Bygge av torpedbåten Antares

  • Anders Eriksson
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Guld Boarder
  • Guld Boarder
Mer
3 år 2 veckor sedan - 3 år 2 veckor sedan #3522 av Anders Eriksson
Bygge av torpedbåten Antares skapades av Anders Eriksson
Nytt byggprojekt.
Med tanke på Marinens 500-årsjubileum har jag letat efter någon ny  gråbåt att bygga. Efter att ha räknat antalet  däcksdetaljer på ritningen till Drottning Victoria, som annars hade varit ett roligt bygge, bestämde jag mig för något lite enklare. Tankarna gick till Plejad men den här gången versionen från 1905. Riksarkivet i Arninge har flera fina ritningar både på Plejad och övriga 16 båtar i serien. I stället för Plejad fastnade jag för Antares främst för att hon har ett nedsänkbart stävroder men också lite större deplacement.På Sjöhistoriska museet finns en modell av en annan båt i serien,  Polaris.  Som synes en ganska speciell skrovform. Tanken var att förskeppet skulle plöja igenom vågorna istället för att lyftas upp och sedan falla ner. Och enligt beskrivningarna var det precis vad de gjorde. Bara bryggan och skorstenarna syntes vid lite sjögång.Lite data: Skala för modellen 1:32 Längd ca 1350 mm över allt. Bredd 140mm. Drevs av en tvåcylindrig kompoundångmaskin. Beväpningen var en 450 mm stävtorpedtub och en vridbar däckstub och en 57 mm kanon på fördäck..Byggår för originalet 1909 vid Götaverken, ombyggd till vedettbåt 1928, utrangerad 1947 och skrotad 1951.Jag beställde några papperskopior av en del ritningar från Riksarkivet och försökte fotografera av resterande ritningar.Efter lite arbete i Photoshop hade jag kompletta spantrutor till för och akterskepp och kunde börja såga ut spant. Bygget blir traditionellt med furulister på plywoodspant. Men ack så många spant och lister.
Last edit: 3 år 2 veckor sedan by Anders Eriksson.

Please Logga in or Skapa ett konto to join the conversation.

Sidan laddades på: 0.328 sekunder

Hänt sedan sist

Månadsmöte 4 december

Max från Sjöhistoriska museet berättar om olika typer av skeppsmodeller och dess syften under 1600- till 1800-talet

Mörkerkörning 25 september

Gott om båtljus och varmkorv gjorde uteavslutningen till en skön kväll trots den kraftiga byvinden som varken Storskär eller Mariefred ville luta sig mot. Mer med.
 
Alla årets körningar har varit utan regn. Vad har hänt med skalabåtvädret, dvs regn i smått eller stort? Bryr sig inte vädret om oss längre? Skönt i så fall!

Byggtipsartiklar

Här samlar vi byggtips av allehanda slag från olika media.

Byggtipsartiklar >

Forumets senaste inlägg