Segelkatamaran med vingsegel

  • Åke Silén
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Platina Boarder
  • Platina Boarder
Mer
3 år 10 månader sedan #3162 av Åke Silén
Svar från Åke Silén i ämnet Segelkatamaran med vingsegel
Stort tack för dessa goda tips! Den nya lite mer bärkraftiga pontondelen började jag med att skriva ut med 5% infill. Resultatet blev lite väl klent. Kramade jag på den knastrade det inne i delen. Nästa utskrift med 10% infill (cubic) verkar mycket bättre (knastrade inte när man kramade på den) men tog ca 16 timmar att skriva ut. Det finns alltså stort önskemål/utrymme för att förkorta utskriftstiden. Testar din inställningar inatt.

Please Logga in or Skapa ett konto to join the conversation.

  • Johan von Matern
  • Offline
  • Junior Boarder
  • Junior Boarder
Mer
3 år 10 månader sedan #3161 av Johan von Matern
Svar från Johan von Matern i ämnet Segelkatamaran med vingsegel
Hej, det går att göra en del inställningar i Cura som får upp printhastigheten:
Line width - höjer du värdet så kommer gkoden genereras som om du har ett större munstycke (jag kör med 0.6 till mitt 0.4-munstycke för att öka farten)
Infill Layer Thickness. - Skall vara multipel av Layer height. Den gör att infill inte skrivs ut på varje lager. Är den dubbelt så stor som layer height så görs infill på vartannat lager.
Kanske går det fortare om du kör solitt (förutsätter att det inte behöver vara ihåligt)? Så här kör jag på mina gjutformar:


/J

Please Logga in or Skapa ett konto to join the conversation.

  • Åke Silén
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Platina Boarder
  • Platina Boarder
Mer
3 år 10 månader sedan #3160 av Åke Silén
Svar från Åke Silén i ämnet Segelkatamaran med vingsegel
Mitt i utskriften av skalvarianten av främre pontonen blev det driftstopp. Munstycket igensatt. Anledning ?? Förutseende nog hade jag köpt en extra. Nu är munstycket utbytt. Jag har gjort en del funderingar och provat lyftkraften på den utskrivna delen. Maximal bärighet blev ca 200 gr. Det skulle innebära totalt maximalt för båda pontonerna ca 2 kg. Det är för lite. I sin nuvarande utformning väger elektronik och batterier ett par kg. Skall pontonerna dessutom bära upp vindtrycket behövs större pontoner.

Nu har jag ritat en ny större enklare ponton som teoretiskt får en maximal bärighet runt 5 kg. Förhoppningsvis skall det räcka. Tråkigt bara att det tar nästan ett dygn att skriva ut en femtedel av den

Please Logga in or Skapa ett konto to join the conversation.

  • Åke Silén
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Platina Boarder
  • Platina Boarder
Mer
3 år 10 månader sedan #3159 av Åke Silén
Svar från Åke Silén i ämnet Segelkatamaran med vingsegel
Ingen kan ju påstå att 3D-utskrift är en snabb metod att få fram något. Utskriftstiden för den främre delen av pontonen var runt 11 timmar. Eftersom det skall till 5 delar för att få en ponton, 10 för två pontoner, pratar vi om 110 timmar bara för pontonerna. Till skrivaren förtjänst hör att den arbetar oförtrutet vidare på natten. Resultatet blev väl hyfsat. Vikt 110 gr inkl nos- delen som skrevs ut separat. Limmet verkar utmärkt, fäster snabbt. Denna utskrift använder en lite annorlunda profil som är lite större än föregående.

Denna utskrift har sk "infill" (ett rutnät inuti). I detta fall med en infill på 20%. Nu pågår utskrift utan infill med väggar som är 2 mm, dvs ett tomt skal. Tanken är att delen skall bli lättare. Jag skulle kanske kunna nöja mig med 1 mm materialtjocklek. Belastningen i vattnet blir ju ganska jämn. Går en del av fem sönder händer ju ingen katastrof.

Please Logga in or Skapa ett konto to join the conversation.

  • Åke Silén
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Platina Boarder
  • Platina Boarder
Mer
3 år 10 månader sedan #3156 av Åke Silén
Svar från Åke Silén i ämnet Segelkatamaran med vingsegel
Ja - så är vi nu inne på det nya året. Det började som det förra slutade. Svårigheter att få fram önskat resultat i Fusion360. Programmet medger oj så många möjligheter! Jag har nu svurit och provat massor olika sätt att få till den främre pontonen. Principen i mitt fall är att ritade spant ställs på linje och "kläs" med ett lager. Allt funkar så länge den yttersta delen av nosen inte finns med. Om den är med blir det ingen "klädsel" på någon del. Uppenbarligen är det något som jag försummat att uppfylla. Nu har jag gett upp (i alla fall för stunden) och bara gjort den yttersta dela av nosen och separat, resten av den främre delen av pontonen. Sen får det bli till att limma ihop delarna. Till detta skall jag prova ett nytt lim som sägs vara utmärkt på PLA-plast - Loctite superGlue Power Flex.

Den nya lägenheten har ett litet rum som nu har fått arbetsbänkar som skall utgöra båtvarvet i Sthlm´s version. Rummet har en stor skillnad mot dito Öland - här skiner solen in om dagarna. Sommartid finns här i närmiljön en liten damm som skulle vara möjlig att använda för provkörning. Framtiden får väl utvisa om någon modell får nyttja dammen.

En fråga - på filmer kan man se att kurvor ritade med sk spline-funktion är möjliga att påverka när bygget är klart. Detta har jag inte lyckats med. Vad skall göras för att uppnå detta?

Please Logga in or Skapa ett konto to join the conversation.

  • Åke Silén
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Platina Boarder
  • Platina Boarder
Mer
3 år 11 månader sedan #3136 av Åke Silén
Svar från Åke Silén i ämnet Segelkatamaran med vingsegel
GOD FORTSÄTTNING alla skalabåtsbyggare. Efter ett halvt dygn i skrivaren kom det första försöket, att få fram en första del till pontonerna från 3D-skrivaren. I stort blev den nog bra. Är dock lite tveksam till vikten (120 gr). Det skall till totalt 5 delar för att uppnå en ponton så det blir inget lättviktsbygge direkt. Fören och aktern blir kanske lite lättare så gissningsvis 550 gr per ponton. Kanske ska jag prova att ändra till 10% "infill" i stället för 20%. Fribordet blev 23 mm i olastat skick vilket nog är i minsta laget. Jag skall pröva med att öka dimensionerna i x och y led med 50% och prova hur mycket bärigheten kan tänkas bli. Alternativet får bli att ändra bottenprofilen. Just nu råder stiltje på skrivarfronten. Det finns inget filament (AddNorth) att köpa hos Kjelle i den färg jag vill ha. Det kan accepteras, vad värre är att byggplattan i Alu har visat sig bucklig på mitten. Upphöjningen märks tydligt med en linjal. Om linjalen ligger från kanten och mot mitten saknas ca 1mm vid motsatt kant. Det har uppenbarligen funnits ett tag för jag märkte tidigare att det var svårt att ställa in lämplig höjd på skrivarhuvudet. Då löste jag problemet med att åka till glasmästaren och köpa en glasskiva. Han hade inget silikatglas hemma så det blev vanligt 3 mm´s glas. Idag sprack skivan ljudligt i massor med bitar. Jag skall prata med leverantören (som öppnar först den 7/1) om att få en ny byggplatta. Tills dess får jag väl fila på fören och aktern i datorn.

Please Logga in or Skapa ett konto to join the conversation.

Sidan laddades på: 0.139 sekunder

Hänt sedan sist

Månadsmöte 2 oktober

I kväll visade Fredrik hur man bygger gjutpluggar till ubåt i 3D och sen formar i glasfiberepoxy för att slutligen gjuta skrovhalvsektioner. Vi snackade även modernisering av hemsidan och fikade med kaffe å bulle. Kjelle berättade om olika former av gångljus, han har blivit insugen i det eftersom hans Edda Flora har master som liknar julgranar.

Mörkerkörning 25 september

Gott om båtljus och varmkorv gjorde uteavslutningen till en skön kväll trots den kraftiga byvinden som varken Storskär eller Mariefred ville luta sig mot. Mer med.
 
Alla årets körningar har varit utan regn. Vad har hänt med skalabåtvädret, dvs regn i smått eller stort? Bryr sig inte vädret om oss längre? Skönt i så fall!

Sjöhistoriska muséets Modellhelg september

Museet räknade till närmare 4000 besökare under denna 27-gradiga helg, så vi fick många givande samtal och kommentarer. Som vanligt gick Provapå-verksamheten varm med konstant kö av hugade småkaptener.

Byggtipsartiklar

Här samlar vi byggtips av allehanda slag från olika media.

Byggtipsartiklar >

Forumets senaste inlägg