seriekoppling av Lysdioder

• Anders Eriksson
  • Författare till inlägg
  • Guld Boarder
  • Guld Boarder
Mer
1 månad 3 dagar sedan #3997 av Anders Eriksson
Svar från Anders Eriksson i ämnet seriekoppling av Lysdioder
Ett förtydligande.
Av databladet framgår att maximala kontinuerliga strömmen är 60mA och maximala effekten är 204 mW vid 25 grader.
De siffrorna minskar om temperaturen är t.ex 30 grader.
Det är alltså inte så att dioden "tål" 3,4 V. Sedan har tillverkaren antagligen lagt på en marginal och en måttlig överbelastning leder till förkortad livslängd men hur kort framgår inte av databladen.

Please Logga in or Skapa ett konto to join the conversation.

• Anders Eriksson
  • Författare till inlägg
  • Guld Boarder
  • Guld Boarder
Mer
1 månad 3 dagar sedan #3996 av Anders Eriksson

Dioder fungerar inte som motstånd. Lumix datablad visade ingen kurva mellan spänning och ström så jag letade upp en annan typisk diod. Här kan du se att om du har spänningen 3,4 volt över dioden kommer strömmen igenom den att vara 25 mA.
Variationen för spänningen för din diod är mellan 2,8 och 3,4V. Det betyder att en del dioder drar 60mA vid 2,8 V och en del behöver 3,4 V för 60 mA. Kurvan för spänning/ström förskjuts till vänster eller höger beroende på data för den enskilda dioden. Matar du en 2,8V-diod med 3,2 så hamnar du genast en bra bit upp på kurvan. Du kan naturligtvis lägga spänningen på 2,8V och parallellkoppla allihop men då lyser en del ganska svagt. Jag skrev den här tråden för att peka på ett sätt att hantera det här med många lysdioder men var och en kopplar som han eller hon själv finner bäst.

Mer
1 månad 4 dagar sedan - 1 månad 3 dagar sedan #3995 av Hans Annell
Svar från Hans Annell i ämnet seriekoppling av Lysdioder
Okej.
Hur känsligt är det då, jag är nyfiken.
Se specen på mina avlåga smd här. Om jag matar decparalellkopplade, plus en resistor i serie, med 3-3.2v och 5 á 20 mA (lagom ljusstyrka) så kan väl inget hända? De tål ju upp till 3.4v
och 60mA.Javisst, olika ljusstyrka, men ingen överbelastning.
Eller?

Last edit: 1 månad 3 dagar sedan by Hans Annell. Orsak: Förtydligat att det även är en resistor i kretsen

• Anders Eriksson
  • Författare till inlägg
  • Guld Boarder
  • Guld Boarder
Mer
1 månad 4 dagar sedan #3994 av Anders Eriksson
Smd eller diod med trådar det är bara olika förpackningar. Inuti är det samma typ av halvledare. Jag har inte mätt och kontrollerat en stor mängd LED så jag vet inte hur stor variationen är men alla halvledare som jag mätt har ett toleransområde inom vilket de kan variera. Parallellkoppling kan kanske gå bra (det ryker inte) men det är principiellt fel som jag skrev i förra inlägget.

Mer
1 månad 4 dagar sedan #3993 av Hans Annell
Svar från Hans Annell i ämnet seriekoppling av Lysdioder
Gäller detta även SMD på remsa?

• Anders Eriksson
  • Författare till inlägg
  • Guld Boarder
  • Guld Boarder
Mer
1 månad 4 dagar sedan #3992 av Anders Eriksson
Data för lysdioderna varierar lite även om de har samma typbeteckning. Vid samma spänning kan det bli olika ström genom dioden. Vid parallellkoppling får alla dioderna samma spänning och strömmen igenom dem kommer att bli olika. En del får för hög och en del för låg ström. Vid seriekoppling blir strömmen densamma i alla dioderna (Kirchoffs lag). Spänningen kan variera lite över de olika dioderna men det är strömmen genom lysdioden som är viktigast.

Sidan laddades på: 0.118 sekunder

Hänt sedan sist

Månadsmöte 2 april

Per Hedlund berättar om sina byggen av mahognybåtarna Fiorella och Sea Song.

Originalet Fiorella ligger i Pålsundet vid Södermalm i Stockholm. 

Månadsmöte 5 mars

Ett stort tack till alla presentatörer på månadsmötet. Vi fick höra mycket intressant om olika saker som pågår på våra olika modellvarv. Det är häftigt med alla olika specialintressen. Tycker synd om barnbarnen dock vars skuta förädlades till ett äkta skalabygge :-)

Byggtipsartiklar

Här samlar vi byggtips av allehanda slag från olika media.

Byggtipsartiklar >

Forumets senaste inlägg