Fyrskeppet Finngrundet

• Anders Eriksson
  • Författare till inlägg
  • Guld Boarder
  • Guld Boarder
Mer
2 månader 11 timmar sedan - 2 månader 11 timmar sedan #3964 av Anders Eriksson
Svar från Anders Eriksson i ämnet Fyrskeppet Finngrundet
Arbetet med Finngrundet har pågått lite i det tysta. Det har inte varit så mycket att visa här på forumet men nu tänkte jag berätta vad som hänt i somras och nu i höst och vinter.Vi börjar med sommaren. I förra inlägget gällde det att rensa ut cellplasten och det gick till slut bra med hjälp av ett så kallat multiverktyg och en skrapa som böjts om till en skopa. Till de som undrat varför jag inte tog Aceton så var skälen dels att det luktar illa och dels att det blir kletigt.Min metod att använda cellplast till att tillverka pluggen var inte helt lyckad. Det har varit svårt att hitta rätt inje för relingen och precisionen har lidit. Nu tror jag att det är rätt men det har behövts att jag byggt på på vissa ställen. Om jag tillverkar ett plastskrov en annan gång är det bättre att först tillverka spant och montera dem på en kölprofil och sedan fylla med cellplast mellan spanten. Då finns det tydliga avgränsningar att forma efter. Att ritningen inte stämde med hur fartyget ser ut nu gjorde inte saken bättre.När jag jämförde mina ritningar som är från ombyggnaden 1928 med verkligheten blev det tydligt att det var mycket som ändrats efter 1928. Ombyggnaden 1958 beskrivs som en ombyggnad av hytterna men dessutom blev huvuddäck helt inbyggt och ventilatorer, däckhus och mycket annat på övre däck flyttades eller tillkom. Även hyttventilerna hade ändrats. För att kunna fortsätta blev det flera besök med måttband och tumstock vid Galärvarvet för att mäta och rita. Jag kan konstatera att avståndet mellan relingsstöttorna varierar mellan alla stöttor men nu har jag måtten tror jag. Placeringen av ventilerna var svår att mäta men genom att syfta mot relingsstöttorna har jag kunnat placera dem någorlunda rätt. Ventilramarna är svarvade av aluminiumrör men "glaset" tänker jag sätta in efter att skrovet är målat.  målat.  
st... 
Här är ankarspelet på plats för att provas
Det blev mycket text men det var ju ett tag sedan senast...
Last edit: 2 månader 11 timmar sedan by Anders Eriksson. Orsak: Rättat redigering

Please Logga in or Skapa ett konto to join the conversation.

• Anders Eriksson
  • Författare till inlägg
  • Guld Boarder
  • Guld Boarder
Mer
8 månader 14 timmar sedan - 8 månader 14 timmar sedan #3904 av Anders Eriksson
Bygget fortsatte med plastning på cellplastpluggen efter att den spacklats och målats. Efter rekommendation blev det 2 lager av glasfibermatta och epoxi vilket gav ett lätt men som det verkar hållbart skrov. Nu är vi framme i juni i år och snart ikapp med bygget.
Så här såg det plastade skrovet ut efter att det skruvats loss från byggbrädan.

Nästa moment var betydligt jobbigare än jag trodde. Cellplasten inuti skrovet gick bara att ta bort i mindre bitar. Här har jag kommit en bit på väg.

Efter ett tag kom jag på att använda ett multiverktyg med en skrapa som formats för att passa inuti skrovet. 
Till slut var all cellplast borta och sedan gällde det att slipa bort resterna av spackel. Det blev fyra fulla pappkassar med cellplastchips.

Last edit: 8 månader 14 timmar sedan by Anders Eriksson. Orsak: rätta stavfel

• Anders Eriksson
  • Författare till inlägg
  • Guld Boarder
  • Guld Boarder
Mer
8 månader 2 dagar sedan - 8 månader 2 dagar sedan #3902 av Anders Eriksson
Planen är att tillverka ett skrov i glasfiberarmerad epoxy genom att plasta på en kärna av cellplast.
Steg 1 var att limma ihop ett antal skikt med cellplast. 
Sedan skulle profilen formas med cellplastskärare med en motståndstråd.En mall på var sida.gav ungefär rätt profil och sedan fortsatte formandet med vass kniv, rasp och sandpapper. Allt gjordes utomhus och slipdammet samlades upp på en presenning. Lagom fuktigt väder hjälpte till så att cellplasten blev mindre elektrisk.
Skrovet efter grovslipning  
Last edit: 8 månader 2 dagar sedan by Anders Eriksson.

• Anders Eriksson
  • Författare till inlägg
  • Guld Boarder
  • Guld Boarder
Mer
8 månader 6 dagar sedan - 8 månader 6 dagar sedan #3901 av Anders Eriksson
Fyrskeppet Finngrundet skapades av Anders Eriksson
Efter att ha byggt modeller av fartyg som redan försvunnit så har jag bestämt mig att den här gången ska jag bygga ett fartyg som finns och enkelt kan besökas. Det är dessutom en typ av fartyg som är ovanlig som skalamodell.
Ritningarna fanns hos riksarkivet så jag beställde ett par kopior och fotograferade av övriga. Men Finngrundet har byggts om flera gånger så vilka ritningar har jag? Till att börja med är det Fyrskepp Nr 25 som byggdes 1902-1903 i Gävle. 1927 var det dags att bygga om skrovet. Hon förlängdes med 3,6 meter, fick ny akterstäv och isbrytande stäv. Det gjordes även många andra ändringar vid ombyggnaden. 1958 gjordes en stor renovering och fartyget fick sitt nuvarande utseende. Mina ritningar visar Finngrundet efter ombyggnaden 1927 men jag bygger min modell efter dagens utseende vilket är en utmaning.
Det blir många besök med kamera och måttband och nya egna ritningar.
Last edit: 8 månader 6 dagar sedan by Anders Eriksson.

Sidan laddades på: 0.120 sekunder

Hänt sedan sist

Månadsmöte 5 mars

Ett stort tack till alla presentatörer på månadsmötet. Vi fick höra mycket intressant om olika saker som pågår på våra olika modellvarv. Det är häftigt med alla olika specialintressen. Tycker synd om barnbarnen dock vars skuta förädlades till ett äkta skalabygge :-)

Månadsmöte 5 februari

Efter inledande fika och årsmötesformalia presenterade Classe Franzén några radiostyrda lastbilar och bussar i skala 1:14 och 1:87. Jörgen Edgar har byggt själva bussarna och Clas har gjort dem radiostyrda. Modellbygge av fordon med tekniska funktioner som en integrerad del är ju precis samma utmaning som för oss med skalabåtar. Idag är det ju radiostyrda lastbilar och entreprenadmaskiner som är drivande för den multifunktionella radiostyrning som vi båtbyggare behöver för våra funktionsrika fartygsmodeller.

Byggtipsartiklar

Här samlar vi byggtips av allehanda slag från olika media.

Byggtipsartiklar >

Forumets senaste inlägg