Bygge av torpedbåten Antares

  • Anders Eriksson
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Expert Boarder
  • Expert Boarder
Mer
2 år 5 månader sedan - 2 år 5 månader sedan #3575 av Anders Eriksson
Svar från Anders Eriksson i ämnet Bygge av torpedbåten Antares
Bygget fortsätter så sakteliga. Det kommer att bli svårt att komma åt utrustningen inuti skrovet så jag försöker att göra så mycket som möjligt klart innan däcket kommer på. Propelleraxeln har kommit på plats och för att se att den kom rätt behövde jag tillverka och tillfälligt sätta på plats rodret. Arbetet fortsätter med luckorna till stävtorpedtuben och torpedtuben.

Luckorna är svetsade med mikroTIG. Kul att hitta en användning.
Last edit: 2 år 5 månader sedan by Anders Eriksson. Orsak: Lagt till kommentar

Please Logga in or Skapa ett konto to join the conversation.

Mer
2 år 8 månader sedan #3532 av Åke Silén
Svar från Åke Silén i ämnet Bygge av torpedbåten Antares
Inte det lättaste bygget ser/förstår  jag

Please Logga in or Skapa ett konto to join the conversation.

  • Anders Eriksson
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Expert Boarder
  • Expert Boarder
Mer
2 år 8 månader sedan #3531 av Anders Eriksson
Svar från Anders Eriksson i ämnet Bygge av torpedbåten Antares
 
Bygget fortsätter med bordläggningen. För att spara vikt provar jag med tunna lister 1,5 x 5 mm. Det blir inte så mycket slipmån utan  jag får spackla ut eventuella gropar och slipa spacklet i stället. Det kanske blir lika tungt vi får se.
 
Jag får ta till både stora och små tvingar. Det har tagit tid att få dit lister. Dels måste de skarvas med långlask och sedan ska alla lister smalas av i ändarna.

Please Logga in or Skapa ett konto to join the conversation.

Mer
2 år 8 månader sedan - 2 år 8 månader sedan #3529 av Kjell Rothin
Svar från Kjell Rothin i ämnet Bygge av torpedbåten Antares
Ska bli kul att följa, kommer ihåg repmötet nere i Karlskrona ombord på plejadtypen den senare. Det var blåsigt i Hanöbukten när vi gick i motsjö med bra fart och när vi dök ner i en våg kändes det som om den bara skulle fortsätta nedåt, hela förskeppet försvann. Skepparen drog stopp i maskin och som man tyckte var evigheter så blev fördäcket synligt igen.
Last edit: 2 år 8 månader sedan by Kjell Rothin.

Please Logga in or Skapa ett konto to join the conversation.

  • Anders Eriksson
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Expert Boarder
  • Expert Boarder
Mer
2 år 8 månader sedan #3525 av Anders Eriksson
Svar från Anders Eriksson i ämnet Bygge av torpedbåten Antares
Bygget börjar med att såga ut spant. Eftersom det är många spant försöker jag använda maskiner för att underlätta. Jag sågar ut spanten med marginal i figursågen och sedan slipar jag ner till rätt form i slipmaskinen. Med dammsugare kopplad så blir det knappt något damm men det bullrar.
 
Här kan man se den rundade skrovformen. Inte stort deplacement. Det gäller att bygga lätt men jag noterade att på originalritningarna var vikten angiven bredvid varja detalj så även då sparade man vikt.
 
Det gick snabbt att få rättt form med slipen. Däremot hade sågbladet ibland för sig att vandra iväg så det var snabbast att lägga god marginal.
 
Spanten är klara nu ska de monteras på byggbrädan.
 

Please Logga in or Skapa ett konto to join the conversation.

Mer
2 år 8 månader sedan #3523 av Åke Silén
Svar från Åke Silén i ämnet Bygge av torpedbåten Antares
Lång och smal så det blir till att bygga en lätt överbyggnad. Kul - lycka till!

Please Logga in or Skapa ett konto to join the conversation.

Sidan laddades på: 0.123 sekunder

Hänt sedan sist

Månadsmöte 2 oktober

I kväll visade Fredrik hur man bygger gjutpluggar till ubåt i 3D och sen formar i glasfiberepoxy för att slutligen gjuta skrovhalvsektioner. Vi snackade även modernisering av hemsidan och fikade med kaffe å bulle. Kjelle berättade om olika former av gångljus, han har blivit insugen i det eftersom hans Edda Flora har master som liknar julgranar.

Mörkerkörning 25 september

Gott om båtljus och varmkorv gjorde uteavslutningen till en skön kväll trots den kraftiga byvinden som varken Storskär eller Mariefred ville luta sig mot. Mer med.
 
Alla årets körningar har varit utan regn. Vad har hänt med skalabåtvädret, dvs regn i smått eller stort? Bryr sig inte vädret om oss längre? Skönt i så fall!

Sjöhistoriska muséets Modellhelg september

Museet räknade till närmare 4000 besökare under denna 27-gradiga helg, så vi fick många givande samtal och kommentarer. Som vanligt gick Provapå-verksamheten varm med konstant kö av hugade småkaptener.

Byggtipsartiklar

Här samlar vi byggtips av allehanda slag från olika media.

Byggtipsartiklar >

Forumets senaste inlägg