Forum

Beroende på hur aktiv du vill vara i skalabåtklubbens forum kan du välja en av tre behörighetsnivåer:

- Klubbmedlem
- Registrerad forumanvändare, men inte klubbmedlem
- Besökare som endast vill läsa

Klubbmedlem

För att nyttja forum och hemsida fullt ut behöver du vara fullvärdig medlem i Stockholms Skalabåtklubb.

Logga in som fullvärdig klubbmedlem >

Bli medlem >


Registrerad forumanvändare, men inte klubbmedlem

För att göra egna inlägg och vara aktiv i diskussioner behöver du vara "Registrerad forumanvändare". 

Denna registrering ger dig tillgång till tex byggloggar och byggteknik, men inte till klubbens interna forum. För att nyttja forum och hemsida fullt ut behöver du vara fullvärdig medlem i Stockholms Skalabåtklubb.

Logga in som "Registrerad forumanvändare" >

Bli registrerad forumanvändare >  


Besökare som endast vill läsa

Du som varken är medlem eller registrerad forumanvändare kan endast läsa i vårt forum, tex byggloggar och byggteknik. Du kan inte bemöta andras inlägg, inte heller skapa egna ämnestrådar. I fall du önskar komma i kontakt med en specifik medlem, använd kontaktformuläret:

Kontakta klubben >

 

Gotlandsbolagets M/S Gotland (1973)

  • Hans Annell
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Admin
  • Admin
Mer
2 år 2 månader sedan #3510 av Hans Annell
Svar från Hans Annell i ämnet Gotlandsbolagets M/S Gotland (1973)
Hmmm ... på sätt o vis. Jag och en vän åkte med henne 2019 och lade märke till två grejer:
1. I maskinrummet såg vi att syrbords maskineri gick på aningen högre effekt än babord.
2. I restaurangen såg vi att babords fönsterstolpe är bredare än motsvarande på styrbords sida.... bananbåt!

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Mer
2 år 3 månader sedan #3507 av Åke Silén
Svar från Åke Silén i ämnet Gotlandsbolagets M/S Gotland (1973)
Ditt fokus på måttnoggrannhet på M/S Gotland imponerar. Undrar just om varvet som byggde henne hade samma fokus. Du har förstått kontrollmätt - vad blev resultatet?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Hans Annell
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Admin
  • Admin
Mer
2 år 3 månader sedan #3506 av Hans Annell
Svar från Hans Annell i ämnet M/S Gotland (1973)
Skoj men knepigt alla dessa kurvaturer i flera våningsplan. Måste ju planera för att kunna lyfta isär oxå, både för detaljering, målning, och service....

 



Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Hans Annell
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Admin
  • Admin
Mer
2 år 3 månader sedan - 2 år 3 månader sedan #3484 av Hans Annell
Svar från Hans Annell i ämnet M/S Gotland (1973)
Fixar med aktre däcken. Pyssligt även här med däcksbukt,, språng, avsmalning uppåt och kurvig hyttsida akterut.
Skönt att jag har bilder både från 1988 (grönt däck = Gotlandsbolaget) och 2019 (ljusblått däck = Corsica Victoria).
 

Last edit: 2 år 3 månader sedan by Hans Annell.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Hans Annell
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Admin
  • Admin
Mer
2 år 5 månader sedan - 2 år 3 månader sedan #3458 av Hans Annell
Svar från Hans Annell i ämnet M/S Gotland (1973)
Bygger fördäck och förligt hyttparti. Det är lite klurigt, eftersom färjan har språng, däcksbukt, rundad framdel av hytt, lätt lutande sidor...

Dessutom är det lilla däcket framför bryggan horisontellt i längsled även fast däcket under har språng. Båda däcken har däcksbukt. Och själva bryggan är oxå horisontell, medan bryggvingarna och promenaddäck har däcksbukt.

Många mallar blir det! Att datorrita förenklar verkligen livet. Den långsträckta salongs/hyttsidan ska jag skicka på laserskärning eller ets. 

 





Last edit: 2 år 3 månader sedan by Hans Annell.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Hans Annell
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Admin
  • Admin
Mer
3 år 1 vecka sedan - 3 år 1 vecka sedan #3283 av Hans Annell
Svar från Hans Annell i ämnet Gotlandsbolagets M/S Gotland (1973)
Badkarssättning   drygt 10kg ger rätt vattenlinje. Hade räknat med 11kg, men skrovet är lite ner slsnkt än min teori.
Stabiliteten blir nog fin. 5kg utrustning o barlast behövs, 5kg modell inkl spacklat undervattenskrov....



Last edit: 3 år 1 vecka sedan by Hans Annell.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.279 sekunder

Hänt sedan sist

Månadsmöte 3 april

Den här kvällen hade vi med oss pågående projekt där vi beskrev vilka vedermödor vi genomlider under byggets gång. Fyrskeppp med knapphändigt ritningsunderlag, Edda Flora med miniatyrets, Gotland med jobbiga formöverångar, Arbetsbåt med klurig klaffstyrning, Loffes båt i Göta Kanal med pyttedrev i 0.3-modul. Segelbåt dock utan kända vedermödor :-)

Åsså en braåhalåda vars prylar hittade nya ägare.

Stockholmsmässan
Allt för sjön 2024

Skepp ohoj!

Många besökare med igenkänningsfaktor av våra modeller. Kjelle hade flera entusiaster som jobbar ombord på Edda Flora som kranförare, undervattensförare och uppe på bryggan.

Byggtipsartiklar

Här samlar vi byggtips av allehanda slag från olika media.

Byggtipsartiklar >

Forumets senaste inlägg