St Canute Billing Boats RC

  • Mattias Nyström
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Junior Boarder
  • Junior Boarder
Mer
11 månader 1 vecka sedan #3728 av Mattias Nyström
Svar från Mattias Nyström i ämnet St Canute Billing Boats RC
I helgen var det dags för jungfrufärden. Hon gick fint i vattnet och manövrerade väl. Nu återstår "bara" lite vanligt modellbygge för att färdigställa projektet.
 

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Mer
11 månader 4 veckor sedan #3724 av Jan Carlerud
Svar från Jan Carlerud i ämnet St Canute Billing Boats RC
Ser fint ut! Men känner igen det där "ska bara"...!

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Mattias Nyström
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Junior Boarder
  • Junior Boarder
Mer
11 månader 4 veckor sedan #3723 av Mattias Nyström
Svar från Mattias Nyström i ämnet St Canute Billing Boats RC
Arbetet fortskrider. Skrovet börjar bli klar och målning pågår. Jag har gjort en motorinstallation och nu ska bara övrig elektronik på plats.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Mattias Nyström
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Junior Boarder
  • Junior Boarder
Mer
1 år 2 månader sedan #3686 av Mattias Nyström
Svar från Mattias Nyström i ämnet St Canute Billing Boats RC
 

Det går framåt, sakta men säkert.

Tyvärr blev det inte tillfälle att kolla efter förebilden när jag passerade Stocka i julas. Kanske när vi åker norrut i sommar.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Mer
1 år 4 månader sedan #3671 av Jan Carlerud
Svar från Jan Carlerud i ämnet St Canute Billing Boats RC
Jag har också förgäves sökt efter nyare information om hur det har gått med renoveringen även om det nu var länge sedan så jag hoppas du vill dela med dig om vad du finner vid besök i Stockvik. Jag noterade just på dina bilder att man gått ifrån metoden att bygga skrovet i två halvor som monteras ihop.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Mattias Nyström
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Junior Boarder
  • Junior Boarder
Mer
1 år 4 månader sedan #3670 av Mattias Nyström
Svar från Mattias Nyström i ämnet St Canute Billing Boats RC
Tack för artikeln! Det är ju intressant att Billing Boats tycks ha (haft) ett system där man bygger två halvor som sedan limmas ihop. Det framgår av artikeln att detta gällde även St Canute. I mitt fall är det uppenbarligen inte så. Dessutom framgår i den medföljande texten att St Canute idag befinner sig i Sverige under namnet S/S Stockvik med hemmahamn i Stocka. Så jag har definitivt en nyutgåva av modellen på byggbordet. På tal om Stockvik, så finns det en del material på nätet, men jag har inte sett något efter 2017. Kanske har detta projekt stannat av?
När vi åker upp till Norrbotten i jul ska jag svänga ner till hamnen i Stocka och se om jag kan hitta henne.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.242 sekunder

Hänt sedan sist

Månadsmöte 3 april

Den här kvällen hade vi med oss pågående projekt där vi beskrev vilka vedermödor vi genomlider under byggets gång. Fyrskeppp med knapphändigt ritningsunderlag, Edda Flora med miniatyrets, Gotland med jobbiga formöverångar, Arbetsbåt med klurig klaffstyrning, Loffes båt i Göta Kanal med pyttedrev i 0.3-modul. Segelbåt dock utan kända vedermödor :-)

Åsså en braåhalåda vars prylar hittade nya ägare.

Stockholmsmässan
Allt för sjön 2024

Skepp ohoj!

Många besökare med igenkänningsfaktor av våra modeller. Kjelle hade flera entusiaster som jobbar ombord på Edda Flora som kranförare, undervattensförare och uppe på bryggan.

Byggtipsartiklar

Här samlar vi byggtips av allehanda slag från olika media.

Byggtipsartiklar >

Forumets senaste inlägg