Fiorella, 1912

• Per Hedlund
  • Författare till inlägg
  • Senior Boarder
  • Senior Boarder
Mer
5 dagar 18 timmar sedan #3986 av Per Hedlund
Svar från Per Hedlund i ämnet Fiorella, 1912
Drivlinan på plats. Borstad motor av crawler-typ, dvs med bra lågfartsegenskaper och högt vridmoment. Propelleraxeln kullagrad i båda ändar av axelhylsan.

Så här ser det ut under aktern. Axeln glidlagrad i bocken. Rodret förstorat 30% jämfört med original. 

Please Logga in or Skapa ett konto to join the conversation.

• Per Hedlund
  • Författare till inlägg
  • Senior Boarder
  • Senior Boarder
Mer
1 vecka 1 dag sedan - 1 vecka 1 dag sedan #3981 av Per Hedlund
Isen har gått upp på sjön så sjösättningen, med första test av läge i vattnet och balans, är förhoppningsvis inte långt borta.
Även däcket är nu färdiglackat. Tio lager fernissa blev det: 

Inprovning av durkar. Så här ser det ut från akterdäck och föröver. Under sittbänken i framkant kommer en del av elektroniken att ligga. Exakt vad som placeras var (dvs under sittbänkarna eller i motorrummet) får bestämmas när jag väger av båten i vattnet. 

Återstår en hel del pyssel och tillverkning av detaljer för däcket: pollare, lanternor osv. 

För den nyfikne kommer här lite mer info om vilka material jag jobbar med i första hand, från vänster till höger:
Epoxi: I första hand Biltemas lamineringsepoxi, låg viskositet och bra förmåga att penetrera. Använder jag för både limning, laminering med glasfiberväv och strykning för att försegla porer i träytor.
Cyanolim: Flera olika, men kanske i första hand Biltemas variant med accelerator. Ett lite tjockare lim med god utfyllnad som är förvånansvärt bra.
Övriga limmer: Diverse mer lättflytande varianter.
Fernissa: Epifanes, som jag tycker är lättarbetad, med god utflytning och självutjämning.

Last edit: 1 vecka 1 dag sedan by Per Hedlund.

• Per Hedlund
  • Författare till inlägg
  • Senior Boarder
  • Senior Boarder
Mer
1 månad 1 vecka sedan - 1 månad 1 vecka sedan #3968 av Per Hedlund
Skrovet färdiglackat. Nio lager fernissa blev det den här gången. Vattenlinjen lades dit före de två sista lagren fernissa. 

Lite konstnärlig frihet: dagens Fiorella har en benvit antifouling-färg under vattenlinjen men jag behåller den fernissade mahognyn. Vattenlinjen i guld är också en egen idé, Fiorella har numera ingen dekorlinje av den typen.

I väntan på att fernissan ska torka mellan lagren pysslar jag med däcksbeslagen, som kommer att göras i polerad mässing (ja, också ett "konstnärligt" avsteg från originalets kromade varianter). Mest huvudbry just nu har jag med halkiparna som i verkligheten är gjutna. Någon som har smarta tips på hur jag ska göra något som liknar de här? 

PS De färdiga beslag jag hittat på marknaden duger tyvärr inte: gjutkvaliteten är alldeles för låg, och det som kallas "mässing" är bara mässingsfärg vilket gör att de inte kan slipas och poleras upp... DS

Last edit: 1 månad 1 vecka sedan by Per Hedlund.

• Per Hedlund
  • Författare till inlägg
  • Senior Boarder
  • Senior Boarder
Mer
2 månader 5 dagar sedan - 2 månader 4 dagar sedan #3963 av Per Hedlund
Nu har Fiorella fått vända på sig och ligger med skrovsidan upp. Jag kommer att fernissa i två steg: först skrovet upp till däckskanten med pensel. Sedan, när skrovet är helt klart vänder vi tillbaka och gör däcket klart, med sprutmålning. Hade det varit varmare ute, och jag kunnat jobba utomhus, hade jag säkert valt att spruta hela båten...
Epifanes fernissa är det som gäller, för både skrov och däck.
Så här ser alltså skrovet ut under arbetets gång.
På den rena träytan ligger först ett lager lamineringsepoxi, utstruken med gummispackel. Detta tätar porerna och förenklar fortsättningen. När epoxin härdat slipas den för att bli av med eventuell karbonatisering.
På bilden ser vi resultatet efter två lager fernissa. Varje lager får torka i två-tre dagar, sedan våtslipning med 400-papper före nästa lager fernissa.

Last edit: 2 månader 4 dagar sedan by Per Hedlund.

• Per Hedlund
  • Författare till inlägg
  • Senior Boarder
  • Senior Boarder
Mer
2 månader 3 veckor sedan - 2 månader 3 veckor sedan #3958 av Per Hedlund
Träarbetet på däcket i stort sett färdigt. Här har däcket, plus diverse durkar, luckor och lister, just fått sitt första lager penselmålad 1-komponents fernissa. Bara att luta sig tillbaka medan den torkar i ett par dygn, sedan slipa... och därefter upprepa allt med de 10-12 lager fernissa som nog behövs. 

Last edit: 2 månader 3 veckor sedan by Per Hedlund.

• Per Hedlund
  • Författare till inlägg
  • Senior Boarder
  • Senior Boarder
Mer
3 månader 1 vecka sedan #3951 av Per Hedlund
Arbetet med däcket går vidare. Efter att ha gjort några tester med hur sargarna runt brunnarna ska göras blev det så att jag bygger upp dem av två lager 0,7 mm mahogny. De båda lagren limmas på plats ett och ett, för att underlätta böjning och inpassning. Så här ser det ut när en första del passas in:

Här är alla sargar på plats, innan finjusteringar:

Efter att överkanterna putsats och justerats ska det till en tunn list utvändigt i överkant på sargarna. Så här ser originalet ut:

Sidan laddades på: 0.128 sekunder

Hänt sedan sist

Månadsmöte 5 mars

Ett stort tack till alla presentatörer på månadsmötet. Vi fick höra mycket intressant om olika saker som pågår på våra olika modellvarv. Det är häftigt med alla olika specialintressen. Tycker synd om barnbarnen dock vars skuta förädlades till ett äkta skalabygge :-)

Månadsmöte 5 februari

Efter inledande fika och årsmötesformalia presenterade Classe Franzén några radiostyrda lastbilar och bussar i skala 1:14 och 1:87. Jörgen Edgar har byggt själva bussarna och Clas har gjort dem radiostyrda. Modellbygge av fordon med tekniska funktioner som en integrerad del är ju precis samma utmaning som för oss med skalabåtar. Idag är det ju radiostyrda lastbilar och entreprenadmaskiner som är drivande för den multifunktionella radiostyrning som vi båtbyggare behöver för våra funktionsrika fartygsmodeller.

Byggtipsartiklar

Här samlar vi byggtips av allehanda slag från olika media.

Byggtipsartiklar >

Forumets senaste inlägg