Fiorella, 1912

  • Per Hedlund
  • Författare till inlägg
  • Borta
  • Junior Boarder
  • Junior Boarder
Mer
1 vecka 1 dag sedan #3917 av Per Hedlund
Svar från Per Hedlund i ämnet Fiorella, 1912
Då har Fiorella lossats från sin byggbädd och arbetet inne i skrovet kan påbörjas. Skrovet är nu alltså uppbyggt av: inre plankning (2 mm mahogny), därefter ett lager 50-grams glasfibermatta i epoxi, sedan yttre plankning (2 mm mahogny).

Så här ser insidan ut nu, efter slipning och ett tunt lager epoxi:

 

Nästa steg är: däcksbalkar, garnering på skotten, tunna spant i trä och metall, däck, sargar, drivlina, lite elektronik... och så vidare. 

För att påminna om slutmålet kommer här en bild på Fiorella vid sin brygga. Lite jobb återstår innan vi är där...

 

Please Logga in or Skapa ett konto to join the conversation.

  • Per Hedlund
  • Författare till inlägg
  • Borta
  • Junior Boarder
  • Junior Boarder
Mer
2 veckor 4 dagar sedan #3914 av Per Hedlund
Svar från Per Hedlund i ämnet Fiorella, 1912
Någon månad sedan förra inlägget och här har arbetet rullat på. Yttre plankning, dvs själva bordläggningen, nu på plats, även denna i 2x10 mm mahogny..

Här pågår slipning av skrovet:

 

Efter finslipning lackas med ett lager epoxi. Ingen glasfiber, det här lagret är bara för att försegla ytan:

 

Nästa steg blir att med stor spänning lossa skrovet från byggbädden för att kunna se insidan. Stay tuned!
 
Bilagor:

Please Logga in or Skapa ett konto to join the conversation.

  • Per Hedlund
  • Författare till inlägg
  • Borta
  • Junior Boarder
  • Junior Boarder
Mer
1 månad 2 veckor sedan #3905 av Per Hedlund
Svar från Per Hedlund i ämnet Fiorella, 1912
Inre plankning klar (2 mm mahogny). Härligt pyssel i sommarsolen, en planka i taget: hyvla till rätt bredd; basning med ånga; sätta på plats och låta torka; lossa och finputsa; limma med cyanolim och långsamhärdande epoxi. Ungefär två dygn för en planka per sida alltså.

Så här ser det ut när utsidan grovslipats...
 

Och så här blev det när jag just lagt på lamineringsepoxi och ett lager 50 grams glasfibermatta.
 
 

Please Logga in or Skapa ett konto to join the conversation.

  • Per Hedlund
  • Författare till inlägg
  • Borta
  • Junior Boarder
  • Junior Boarder
Mer
2 månader 2 veckor sedan - 2 månader 2 veckor sedan #3896 av Per Hedlund
Svar från Per Hedlund i ämnet Fiorella, 1912
Även om kanske inte så många i klubben bygger mahognybåtar vill jag ändå visa upp snygg leverans från Arkowood i Tyskland. Snabbt och smidigt ordnades mahognylister i specialdimensionen 2x10x1200 mm:
 

Den nya basningslådan är också testad och godkänd, så nu kommer jag de närmaste månaderna befinna mig i plankningens värld:
 
Last edit: 2 månader 2 veckor sedan by Per Hedlund.

Please Logga in or Skapa ett konto to join the conversation.

  • Per Hedlund
  • Författare till inlägg
  • Borta
  • Junior Boarder
  • Junior Boarder
Mer
2 månader 3 veckor sedan - 2 månader 3 veckor sedan #3894 av Per Hedlund
Svar från Per Hedlund i ämnet Fiorella, 1912
Just nu väntan på specialsågad mahogny från Arkowood i Tyskland, i längder över 1000mm. Detta för att i möjligaste mån undvika laskar i bordläggningen. Jag hade förstås kunnat kopiera laskarna från originalet och satt nitar och plugg exakt likadant - men nej, så blir det inte eftersom planen är att vara i sjön 2025 eller så.
Hur som helst har det då funnits tid att fixa småsaker, rodret t ex, som förstorats och även justerats jämfört med ritningen för att stämma bättre med verkligheten:
 

Och även om den här bilden inte tyder på ordning och reda finns det faktiskt nu en plan för var grejerna ska installeras, vilka prylar det ska vara, ledningsdragning etc
 

 
Last edit: 2 månader 3 veckor sedan by Per Hedlund.

Please Logga in or Skapa ett konto to join the conversation.

  • Per Hedlund
  • Författare till inlägg
  • Borta
  • Junior Boarder
  • Junior Boarder
Mer
3 månader 2 veckor sedan #3885 av Per Hedlund
Fiorella, 1912 skapades av Per Hedlund
Nästa byggprojekt har startat: Fiorella, en CGP-konstruktion från 1912. På den tiden en racer som kunde nå 14 knop med sin 25 hk motor. Måtten är (för Fiorella finns kvar i verkligheten) 10,2 x 1,6(!) meter.
Så här beskrivs Fiorella i MYS årsbok:
 

Min modell blir i skala 1:10, skapad från ritningar från Sjöhistoriskas arkiv och mätningar och foton på originalet. Lite speciellt är att spantrutan var bortklippt på originalritningen, så den har jag fått återskapa från linjeritningen.
   


Kölstock, hjälpspant och spant resta. Bara delarna i mahogny kommer att finnas kvar i den färdiga båten. Modellen blir dubbelplankad:
- Inre plankning 2 mm mahogny
- Glasfibermatta, 50g/kvm i epoxi
- Yttre plankning 1,5 mm mahogny.
 

När skrovet är helt färdigplankat kommer det att lossas från sin byggbädd och kompletteras med ett gäng tunna inre spant i trä och metall. Så här ser det ut på originalet, en extremt lätt konstruktion för att dra nytta av den tidens begränsade resurser på motorsidan. Men det är en bit kvar innan min modell nått dit...
 
 

Please Logga in or Skapa ett konto to join the conversation.

Sidan laddades på: 0.114 sekunder

Hänt sedan sist

Sjöhistoriska muséets Modellhelg september

Museet räknade till närmare 4000 besökare under denna 27-gradiga helg, så vi fick många givande samtal och kommentarer. Som vanligt gick Provapå-verksamheten varm med konstant kö av hugade småkaptener.

Båtmöte i Frösundavik 29 augusti

Varmt och skönt och många farkoster i sjön!

Premiär för tullkryssaren!
Och skulle Condoren fortsätta att marinera sina servon?

Stockholms Kulturfestival 17-18 augusti

Ojoj vi blev allt lite utmattade av det massiva publiktrycket!

Huuuur många besökare som helst, vi hade ju båtarna där folk kom in i Kungsträdgården för alla andra aktiviteter och konserter där. Som tur var fann vi tryggheten i de erfarna båtarna från Göta Kanal, de höll oss lugna.

Byggtipsartiklar

Här samlar vi byggtips av allehanda slag från olika media.

Byggtipsartiklar >

Forumets senaste inlägg