Strömförbrukning och friktion i propellerdrivningen

  • Anders Eriksson
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Guld Boarder
  • Guld Boarder
Mer
8 år 7 månader sedan #1285 av Anders Eriksson
Svar från Anders Eriksson i ämnet Strömförbrukning och friktion i propellerdrivningen
En kort updatering
Kuggväxeln lät, som de som var med vid Millesgården kunde höra, väldigt illa trots lätt löpande hjul. Nu är den utbytt mot en kuggrem som är tystare men till priset av ökad friktion.
Provat med bägge propelleraxlarna inkopplade.
Motorn startar vid 1,6 volt och drar då ca 1 ampere.
Vid 4 volt drar den 1,6 A. Det är troligen friktion i kuggremmen när den ska böja sig runt de förhållandevis små hjulen. Remmen är mycket löst spänd annars drar motorn ännu mer ström.
Funderar nu på att prova med tunn rundrem igen. Eller kanske en motor i var ände men det får vänta lite till.

Please Logga in or Skapa ett konto to join the conversation.

  • Anders Eriksson
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Guld Boarder
  • Guld Boarder
Mer
8 år 7 månader sedan #1252 av Anders Eriksson
Vid Millesgården funderade vi över om provapåbåtarna hade dragit mer ström än normalt och om det kan bero på friktion i drivningen med koppling och propelleraxel. Det fick mig att göra lite prov när jag kom hem och att visa resultatet här på forumet.

Modellen jag använde är Saltsjöbaden 2. Från motornsitter en utväxling med tre kugghjul. Propelleraxeln består av en mittdel som drivs via de tre kugghjulen. I båda ändarna sitter kardankopplingar till varsin propelleraxel. Vid körningen tyckte jag att motorn hade svårt att komma igång så jag misstänkte att det hela kärvade. Motorn äär en Graupner SPEED 500E.
När man kör med propellern i luft så uträttar motorn inget nyttigt arbete (båten kommer ingen vart) så om man mäter strömmen borde den indikera hur stora förlusterna är. Förlusterna består av förluster i motorn på grund av resistans i lindningarna och virvelströmmar i järnkärnor och friktion i motorn. Till detta kommer friktion i kuggväxeln, friktion i mittaxelns två lagringspunkter, friktion i kardankopplingarna samt friktion i propellerhylsorna.
För att prova det här körde jag motorn direkt från ett justerbart nätaggregat. Jag mätte vid vilken spänning motoraxeln började snurra och strömförbrukningen. Sedan mätte jag även strömförbrukningen vid 4volt som jag tyckte gav ett rimligt varvtal. Genom att stegvis lossa kopplingar och kugghjul mätte jag spänning och ström vid varje steg.
Resultat:
Med båda propelleraxlarna:
Startar vid 1,2V och drar 0,76A Vid 4,0V drar den 1,1A
Med en propelleraxel:
Startar vid 1,0V och drar 0,55A Vid 4,0V drar den 0,7A
Med bara mittaxeln:
Startar vid 0,8V och drar 0,43A Vid 4,0V drar den 0,6A
Med enbart motor och kuggväxel:
Startar vid 0,7 och drar 0,41A Vid 4,0V drar den 0,5A
Enbart motor:
Startar vid 0,7V och drar 0,35A Vid 4,0V drar den 0,4A

Slutsats: Av strömförbrukningen på 1,1A vid 4V beror 0,7A, det vill säga mer än hälften, på friktion i drivkedjan. Den propelleraxel som kopplades bort först bör gå att förbättra den bidrog med 0,4A vid 4V. Kardankopplingarna har inget glapp men är i stället tröga att röra så de bidrar nog en del. Dessutom fick en av axlarna lite onödigt mycket fett vid monteringen och en gissning är att det är den trögare axeln. Det finns tydligen en hel del att vinna på att minska friktionen och som bonus får man mjukare start och mindre värme i motorn.
Det vore intressant om någon med provapåbåt kunde göra motsvarande mätning eftersom de har samma motor.

Please Logga in or Skapa ett konto to join the conversation.

Sidan laddades på: 0.492 sekunder

Hänt sedan sist

Månadsmöte 4 december

Max från Sjöhistoriska museet berättar om olika typer av skeppsmodeller och dess syften under 1600- till 1800-talet

Mörkerkörning 25 september

Gott om båtljus och varmkorv gjorde uteavslutningen till en skön kväll trots den kraftiga byvinden som varken Storskär eller Mariefred ville luta sig mot. Mer med.
 
Alla årets körningar har varit utan regn. Vad har hänt med skalabåtvädret, dvs regn i smått eller stort? Bryr sig inte vädret om oss längre? Skönt i så fall!

Byggtipsartiklar

Här samlar vi byggtips av allehanda slag från olika media.

Byggtipsartiklar >

Forumets senaste inlägg