Forum

Beroende på hur aktiv du vill vara i skalabåtklubbens forum kan du välja en av tre behörighetsnivåer:

- Klubbmedlem
- Registrerad forumanvändare, men inte klubbmedlem
- Besökare som endast vill läsa

Klubbmedlem

För att nyttja forum och hemsida fullt ut behöver du vara fullvärdig medlem i Stockholms Skalabåtklubb.

Logga in som fullvärdig klubbmedlem >

Bli medlem >


Registrerad forumanvändare, men inte klubbmedlem

För att göra egna inlägg och vara aktiv i diskussioner behöver du vara "Registrerad forumanvändare". 

Denna registrering ger dig tillgång till tex byggloggar och byggteknik, men inte till klubbens interna forum. För att nyttja forum och hemsida fullt ut behöver du vara fullvärdig medlem i Stockholms Skalabåtklubb.

Logga in som "Registrerad forumanvändare" >

Bli registrerad forumanvändare >  


Besökare som endast vill läsa

Du som varken är medlem eller registrerad forumanvändare kan endast läsa i vårt forum, tex byggloggar och byggteknik. Du kan inte bemöta andras inlägg, inte heller skapa egna ämnestrådar. I fall du önskar komma i kontakt med en specifik medlem, använd kontaktformuläret:

Kontakta klubben >

 

Bygge av torpedbåten Antares

  • Anders Eriksson
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Expert Boarder
  • Expert Boarder
Mer
1 år 11 månader sedan - 1 år 11 månader sedan #3575 av Anders Eriksson
Svar från Anders Eriksson i ämnet Bygge av torpedbåten Antares
Bygget fortsätter så sakteliga. Det kommer att bli svårt att komma åt utrustningen inuti skrovet så jag försöker att göra så mycket som möjligt klart innan däcket kommer på. Propelleraxeln har kommit på plats och för att se att den kom rätt behövde jag tillverka och tillfälligt sätta på plats rodret. Arbetet fortsätter med luckorna till stävtorpedtuben och torpedtuben.

Luckorna är svetsade med mikroTIG. Kul att hitta en användning.
Last edit: 1 år 11 månader sedan by Anders Eriksson. Orsak: Lagt till kommentar

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Mer
2 år 1 månad sedan #3532 av Åke Silén
Svar från Åke Silén i ämnet Bygge av torpedbåten Antares
Inte det lättaste bygget ser/förstår  jag

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Anders Eriksson
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Expert Boarder
  • Expert Boarder
Mer
2 år 1 månad sedan #3531 av Anders Eriksson
Svar från Anders Eriksson i ämnet Bygge av torpedbåten Antares
 
Bygget fortsätter med bordläggningen. För att spara vikt provar jag med tunna lister 1,5 x 5 mm. Det blir inte så mycket slipmån utan  jag får spackla ut eventuella gropar och slipa spacklet i stället. Det kanske blir lika tungt vi får se.
 
Jag får ta till både stora och små tvingar. Det har tagit tid att få dit lister. Dels måste de skarvas med långlask och sedan ska alla lister smalas av i ändarna.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Mer
2 år 1 månad sedan - 2 år 1 månad sedan #3529 av Kjell Rothin
Svar från Kjell Rothin i ämnet Bygge av torpedbåten Antares
Ska bli kul att följa, kommer ihåg repmötet nere i Karlskrona ombord på plejadtypen den senare. Det var blåsigt i Hanöbukten när vi gick i motsjö med bra fart och när vi dök ner i en våg kändes det som om den bara skulle fortsätta nedåt, hela förskeppet försvann. Skepparen drog stopp i maskin och som man tyckte var evigheter så blev fördäcket synligt igen.
Last edit: 2 år 1 månad sedan by Kjell Rothin.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Anders Eriksson
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Expert Boarder
  • Expert Boarder
Mer
2 år 1 månad sedan #3525 av Anders Eriksson
Svar från Anders Eriksson i ämnet Bygge av torpedbåten Antares
Bygget börjar med att såga ut spant. Eftersom det är många spant försöker jag använda maskiner för att underlätta. Jag sågar ut spanten med marginal i figursågen och sedan slipar jag ner till rätt form i slipmaskinen. Med dammsugare kopplad så blir det knappt något damm men det bullrar.
 
Här kan man se den rundade skrovformen. Inte stort deplacement. Det gäller att bygga lätt men jag noterade att på originalritningarna var vikten angiven bredvid varja detalj så även då sparade man vikt.
 
Det gick snabbt att få rättt form med slipen. Däremot hade sågbladet ibland för sig att vandra iväg så det var snabbast att lägga god marginal.
 
Spanten är klara nu ska de monteras på byggbrädan.
 

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Mer
2 år 1 månad sedan #3523 av Åke Silén
Svar från Åke Silén i ämnet Bygge av torpedbåten Antares
Lång och smal så det blir till att bygga en lätt överbyggnad. Kul - lycka till!

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.251 sekunder

Hänt sedan sist

Månadsmöte 20 mars

Efter en timmes hobbydiskussioner tar Magnus vid och berättar om sitt nya projekt, kranen Lodbrok. Därefter Claes som berättar om sina byggen av mahognyracers.



Stockholmsmässan
Allt för sjön 2024

Skepp ohoj!

Många besökare med igenkänningsfaktor av våra modeller. Kjelle hade flera entusiaster som jobbar ombord på Edda Flora som kranförare, undervattensförare och uppe på bryggan.

Byggtipsartiklar

Här samlar vi byggtips av allehanda slag från olika media.

Byggtipsartiklar >

Forumets senaste inlägg