Heritage Grand Banks

Mer
11 månader 5 dagar sedan #3978 av Hans Annell
Svar från Hans Annell i ämnet Heritage Grand Banks
Åke, jag brukar penselmåla med oljelackfärg från norska Quick, ett fabrikat som numera finns lite varstans, bland annat hos Happy Homes Lidingö.
Vis av egen erfarenhet bör man grunda träytor antingen genom att plasta eller genom att måla med högblank oljelackfärg. Därefter topplacka med sidenmatt, antingen pensla eller spraya.
En rolig grej med fabrikat Quick är att valfri NCS/RAL även kan pressas i sprayburk på lidingöbutiken, det blir då en ickeaggresiv långsamtorkande sprayfärg. 

Please Logga in or Skapa ett konto to join the conversation.

• Åke Silén
  • Författare till inlägg
  • Färsk Boarder
  • Färsk Boarder
Mer
11 månader 1 vecka sedan #3976 av Åke Silén
Svar från Åke Silén i ämnet Heritage Grand Banks

Under tiden limmet torkar skickar jag ett par bilder på delar av möbleringen i Cabinen. Lite motgångar har även upplevts. Det gäller att placera ut prylarna i Cabinen innan limning och mahognyn limmas på. Jag lyckades med konststycket att spegelvända ett par av delarna så att det var bara till att bryta upp limningen, skära loss limrester och slipa. Därefter sätta ihop rätt, kolla och så limma igen, prova och sen lägga på mahognyn. Mahognyn är känslig för limrester som svårligen kan slipas bort. Det visade sig att mahognyn är ett faner med ett mycket tunt lager mahogny. Restbitar från arket med de utskurna delarna räddade situationen ett pa gånger.

• Åke Silén
  • Författare till inlägg
  • Färsk Boarder
  • Färsk Boarder
Mer
11 månader 1 vecka sedan #3975 av Åke Silén

Inredningsdetaljerna är nu klara för att kläs med mahogny och lackas. Lackningen görs med Vallejo Premium color (sidenmatt) 2 lager. Lite slipning emellan lagren.

Jag har hittat på Bauhaus en för mig ny typa av slippapper. Märket är CraftOmat. De är genomsläppliga och finns i olika grovlekar. En finess är att det är lätt att sopa ihop slipresterna från mahognyn och vid behov blanda dessa med lite lim för att spackla igen mindre lyckade skarvar.

Jag har provat att måla fördäck med en vit Vallejo färg men det blir för klent. Får nog satsa på en vit lackfärg sidenmatt. Någon som har ett bra förslag?

• Åke Silén
  • Författare till inlägg
  • Färsk Boarder
  • Färsk Boarder
Mer
11 månader 1 vecka sedan #3974 av Åke Silén

Sakta men säkert (?) söks de olika delarna, hittas och kan klistras ihop enligt anvisningarna. I förgrunden ligger den blivande ratt och instrumentpanelen. 4 delar i trä och 6 delar behövs för att klä den mahogny. Misstänker att det blivit fel på numreringen i instruktionsboken eller ritningen. Hittar inte rätt del. Den som avses är för liten. Tar lite överskottsmaterial och gör en ny. Hela inredningen i mittsektionen skall kläs i mahogny och på durken skall det ligga en matta. 

• Åke Silén
  • Författare till inlägg
  • Färsk Boarder
  • Färsk Boarder
Mer
11 månader 1 vecka sedan - 11 månader 1 vecka sedan #3973 av Åke Silén
  Suget efter att få bygga något igen var stort så gårdagen ägnades åt att numrera och plocka ut bitar för att få ihop själva skelettet till modellen. Enastående passform på bitarna. Min fundering är dock att om man nu tar sig besväret att laserskära ut bitarna varför inte skriva ut delens nummer? Tillsammans bildar bitarna så här långt en mycket stabil konstruktion.
Last edit: 11 månader 1 vecka sedan by Åke Silén.

• Åke Silén
  • Författare till inlägg
  • Färsk Boarder
  • Färsk Boarder
Mer
11 månader 2 veckor sedan - 11 månader 2 veckor sedan #3971 av Åke Silén
Heritage Grand Banks skapades av Åke Silén
  Efter månader av sjukhusbesök för att försöka få ökad rörlighet på den gamle gubben och försök att få röststyrning av en modellbåt att fungera på ett tillfredställande sätt, har jag nu bestämt att istället bygga en ny modell. I dag har en Heritage Grand banks modell anlänt från Amati i Italien. Jag var mycket nöjd med Rivan från samma leverantör. Skalan är 1:20 och förväntas bli 80 cm lång. Efter att ha öppnat lådan kan jag konstatera att delarna är laserskurna, bygganvisningar och ritningar utmärkta. Mer än 500 delar är bipackade i lådan. Med en förhoppning att hälsan håller i sig hade jag tänkt att visa lite bilder från bygget här på forumet.

Last edit: 11 månader 2 veckor sedan by Åke Silén.

Sidan laddades på: 0.117 sekunder

Hänt sedan sist

Årsmöte 4 februari

Efter sedvanlig årsmötesformalia och val av styrelse vidtog presentation av klubbens nya hemsida som är 'responsiv' och därmed fungerar på såväl mobil som padda och dator. Planerad release under april månad.

Mörkerkörning 24 september

Det blev rätt fullt i dammen, så det var ju tur att alla hade någon form av ljus på sin skuta. Och tack grillmasters, goda korvar fixade ni!

Byggtipsartiklar

Här samlar vi byggtips av allehanda slag från olika media.

Byggtipsartiklar >

Forumets senaste inlägg