Heritage Grand Banks

• Åke Silén
  • Författare till inlägg
  • Färsk Boarder
  • Färsk Boarder
Mer
6 månader 2 dagar sedan #4096 av Åke Silén
Svar från Åke Silén i ämnet Heritage Grand Banks

På fördäck har jag placerat en kvinna. Kanske vore det trevligt att hon rörde på huvudet och lyfta armen till en hälsning. Under fördäck finns det utrymme och i lådan bra att ha fann jag ett antal stegmotorer som blivit liggande. Jag kopplade ihop stegmotorerna med en Arduino Nano Every samt samt kopplade in 5 V som stegmotorerna drivs med. Program till Arduino och två stegmotorer fanns att ladda ner på nätet.
youtube.com/shorts/H4k8a3A9uTQ?feature=share
Tre kopior på flickan på fördäck är utskrivna (utan innehåll) så att de lätt kan sågas isär. Nu återstår bara att fundera ut hur kraften från stegmotorerna skall kunna överföras till att kunna lyfta en arm eller få ett få huvudet att kunna röra på sig. Första försöket kommer att bli att använda en tunn vajer i ett tunt rör. Flickan är skala 1::20 så det finns inte mycket utrymme för mekaniska lösningar.

Please Logga in or Skapa ett konto to join the conversation.

• Åke Silén
  • Författare till inlägg
  • Färsk Boarder
  • Färsk Boarder
Mer
6 månader 2 veckor sedan #4090 av Åke Silén

Kapten på båten är nu redo för sjösättning. Han har övat på styrbord och babord samt fram och back i maskin. Kan även tända och släcka lanternor och innerbelysning. Redaren säger att vi måste prova flytförmågan innan vi testar lite större vatten. Genom detta enkla test kan varvet montera en tejp som markera var vattenlinjen går. Sen gäller det att anpassa provturen efter vädret. Det förväntas regnväder under en vecka framåt. Det bör även vara ganska vindstilla vid första testen. Otåligheten brinner hos redaren och kapten.

• Åke Silén
  • Författare till inlägg
  • Färsk Boarder
  • Färsk Boarder
Mer
6 månader 2 veckor sedan #4089 av Åke Silén

Nu har modellen fått sin vimpel i fören med klubblogga. Hasse A skickade mig ett utmärkt original som jag förminskade i datorn och skrev ut på "Laser Waterslide Decal papper!; Sunnyscopa (Amazon). Efter utskriften sprejades utskriften men klarlack och fick torka en stund (enl. anvisningarna). Efter utklippning lade jag klippen i vatten en stund varefter dekalen lossnade från pappersbasen och kunde föras över till den vitmålade vimpeln (i tunn mässingsplåt). Det går att skriva ut i färg med jag har bara en sv/vit laser. En alldeles utmärkt teknik som kan ha många användningsområden.

• Åke Silén
  • Författare till inlägg
  • Färsk Boarder
  • Färsk Boarder
Mer
7 månader 14 timmar sedan #4087 av Åke Silén

Nu har modellen fått nationsflagga med svarvad knopp. Nu gäller det att få en klubblogga på vimpeln i fören. Jag väntar på nya propellrar som jag hoppas skall lösa byggfelet med en propelleraxel. Jag har ännu inte kommit på något smart sätt att transportera/sjösätta modellen.

• Åke Silén
  • Författare till inlägg
  • Färsk Boarder
  • Färsk Boarder
Mer
7 månader 2 dagar sedan #4086 av Åke Silén

Nu är överdelen riggad och färdig, endast antennerna skall limmas på plats. Nägra småskador skall fixas. Skrovet är även det så gott som färdigt. Håller på och flyttar strömbrytaren till elen så att jag slipper att ta av överdelen för att sätta/stänga av.. 

• Åke Silén
  • Författare till inlägg
  • Färsk Boarder
  • Färsk Boarder
Mer
7 månader 5 dagar sedan #4085 av Åke Silén

Nu börjar det närma sig ett första dopp i havet. Nu har även badbryggan limmats på plats och på fördäck har ankarspelet nu limmats fast. Räcket kring ankarspelet (2 mm förkromad mässing?) var inte lätt att bocka till rätt passform. Dessutom glömde jag att borra ett litet hål längst förut för en liten mast med vimpel. Får försöka hitta på en lösning på ett stöd under tiden jag borrar (eller så skippar jag masten med vimpel). Innan transport till vattnet behöver jag komma på någonting som skyddar modellen under transport och sjösättning. Framför allt måste den höga masten skyddas. Den är lätt att bryta av.

Sidan laddades på: 0.146 sekunder

Hänt sedan sist

Årsmöte 4 februari

Efter sedvanlig årsmötesformalia och val av styrelse vidtog presentation av klubbens nya hemsida som är 'responsiv' och därmed fungerar på såväl mobil som padda och dator. Planerad release under april månad.

Mörkerkörning 24 september

Det blev rätt fullt i dammen, så det var ju tur att alla hade någon form av ljus på sin skuta. Och tack grillmasters, goda korvar fixade ni!

Byggtipsartiklar

Här samlar vi byggtips av allehanda slag från olika media.

Byggtipsartiklar >

Forumets senaste inlägg