boarder
Mer
8 månader 3 veckor sedan #4074 av Åke Silén

Så här ser det i kajutan när tre i besättningen intagit sina platser. Bilden är tagen när Sky deck tagits av och sidstyckena ännu inte limmats på plats. Förhoppningsvis kan takbelysningen göra att damerna framträder när man tittar in genom fönstren. Skrovet är nu grundmålat och imorgon skall ett första lager vit färg skall läggas på efter en liten slipning.

• Åke Silén
  • Författare till inlägg
  • Färsk Boarder
  • Färsk Boarder
Mer
8 månader 3 veckor sedan #4073 av Åke Silén

Idag har modellen fått några ytterligare några passagerare. Varvet har fått ytterligare ett par unga medhjälpare/stjälpare. Framför allt kan Saga (7,5 år) bli en bra figurmålare. Stadig på handen och bra fokus. Lite svårt med tekniken men övning ger färdighet. Det finns massor av mer eller mindre lyckade utskrifter att öva på. När jag ser bilden i storformat blir det klart att det behövs förbättringar på vissa ställen.

• Åke Silén
  • Författare till inlägg
  • Färsk Boarder
  • Färsk Boarder
Mer
9 månader 3 dagar sedan #4071 av Åke Silén

Jag håller på och slutför en del grejer och försöker skapa mer utrymme för på måndag så kommer barn och barnbarn. Framför allt barnbarnen gillar att vara på "varvet" i husvagnen. Alla verktyg, lim, färger mm måste provas. Strikta regler gäller, inga elverktyg eller knivar får användas om jag inte är närvarande. Vissa limmer och färger ingår då en del av dessa kan ger allergiska besvär. I år har det blivit ett antal figurer som är 3D-printade men ej klarat kvalitetskraven som ligger på hög. Färg och figurer kan lätt flyttas till boningshuset och där sysselsätta dem i timmar med att försöka måla dem fint och på så vis ge mig lite egentid på varvet. Den äldste av dem, Rasmus blir 11 (under sommaren) har fattat tycke till trädgårdstraktorn. Så länge det finns bensin kör han gärna och lilla syster Saga, snart 8 får gärna hänga med. Allt detta för att meddela att det kanske blir lite sporadiska inlägg under sommaren. Det är omöjligt att vet hur mycket egentid det blir.
Bilden visar modellens ankarspel. Den skall sitta i fören men är ej monterat där då det blir problem när modellen läggs upp och ner. Visst kan jag trä på tråden på en nål men detta att med att göra samma sak men en kätting med lika små hål var banna mig inge lätt. En många försök så lyckades jag och kunde knyta ihop bifogat schackel med kedjan med hjälp av syträden enligt anvisningarna. 

• Åke Silén
  • Författare till inlägg
  • Färsk Boarder
  • Färsk Boarder
Mer
9 månader 1 vecka sedan #4064 av Åke Silén

Nu närmar det sig grundmålning och målning av skrovet. Innan dess tänkte jag fixa till och få lite elektronik på plats. Det är lätt hänt att skada målningen när man behöver flytta och ändra läge på skrovet så nu kompletteras bygget med en GPS och en strömsensor. Processorerna vid sidan av GPS´n läser in data från GPS´n och strömsensorn. Modellens position, fart över grund och data från strömsensorn (V, A och W) sparas undan på ett SD-kort var 10:onde sekund. Postionsdatat kan sen i en dator modifieras och användas till att plotta rutten som modell kört.

• Åke Silén
  • Författare till inlägg
  • Färsk Boarder
  • Färsk Boarder
Mer
9 månader 1 vecka sedan #4063 av Åke Silén

Tack för tipset med gummi. Hade dock inget lämpligt hemma, så det får vänta ett tag. Jag behövde flytta överdelen för att få mer plats. Då passade jag på och testa storleken på delar av besättningen. 3D skivaren står f.n. och vilar sig. Det har kommit skräp i munstycket. Försökte få bort det med ett 0,4 mm borr. Gick inte - det ända som hände var att borren gick av. Nya beställda. Under väntan på lite beställda delar så håller jag på och rensar mellan ribborna på skrovets utsida. Inte helt lätt. En sida klar men det är svårt att avgöra hur resultatet kommer att bli. Efter nästa sida så tror jag att det är tid för att grundmåla. Då får jag en uppfattning om penselmålning är rätt metod. I går så försökte jag skriva ihop några rader men när eposet skulle sparas så försvann kontakten med servern. Själv hade jag god access med nätverket. 

Sidan laddades på: 0.123 sekunder

Hänt sedan sist

Månadsmöte 4 mars

Per Westin visar sin två meter långa modell av sin egen fullstora Chris Craft.
Mahogny, sydda fluffiga lädersäten och krom. Snyggt!

Årsmöte 4 februari

Efter sedvanlig årsmötesformalia och val av styrelse vidtog presentation av klubbens nya hemsida som är 'responsiv' och därmed fungerar på såväl mobil som padda och dator. Planerad release under april månad.

Mörkerkörning 24 september

Det blev rätt fullt i dammen, så det var ju tur att alla hade någon form av ljus på sin skuta. Och tack grillmasters, goda korvar fixade ni!

Byggtipsartiklar

Här samlar vi byggtips av allehanda slag från olika media.

Byggtipsartiklar >

Forumets senaste inlägg