Heritage Grand Banks

• Åke Silén
  • Författare till inlägg
  • Platina Boarder
  • Platina Boarder
Mer
1 dag 9 timmar sedan #4031 av Åke Silén
Svar från Åke Silén i ämnet Heritage Grand Banks

Masten på modellen är knepig.  Inte nog med att sladdarna till lanternan skall in i den tunna masten utan fäste till GPS-mottagaren och fästen till Radarburken skall tillverkas, fäste för bommen och spridare skall sättas på plats. På plats skall masten stöttas av flera tampar med fästen i skrovet. jag tycker att det är en bräcklig konstruktion. Det kommer bli stor risk att knäcka något under transporter. Inför resan till Öland har jag därför bestämt, att masten skall inte monteras nu. Den behöver slipas på sina ställen och målas. Detsamma måste göras på förarplatsen.

Please Logga in or Skapa ett konto to join the conversation.

• Åke Silén
  • Författare till inlägg
  • Platina Boarder
  • Platina Boarder
Mer
3 dagar 10 timmar sedan #4030 av Åke Silén

Vissa dagar är det motgångar. Idag då masten skulle testas visade det sig att en av sladdarna till topplanternan hade gått av vid maständan. Fick skära ut en lång bit innan jag fann tillräckligt lång bit för att kunna löda på en skarv. Lite av problemet var att jag limmat fast trådarna för att de skulle hålla sig på plats under spackling och slipning. Nu lyser lanternan igen. Hoppas bara att denna tunna sladd håller för fortsatta arbetet med massten. Radarburken och GPS mottagaren skall på plats. Får vara öppet tills detta är klart

• Åke Silén
  • Författare till inlägg
  • Platina Boarder
  • Platina Boarder
Mer
6 dagar 3 timmar sedan #4028 av Åke Silén

Nu så här på Lång-Fredagen har grabbräcken kommit på plats. Mycket pilleri med mycket små detaljer. Dessa har en stor dragningskraft till golvet och en förvånansvärd förmåga att förflyta sig till det mörkaste platserna. masten på modellen har fåt en lampa på toppen och ledningar i en infräst skåra som sen spacklats. Målningen är påbörjad. Sen skall bom, radarburken och GPS (?) monteras på plats.

• Åke Silén
  • Författare till inlägg
  • Platina Boarder
  • Platina Boarder
Mer
1 vecka 2 dagar sedan #4027 av Åke Silén

Nu är "staketen" på plats. Det här var inte lätt. Tvårpinnar hålls på plats av en liten genomgående  tapp som i ändan hade fått en utbuktning som gjorde att tappen satt fast. Anvisningarna sa att man inte fick bocka fästet men flera pinnar var ej riktade korrekt i planet. Kanske hade de blivit bockade under hanteringen eller transporten. I alla fall så var jag tvungen att rätta ut vissa vilket gjorde arr tappen gick sönder. De som föll sönder är låsta med CA-lim men huvudsakliga styrkan ligger i att pinnarna är fastsatta med CA-lim i vad jag anser korrekt position i Flydeck. Soffan, sittplatserna och bordet är bara löst ställda på plats då jag nu tänkte försöka måla över limfogarna då det på vissa platser blev lite väl stort hål.

• Åke Silén
  • Författare till inlägg
  • Platina Boarder
  • Platina Boarder
Mer
1 vecka 4 dagar sedan #4025 av Åke Silén

Utprovning av "staket" som i anvisningarna kallas "windshield". På modellen är det dock helt öppet. Hålet i främres väggen har jag själv gjort (skall sen täckas med lucka). Detta pga av att hörnstolpen helt plötsligt knäcktes loss (var under viss spänning - inte mycket) och försvann in i innandömet. Kunde sen fiskas upp och får väl en droppe CA-lim när den skall på plats. Förnämligt att allt är färdigbockat och förkromat (?).

• Åke Silén
  • Författare till inlägg
  • Platina Boarder
  • Platina Boarder
Mer
1 vecka 6 dagar sedan #4024 av Åke Silén

Det är märkligt för mig att en modell av Grand Banks kaliber inte har fungerande lanternor. Ej heller någon akterlanterna. Nu har det blivit ändring på denna modell. Lanternorna har fungerande belysning som dock ej syns här. Sladden räckte inte fram till DC/DC konvertern när allt var på plats. Får fixas imorgon. Sladdarna går i konstruktionen och i urfrästa på på undersidan av durken. Lanternorna är från Eskader och drivs på 3 V. Har gjort ett misstag då jag inte tvättade lanternorna med sprit innan målningen. Nu sitter målarfärgen mycket löst på och kommer man åt lanternan så försvinner en liten bit.

Sidan laddades på: 0.135 sekunder

Hänt sedan sist

Månadsmöte 2 april

Per Hedlund berättar om sina byggen av mahognybåtarna Fiorella och Sea Song.

Originalet Fiorella ligger i Pålsundet vid Södermalm i Stockholm. 

Månadsmöte 5 mars

Ett stort tack till alla presentatörer på månadsmötet. Vi fick höra mycket intressant om olika saker som pågår på våra olika modellvarv. Det är häftigt med alla olika specialintressen. Tycker synd om barnbarnen dock vars skuta förädlades till ett äkta skalabygge :-)

Byggtipsartiklar

Här samlar vi byggtips av allehanda slag från olika media.

Byggtipsartiklar >

Forumets senaste inlägg