Forum

Beroende på hur aktiv du vill vara i skalabåtklubbens forum kan du välja en av tre behörighetsnivåer:

- Klubbmedlem
- Registrerad forumanvändare, men inte klubbmedlem
- Besökare som endast vill läsa

Klubbmedlem

För att nyttja forum och hemsida fullt ut behöver du vara fullvärdig medlem i Stockholms Skalabåtklubb.

Logga in som fullvärdig klubbmedlem >

Bli medlem >


Registrerad forumanvändare, men inte klubbmedlem

För att göra egna inlägg och vara aktiv i diskussioner behöver du vara "Registrerad forumanvändare". 

Denna registrering ger dig tillgång till tex byggloggar och byggteknik, men inte till klubbens interna forum. För att nyttja forum och hemsida fullt ut behöver du vara fullvärdig medlem i Stockholms Skalabåtklubb.

Logga in som "Registrerad forumanvändare" >

Bli registrerad forumanvändare >  


Besökare som endast vill läsa

Du som varken är medlem eller registrerad forumanvändare kan endast läsa i vårt forum, tex byggloggar och byggteknik. Du kan inte bemöta andras inlägg, inte heller skapa egna ämnestrådar. I fall du önskar komma i kontakt med en specifik medlem, använd kontaktformuläret:

Kontakta klubben >

 

Bygge av torpedbåten Antares

Mer
1 år 8 månader sedan #3599 av Åke Silén
Svar från Åke Silén i ämnet Bygge av torpedbåten Antares
Ser lovande ut!

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Anders Eriksson
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Expert Boarder
  • Expert Boarder
Mer
1 år 9 månader sedan - 1 år 9 månader sedan #3598 av Anders Eriksson
Svar från Anders Eriksson i ämnet Bygge av torpedbåten Antares
Det var en tid sedan förra inlägget. Under tiden har Antares fått däck, massor av spackel och början till maskinkappen. Torpedluckmekanismen är komplett och är numer inte lätt att komma åt. För att hålla nere vikten på de detaljer som är över vattenlinjen är skorstenarna tillverkade av 0,4 mm plywood som blötts och sedan rullats runt en bit rundstål. Flytproven visade att det behövs ordentligt med barlast i botten annars kantrar hon.
Bilden togs i går med skorstenar , luckor och en del annat bara ställt på plats. Ventilatorn som är av vitmetall är alldeles för tung men jag har inte hittat passande ventilatorer i plast. Tanken är att 3D-printa men har inte haft tid att rita dem.
 
 
Last edit: 1 år 9 månader sedan by Anders Eriksson. Orsak: Rätta skrivfel

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Mer
1 år 10 månader sedan #3579 av Åke Silén
Svar från Åke Silén i ämnet Bygge av torpedbåten Antares
Jag skulle prova att täcka ytan med latex i vilket jag skulle lägga en liten ögla så att jag kan få tag i öglan med en virknål dyl efter härdning

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Anders Eriksson
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Expert Boarder
  • Expert Boarder
Mer
1 år 10 månader sedan #3578 av Anders Eriksson
Svar från Anders Eriksson i ämnet Bygge av torpedbåten Antares
Till luckorna har jag använt 0,4 mm rostfri plåt. Fjädrar och stänger är också tillverkade i rostfritt.
Innan det går att bygga på däcket behöver jag få dit alla ventilerna med glas. Det är c:a 30 st i sidorna och ytterligare några sitter uppåtriktade i däcket. Så nu har jag svarvat 30 bitar akryl och 30 ringar av mässingsrör.
Jag är glad att jag inte ska göra en passagerarbåt...
En undran hur kan man skydda glaset i ventilerna när skrovet ska målas klart? Förslag mottages.
 
Ämnena till ventilerna.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Mer
1 år 10 månader sedan #3577 av Åke Silén
Svar från Åke Silén i ämnet Bygge av torpedbåten Antares
Tjusigt Anders! Vad har du för material i luckorna som du svetsade med mikroTIG?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Anders Eriksson
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Expert Boarder
  • Expert Boarder
Mer
1 år 11 månader sedan #3576 av Anders Eriksson
Svar från Anders Eriksson i ämnet Bygge av torpedbåten Antares
Mekaniken för att öppna och stänga luckorna till förliga torpedtuben börjar bli klar tillsammans med programmet till PIC12F508. För att kunna få en långsam rörelse har jag använt en stegmotor som styrs av en mikrodator. Första bilden visar provkörning med hjälp av den gamla servotestaren (c:a 1975)
 
Nästa steg var att prova hela mekaniken med hemgjorda kugghjul m.m. i båten. Det visade sig att motorn går lite för få steg för att öppna helt. Det blir lite omprogrammering eftersom det nu är 250 steg och 256 är max för en enkel subtrakt.
   

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.269 sekunder

Hänt sedan sist

Månadsmöte 20 mars

Efter en timmes hobbydiskussioner tar Magnus vid och berättar om sitt nya projekt, kranen Lodbrok. Därefter Claes som berättar om sina byggen av mahognyracers.



Stockholmsmässan
Allt för sjön 2024

Skepp ohoj!

Många besökare med igenkänningsfaktor av våra modeller. Kjelle hade flera entusiaster som jobbar ombord på Edda Flora som kranförare, undervattensförare och uppe på bryggan.

Byggtipsartiklar

Här samlar vi byggtips av allehanda slag från olika media.

Byggtipsartiklar >

Forumets senaste inlägg