Forum

Beroende på hur aktiv du vill vara i skalabåtklubbens forum kan du välja en av tre behörighetsnivåer:

- Klubbmedlem
- Registrerad forumanvändare, men inte klubbmedlem
- Besökare som endast vill läsa

Klubbmedlem

För att nyttja forum och hemsida fullt ut behöver du vara fullvärdig medlem i Stockholms Skalabåtklubb.

Logga in som fullvärdig klubbmedlem >

Bli medlem >


Registrerad forumanvändare, men inte klubbmedlem

För att göra egna inlägg och vara aktiv i diskussioner behöver du vara "Registrerad forumanvändare". 

Denna registrering ger dig tillgång till tex byggloggar och byggteknik, men inte till klubbens interna forum. För att nyttja forum och hemsida fullt ut behöver du vara fullvärdig medlem i Stockholms Skalabåtklubb.

Logga in som "Registrerad forumanvändare" >

Bli registrerad forumanvändare >  


Besökare som endast vill läsa

Du som varken är medlem eller registrerad forumanvändare kan endast läsa i vårt forum, tex byggloggar och byggteknik. Du kan inte bemöta andras inlägg, inte heller skapa egna ämnestrådar. I fall du önskar komma i kontakt med en specifik medlem, använd kontaktformuläret:

Kontakta klubben >

 

Färja 280

Mer
5 år 1 vecka sedan #2531 av Åke Silén
Svar från Åke Silén i ämnet Färja 280
Från varvet där datorprogrammering numera sysselsätter varvsarbetaren undras: skall ankarspelet fungera eller bara vara en ytterligare superb detalj på denna magnifika modell av originalet?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Hans Annell
  • Hans Annell Profilbild Författare till inlägg
  • Offline
  • Admin
  • Admin
Mer
5 år 1 vecka sedan - 5 år 1 vecka sedan #2530 av Hans Annell
Svar från Hans Annell i ämnet Färja 280
Nu släpper jag trådandet ett tag och bygger ankarspel i stället.

Originalritningen är nu uppdaterad utifrån foton ombord på 280 och systern 277 "Linea".
Nu ska jag kika vad som finns i braåhalådan och fråga min vän S. Varv vad han tror sig kunna åstadkomma.

Det är ju trevligt när man kan utgå från ritningar och ändra enligt fotografier.

Bilagor:
Last edit: 5 år 1 vecka sedan by Hans Annell.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Hans Annell
  • Hans Annell Profilbild Författare till inlägg
  • Offline
  • Admin
  • Admin
Mer
5 år 1 månad sedan #2515 av Hans Annell
Svar från Hans Annell i ämnet Färja 280
Äntligen kom suget att reparera mekaniken till förliga klaffen. Servot i mitten fäller och lyfter klaffen; de yttre linorna är till klaffen, de inre är till bommarna som ju ska följa med i klaffens rörelse.
Till bommarna ska det sen kopplas in ytterligare ett servo som drar "det lilla extra" i bom-linorna, då öppnas bommarna.



Klafflinan löper i fuskhydraulen, bomlinan längre ned i form av "hydraulslangar"
Bilagor:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Hans Annell
  • Hans Annell Profilbild Författare till inlägg
  • Offline
  • Admin
  • Admin
Mer
5 år 2 månader sedan - 5 år 2 månader sedan #2498 av Hans Annell
Svar från Hans Annell i ämnet Färja 280
Ja Åke, "Fiskewire" hittade jag när jag köpte nya skidkläder på Naturkompaniet!
...som i vissa butiker även har fiskesortiment.

Jag vet egentligen inte vilket fabrikat som är "bäst", men jag köpte fabrikat "darts" i olika diametrar och olika antal kardeler (trådar).

Starkast per diameter är att ha få kardeler, men då blir den samtidigt styvare. En ensam kardel är ju per definition en pianotråd...

Se foto,
Till klaffen använder jag 19-kardels 0.41mm (stor kraft pga liten hävarm jfr klaffens längd).
Till klaffens bommar 19-kardels 0.21mm.

Bilagor:
Last edit: 5 år 2 månader sedan by Hans Annell.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Mer
5 år 2 månader sedan #2497 av Åke Silén
Svar från Åke Silén i ämnet Färja 280
I väntan på den nya ångpannan håller jag på och försöker att ge en av dockorna en rörlig arm och huvud. Jag har därför erfarenhet av det du kallar "flygwire" på 0,5 mm från MBS, Otroligt fina kardeler men mycket svår att löda. Detta trots att jag försökt få bort ev. fett med bensen/acton/mm. Hal som en ål kan man säga. Löder man fast den i ett mässingshål verkar den dock sitta tillräckligt fast för den kraft som behövs för att styra armbågen och handleden. Tidigare hade jag ett tunt rep men det tog för mycket plats och fastnade i fjädrarna. Var hittade du "fiskewrier"? Sportfiskeaffärer? Långt ifrån färdig med elektromekaniken och därför intresserad. Vi syns i Gullringen då den nya ångpannan tycks vara på väg och förväntas komma på tisdag (2/10). sen får vi se om jag hinner knåpa ihop allt och få det att fungera till fredag kväll

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Hans Annell
  • Hans Annell Profilbild Författare till inlägg
  • Offline
  • Admin
  • Admin
Mer
5 år 2 månader sedan - 5 år 2 månader sedan #2496 av Hans Annell
Svar från Hans Annell i ämnet Färja 280
Vajer för klaff och för bommar i "teknisk för" är nu dragna. Lite pilligt.

Jo... "teknisk för" kallas den ände av färjan som är i färdriktningen när
maskinrumsnedgången är på styrbords sida. När hytten är mittmonterad är det inte lika självklart som på min färja.
Men det visste ni väl redan ? :S

Bilagor:
Last edit: 5 år 2 månader sedan by Hans Annell.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.154 sekunder

Hänt sedan sist

Månadsmöte 8 november

En kväll med två ämnesfokus. Vi kikade på inspirerande filmklipp av hamndioraman för att navigera med precision, en arbetsgrupp tillsattes för att kika på en klubbgemensam ihopkopplingsstandard så att alla kan ha en egen modul.

Åsså lite borstmotorsnack runt en handfull isärplockade motorer för att se skillnader dem emellan. 

Mörkerkörning 27 september

Ett femtontal medlemmar träffades denna ljumma och sköna septemberkväll med upplysta modeller. Några med julslingor, andra med ljus enligt IMO.

Och skärgårdsbåtar hjälper varandra ifall något falerar :-)

Smarrig grillkorv, tack Herr Ordförande!

 

Byggtipsartiklar

Här samlar vi byggtips av allehanda slag från olika media.

Byggtipsartiklar >

Forumets senaste inlägg