Forum

Beroende på hur aktiv du vill vara i skalabåtklubbens forum kan du välja en av tre behörighetsnivåer:

- Klubbmedlem
- Registrerad forumanvändare, men inte klubbmedlem
- Besökare som endast vill läsa

Klubbmedlem

För att nyttja forum och hemsida fullt ut behöver du vara fullvärdig medlem i Stockholms Skalabåtklubb.

Logga in som fullvärdig klubbmedlem >

Bli medlem >


Registrerad forumanvändare, men inte klubbmedlem

För att göra egna inlägg och vara aktiv i diskussioner behöver du vara "Registrerad forumanvändare". 

Denna registrering ger dig tillgång till tex byggloggar och byggteknik, men inte till klubbens interna forum. För att nyttja forum och hemsida fullt ut behöver du vara fullvärdig medlem i Stockholms Skalabåtklubb.

Logga in som "Registrerad forumanvändare" >

Bli registrerad forumanvändare >  


Besökare som endast vill läsa

Du som varken är medlem eller registrerad forumanvändare kan endast läsa i vårt forum, tex byggloggar och byggteknik. Du kan inte bemöta andras inlägg, inte heller skapa egna ämnestrådar. I fall du önskar komma i kontakt med en specifik medlem, använd kontaktformuläret:

Kontakta klubben >

 

Vistafjord

  • Kent Nilsson
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Färsk Boarder
  • Färsk Boarder
Mer
2 år 8 månader sedan #3405 av Kent Nilsson
Vistafjord skapades av Kent Nilsson
Hej
Jag håller på att bygga en båt på 191 cm av ett kryssningsfartyg ( www.Vistafjord.n.nu ). Projektet går extremt långsamt och det har nu gått 18 år sedan jag monterade 2 st elmotorer: Graupner Speed 600 7,2 Volt (vet inte om dessa säljs längre) med varsin liten växellåda (som jag tror heter Graupner Universal 1114 - 2,5:1). 

Nu försöker jag försöka klura ut vilken radioutrustning och fartreglage som kan vara lämpligt.  Jag har inte ambitionen att ha en mängd olika funktioner, utan relativt enkelt och min budget är inte obegränsad.  Jag funderar på om man kan eller bör ha varsitt fartreglage och varsin sändarmanöverspak för vardera motor? På så vis tänker jag mig att man borde kunna få ganska imponerande manövreringsförmåga och kunna stå i princip helt stilla och ändå vända på en femöring, detta genom att backa ena motorn och köra framåt med den andra.  Om man då ansluter roderservo (som väl trots allt borde kunna användas?) till en tredje kanal kan ju den ena manöverspaken få ha dubbel funktion (?). Kanske vill jag längre fram lägga till ytterligare några funktioner, så jag tänker mig att en 6 kanalsutrustning eller fler är nog lagom.

Tänker jag fel eller är jag helt ute och cyklar?  Jag är mycket tacksam för alla råd/tips på möjlig och lämplig utrustning, gärna både fabrikat och artikelnummer.  För den som har begagnad utrustning att sälja kan det också vara av intresse.

Tacksamma hälsningar från en nybörjare

Kent

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.338 sekunder

Hänt sedan sist

Månadsmöte 3 april

Den här kvällen hade vi med oss pågående projekt där vi beskrev vilka vedermödor vi genomlider under byggets gång. Fyrskeppp med knapphändigt ritningsunderlag, Edda Flora med miniatyrets, Gotland med jobbiga formöverångar, Arbetsbåt med klurig klaffstyrning, Loffes båt i Göta Kanal med pyttedrev i 0.3-modul. Segelbåt dock utan kända vedermödor :-)

Åsså en braåhalåda vars prylar hittade nya ägare.

Stockholmsmässan
Allt för sjön 2024

Skepp ohoj!

Många besökare med igenkänningsfaktor av våra modeller. Kjelle hade flera entusiaster som jobbar ombord på Edda Flora som kranförare, undervattensförare och uppe på bryggan.

Byggtipsartiklar

Här samlar vi byggtips av allehanda slag från olika media.

Byggtipsartiklar >

Forumets senaste inlägg