Heritage Grand Banks

Mer
1 dag 19 timmar sedan #4136 av Åke Silen
Svar från Åke Silen i ämnet Heritage Grand Banks

Det har varit tyskt ett tag från bygget av Grand Banks. Detta beror på att jag tillbringat tid på sjukhuset och rehab efter ett byte av höftleden.Nu gäller att motionera och motionera för att återfå rörligheten i benet. Det går framåt men sakta framåt. Funderingar har pågått och nu skall det bli en figur till som hälsar på andra båtar på fördäck. Dessutom skall det tillkomma ljud under hälsningen. Ljudmodulen som skall återge frasen "skepp ohoj" har jag genom en felkoppling fått att avge en liten rökslinga så nu väntar jag på en ny i veckan som kommer. Figuren får sin rörlighet av två servon som påverkar ett par små kugghjul kopplade till vridning respektive armrörelse. De här små kugghjulen (skurna och vanliga) har jag hittat på Ali-Express som hade många kul grejor. Tyvärr är leveranstiden ganska lång

Please Logga in or Skapa ett konto to join the conversation.

Mer
1 månad 1 vecka sedan #4120 av Hans Annell
Svar från Hans Annell i ämnet Heritage Grand Banks
Rolig detalj med vinkande damen :-o

Mer
1 månad 3 veckor sedan #4115 av Åke Silen

Lite bilder på gästerna ombord

Mer
1 månad 3 veckor sedan #4114 av Åke Silen

Detta är ett exempel på data från SD-kortet läst i en dator

Mer
1 månad 3 veckor sedan #4113 av Åke Silen

Med en knapp på sändaren kan jag koppla in belysning inombords och tända lanternorna.
När strömmen sätts på börjar kameran ta bilder och figuren på fördäck vrider huvudet och höjer armen till hälsning. Ombord finns även en GPS som tillsammans med ett par processorer beräknar fart och position mm. Det finns även en strömsensor. Allt data sparas på ett SD-kort. Alla komponenter vill ha ström av olika slag.

Mer
1 månad 3 veckor sedan #4112 av Åke Silen

Båten har nu fått en kamera inmonterad i sky-deck. Kameran är en ESP32-CAM som har programmerats till att ta ett foto var tionde sekund och spara undan bilden på ett SD-kort. Bilden visar en. del av arbetsplatsen i husvagnen med bla 3D-skrivaren till höger och håret på damen på fördäck. I övrigt lite smått och gott som behövs ibland 

Sidan laddades på: 0.115 sekunder

Hänt sedan sist

Månadsmöte november

Svante berättar om arbetet med bärplansbåten Candela, mycket intressanr!

Mörkerkörning 24 september

Det blev rätt fullt i dammen, så det var ju tur att alla hade någon form av ljus på sin skuta. Och tack grillmasters, goda korvar fixade ni!

Sjöhistoriska Muséets modellhelg 30-31 augusti

Välbesökt evenemang med många deltagare från klubben. Vi visade upp bortåt fyrtio modeller! ProvaPå-båtarna gick konstant under sina perioder, vi hade 150 unika provapåkaptener per dag.

Byggtipsartiklar

Här samlar vi byggtips av allehanda slag från olika media.

Byggtipsartiklar >

Forumets senaste inlägg