Riva från Amati Italian runabout

  • Åke Silén
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Platina Boarder
  • Platina Boarder
Mer
2 år 6 månader sedan #3439 av Åke Silén
Svar från Åke Silén i ämnet Riva från Amati Italian runabout
Nu är jag framme vid de svåra valen. Fördäcket kan inte läggas på förrän sidstyckena i förpiken är klädda med mahogny. Den snabba vägen är att lägga på epoxi (+några droppar T-sprit) i ett grundlager för att fylla gropar, slipa - sen ett lager till, slipa och putsa upp en anständig yta. Alternativet stå bredvid som är Jotuns Clipper II fernissa spädd 1:1 med lacknafta som använts som vätska vid slipning med 240 papper. Skall få torka till imorgon, då med fortsatt slipning med 240 papper. Sen ett lager fernissa kanske spätt 10 % med lacknafta. Vilket resultat blir hyfsat? Det är min förhoppning att fenissavarianten faller väl ut då denna teknik passar när skrovet klätts med mahogny. Mahognybitarna är till klädsel i förpiken och är lika. Baksidan kan bli framsida om det uppstår en favorit.  

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Åke Silén
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Platina Boarder
  • Platina Boarder
Mer
2 år 6 månader sedan - 2 år 6 månader sedan #3438 av Åke Silén
Svar från Åke Silén i ämnet Riva från Amati Italian runabout
Nu är kabeldragningen färdig - tror jag. Från början tänkte jag lägga den mesta av elektroniken i förpiken men det skulle bli för krångligt att serva där. Nu finns sladdar bakdragna för två strålkastare, tre positionslanternor (akterlanterna saknas för närvarande) och instrumentbelysning. Jag hade ett visst pyssel med instrumentbelysningen. Köpte mycket små lysdioder på Söders RC hobby. Både röda och vita var märkta med 1,5 V. Seriekopplade dem och inget hände. Då visade det sig den vita behövde 3V för att lysa och de röda 1,5 V. Redan första försöket brände jag 2st då vridpotten var lite trög och det blev för mycket ström. Jag köpte 5 st av varje och i försöket med seriekoppling med den felmärkta vita rök två till. "SHIT !" Fräste ur de fastlimmade dioderna och tog vanliga 3 mms dioder och limmade dit (seriekopplade). Fungerade utmärkt. Instrumentpanelen skall sen få ett lager färdigskuren mahogny. Nu skall delar av inredningen i förpiken limmas på plats följt att ett första lager däckplank över förpiken.
   
Last edit: 2 år 6 månader sedan by Åke Silén.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Åke Silén
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Platina Boarder
  • Platina Boarder
Mer
2 år 6 månader sedan #3437 av Åke Silén
Svar från Åke Silén i ämnet Riva från Amati Italian runabout
Nu när första lagret är klart så är det tid att börja ta upp hål för propelleraxlarna. Otroligt segt att ta upp hålen med kniv då epoxin på insida stretade emot. Fick fräsa upp hålen. Limmet (Cascol) älskar fräsen så till den milda grad att fräsen tappar funktionen illa raskt. Sen får jag pilla bort limmet och så fungerar det tills nästa gång limmet och fräsen träffas. Epoxin gick mycket bättre. Efter att ha plockat ihop motor och växellåda (2:1), monterat avstörningsskydd, fräst ur konstruktionen för allt skulle få plats så kom det hela på sin plats. Ström på - har man sett - båda motorerna börja snurra. Det lät dock som det skulle behövas smörjning. I propelleraxelhylsan finns ett litet hål över vilket man förväntas skruva på en liten smörjnippel. Lite ont om utrymme gjorde att de inte monterades. Mest problem är avstöningsskyddet. Tänker nog försöka med lite teflonfett istället. Nu väntar kabeldragning till olika punkter. Upptäckte att de ändrat lanternorna. Dessutom saknas akterlanterna. Numera är det förenklat och ingen möjlighet att montera lysdioder. Någon ekonom har kanske varit framme? Jag har skrivit till dem och framför mitt önskemål om att få tillgång den tidigare versionen där lysdiod med ett visst pyssel kunde monteras. Inget svar ännu.
 

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Åke Silén
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Platina Boarder
  • Platina Boarder
Mer
2 år 6 månader sedan #3436 av Åke Silén
Svar från Åke Silén i ämnet Riva från Amati Italian runabout
Nu är steg ett klart och färdigt för att få sig ett laget epoxi på insidan. Kanske måste utsidan slipas till lite mer på vissa ställen. Det är svårt att avgöra från provläggning av mahognyn att den ligger plant (inget större problem) men det första bordet är inte bara bockat utan även vridet. Det första lagret (lind?) visade på svårigheterna med att få borden helt jämna med varandra trots alla mina klämmor. OK - även mahognyn kan slipas men noggrannhet är en nödvändighet om man inte vill ägna dagar åt att slipa. 
 

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Åke Silén
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Platina Boarder
  • Platina Boarder
Mer
2 år 6 månader sedan #3432 av Åke Silén
Svar från Åke Silén i ämnet Riva från Amati Italian runabout
Sakta men säkert kommer borden på spanten. Jag har varit tvungen att förlika mig med "pin puschern". Alla småborrar har gått av. Trycker jag fast nålen ordentligt hårt sitter bordet på plats i de fall bordet inte bockas för mycket, som tex vid fören. Där är det tid för hammaren. Jag har börjat slipa lite men en fundering har börjat dyka upp - hur plant skall det vara för att vara lämpligt för att limma nästa mahognylager? Borde inte vara kritiskt. I fören har dock ett bord av någon anledning blivit lägre (ett par tiondelar) mellan ett par spant. Där kanske jag limmar några hyvelspån för att jämna ut så mahognyn får bättre fäste
 

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Åke Silén
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Platina Boarder
  • Platina Boarder
Mer
2 år 7 månader sedan - 2 år 7 månader sedan #3427 av Åke Silén
Svar från Åke Silén i ämnet Riva från Amati Italian runabout
Vädret här på ön är höstligt och vid havet är det mer blåsigt och fuktigt. Inte najs för sjösättning och tester. Jag väntar på ett antal dagar med brittsommar/indiansommar. Därför är nu plankningen igång. Förborrar med 0,5 mm, i med lilla spiken/nålen och så ett eller ett par hammarslag och plankan är på plats på det spantet. Jag har på sjuttiotalet byggt Smit Rotterdam som hade samma konstruktion men på den kunde man trycka fast spiken/nålen. Nåväl - nu är den nya förborrningstekniken i drift och fungerar. Det går inte så fort då många av plankorna behöver hyvlas för att komma på plats. Fören är inte helt lätt att få till snyggt. Får nog fälla in en och annan lite bit där. Nu är detta lager bara underlag för mahognyn så tills dess gäller det att bli bättre (det går att även fälla in småbitar i mahognyn).
 
Last edit: 2 år 7 månader sedan by Åke Silén. Orsak: ej infogat

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.451 sekunder

Hänt sedan sist

Månadsmöte 3 april

Den här kvällen hade vi med oss pågående projekt där vi beskrev vilka vedermödor vi genomlider under byggets gång. Fyrskeppp med knapphändigt ritningsunderlag, Edda Flora med miniatyrets, Gotland med jobbiga formöverångar, Arbetsbåt med klurig klaffstyrning, Loffes båt i Göta Kanal med pyttedrev i 0.3-modul. Segelbåt dock utan kända vedermödor :-)

Åsså en braåhalåda vars prylar hittade nya ägare.

Stockholmsmässan
Allt för sjön 2024

Skepp ohoj!

Många besökare med igenkänningsfaktor av våra modeller. Kjelle hade flera entusiaster som jobbar ombord på Edda Flora som kranförare, undervattensförare och uppe på bryggan.

Byggtipsartiklar

Här samlar vi byggtips av allehanda slag från olika media.

Byggtipsartiklar >

Forumets senaste inlägg