Heritage Grand Banks

• Åke Silén
  • Författare till inlägg
  • Färsk Boarder
  • Färsk Boarder
Mer
8 månader 2 dagar sedan #4085 av Åke Silén
Svar från Åke Silén i ämnet Heritage Grand Banks

Nu börjar det närma sig ett första dopp i havet. Nu har även badbryggan limmats på plats och på fördäck har ankarspelet nu limmats fast. Räcket kring ankarspelet (2 mm förkromad mässing?) var inte lätt att bocka till rätt passform. Dessutom glömde jag att borra ett litet hål längst förut för en liten mast med vimpel. Får försöka hitta på en lösning på ett stöd under tiden jag borrar (eller så skippar jag masten med vimpel). Innan transport till vattnet behöver jag komma på någonting som skyddar modellen under transport och sjösättning. Framför allt måste den höga masten skyddas. Den är lätt att bryta av.

Please Logga in or Skapa ett konto to join the conversation.

• Åke Silén
  • Författare till inlägg
  • Färsk Boarder
  • Färsk Boarder
Mer
8 månader 3 dagar sedan #4084 av Åke Silén

Min tanke var kunna tända och släcka lanternor och belysning genom att använda en kanal på sändaren. Det visade sig att den RC-switch jag köpt gav 6 V när jag tryckte på knappen. Det bistabila relä ( första trycket på andra trycket av o.s.v.) jag köpt på ALIEXPRESS (och väntat veckor innan den kom) ville ha grund på triggerpinnen. för att aktivera sitt relä. Efter en del funderingar så avvänder jag ett ytterligare ett 5V relä. Det relät aktiveras genom att jag åter de 6V passera 3 st seriekopplade dioder (som ger 5v). Reläets utgång är kopplat till grund som i sin tut är kopplat det bistabila relät. Resultatet blir att när jag trycker på sändarens knapp för kanal 3 så aktiveras det bistabila relät. Varannan gång på, varannan gång av.. Upptill till höger finns en DC DC konvertera för att erhålla 5 v som driver reläerna. Mitten till vänster sitter ett vanligt 5 V relä som när det aktiveras skickar en grund signal till det bistabila relät (underste till vänster). Upptill till vänster sitter en strömsensor med tillhörande DC DC konverter. I mitten till höger sitter GPS med två processorer som hanterar datat från GPS och strömsensorn. Datat sparas på SD-kortläsare.

• Åke Silén
  • Författare till inlägg
  • Färsk Boarder
  • Färsk Boarder
Mer
8 månader 1 vecka sedan #4082 av Åke Silén

En sidans reling är nu klar. Mycket pyssel med att få ihop relingen. Samtliga stöttor skall stå lodrätt  och i linje med varandra. Under arbetets gång insåg jag att innan den undre delen limmats på plats skulle jag ha lagt lagt ihop över och under delarna och på så vis kunnat märka in var hålen på överdelen skall sitta. Lite märkligt är att det finns 11 stöttor men på ritningen skall det vara 12 st. Det finns 11 st förborrade håll i en undre delen. En stötta till tillverkades av rest material. Så nu är det rätt enligt ritningen. Den undre delen av relingen passar dåligt till skrovets kurvatur men avvikelsen är inte något jag kan göra åt. Ytterligare ett exempel på att Amati måste ge skrovbyggaren bättre underlag.

• Åke Silén
  • Författare till inlägg
  • Färsk Boarder
  • Färsk Boarder
Mer
8 månader 1 vecka sedan #4080 av Åke Silén

Nu har turen kommit till relingen. I den nedre delen finns förborrade hål (diam 2,5 mm) i vilka stöttorna (diam 2 mm) skall sitta. Jag kan inte begripa varför hålen är 2.5 när stöttorna är 2 mm. För att inte limmet skall hamna på den lackade delen så använder jag en tejpbit i vilken jag stansat ut ett 2 mm´s hål. När tejpen är på plats över hålet så droppar jag i CA-lim och med hjälp av stöttan försöker jag få ner limmet i hålet. Med hjälp en en lodlinje (snöret) så syftar jag stöttan tills den stå rak i hålet. Stöttorna kommer i enhetlig längd vilket passar de fyra aktre stöttorna därefter skall stöttorna kapas till en längd som kan hämtas från ritningen. När stöttorna är på plats utgör de en mall för var hålen skall borras i överliggaren. Den förlorade skoningen är nu på väg med FEDEX från Amati.

• Åke Silén
  • Författare till inlägg
  • Färsk Boarder
  • Färsk Boarder
Mer
8 månader 2 veckor sedan #4078 av Åke Silén
Nu när värmen har kommit på besök blir det inte så mycket byggande. Har lyckats slarva bort en skoning för tampar efter målning. Letar överallt men ingen framgång. Jag har skrivit till Amati och frågat om jag kan få köpa en - men ännu inget svar.

Jag har i stället fokuserat på badplatformen. Så här ser den ut. Ligger nu bara löst på för jag misstänker att den kommer att skadas när jag hanterar modellen (och senare). Där nu antennen sticker ut skall det bli ett rör med flagga och antennen i men den har inte blivit målad ännu. Nu skall jag försöka att slå på strömmen med en knapptryckning från Sky-deck. Dvs lite omväxling med elektronik.

• Åke Silén
  • Författare till inlägg
  • Färsk Boarder
  • Färsk Boarder
Mer
8 månader 2 veckor sedan #4077 av Åke Silén

Sakta kommer delarna på plats. Nu limmas gångborden på plats. Det har varit mycket slipande för att få dem på plats. Skrovet har lite felaktiga mått på vissa ställen, bla passar inte överbyggnaden i skrovet vilket även gör att gångborden behöver slipas till så att även de accepterar överbyggnaden. Sen är jag lite osäker på var vattenlinjen går. Ritningen visar en sak och bygganvisningarna en annan. Kanske är det bäst att ta modellen ner till vattnet och testa. Skrov och överbyggnaden väger dyrt 4 kg. Nu väntar badbryggan på lackning. Lite tokigt att ha en badbrygga på en modell. Det förhindrar att man kan ta tag om aktern och fören när modellen skall upp ur vattnet. Modellen har tre höga antenner och en hög mast vilket gör att i och ur vattnet får ske med band eller med hjälp av någon form av vagga,

Sidan laddades på: 0.148 sekunder

Hänt sedan sist

Månadsmöte 4 mars

Per Westin visar sin två meter långa modell av sin egen fullstora Chris Craft.
Mahogny, sydda fluffiga lädersäten och krom. Snyggt!

Årsmöte 4 februari

Efter sedvanlig årsmötesformalia och val av styrelse vidtog presentation av klubbens nya hemsida som är 'responsiv' och därmed fungerar på såväl mobil som padda och dator. Planerad release under april månad.

Mörkerkörning 24 september

Det blev rätt fullt i dammen, så det var ju tur att alla hade någon form av ljus på sin skuta. Och tack grillmasters, goda korvar fixade ni!

Byggtipsartiklar

Här samlar vi byggtips av allehanda slag från olika media.

Byggtipsartiklar >

Forumets senaste inlägg