Måla ABS-plastskrov

Mer
6 år 3 veckor sedan - 6 år 3 veckor sedan #2302 av Hans Annell
Svar från Hans Annell i ämnet Måla ABS-plastskrov

Magnus Biderheim skrev: Nybörjare på modellbåtar - vilken typ av färg ska man välja till skrovet?
>Spray

Funkar det med vattenbaserad lexanfärg?
>Vet inte, har aldrig behövt prova (byggt båtar i 40år...)

Bör man grundmåla med något först?
>Ja! Annars fäster inte den kulörta färgen något vidare.
Bäst i mitt tycke är Tamiya Fine Scale Primer, den gråa (obs den vita är dålig!)

Vilken typ av spackel rekommenderas?
>Tjocka skikt (>1mm) plastig paddling finspackel eller pp100.
>Tunna skikt Tamiya Basic Putty, vit eller grå.

Mitt skrov är ABS-plast, med ett överdäck i trä.
Trä är tunn bok-plywood som delvis ska täckmålas, men vissa delar bara klarlackas.
Vilken typ av klarlack till trädäcket?
>Oljebaserad pensellack, t ex klarlack från vanliga färgaffären, t ex International båtfernissa, flügger eller Yunik klarlack.

Förslag på "rostskyddsfärgen" under vattenlinjen?
>Den ska vara matt. Vanlig Biltema rostprimer brukar funka. Söker du specifik kulör, kolla grafittibutiken hlstore.com, de har massor av nyanser (highlightstore, finns i sthlm).

Gäller någon tumregel, typ mörka färger först?
>Nej, det brukar vara möjligheten att komma åt som styr, dvs snarare byggordningen.

Jag ska ha svart skrov med röda detaljer på skrovet.
Trädäcket ska delvis täckmålas med grönt och metallfärg samt klarlack.
Överbyggnader med svart, vitt och grönt.
>Här rekommenderar jag hlstore.com igen. De har massor av kulörer, själv gillar jag deras sortiment "Montana gold". Fin sidenmatt glans.
Dock kan du köpa matt svart och matt vit från Tamiya. Deras övriga kulörer är allt för bjärta.

Om man sen vill "vädra" fartyget med rost och slitage, vad rekommenderar ni då för färg eller material?
>Använd då vattenbaserad penselfärg t ex vallejo. Måla, tvätta, måla igen....avsluta med skyddslack.

Alla tips & trix emottages tacksamt! Vansinningt kul, men väldigt svårt när man inte vet ordningen att maskera & måla i. Vissa delar kanske man borde måla innan montage för att slippa maskering.
>Bygg och spackla/måla klart hela "strukturen" först, montera detaljer senare när du är nöjd med ytfinishen. Och ja, måla detaljerna innan montering! Sen kan du behöva bättringsmåla i fogar.

Mvh Magnus

Last edit: 6 år 3 veckor sedan by Hans Annell.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Mer
6 år 3 veckor sedan #2301 av Hans Annell
Svar från Hans Annell i ämnet Måla ABS-plastskrov

Magnus Biderheim skrev: Nybörjare på modellbåtar - vilken typ av färg ska man välja till skrovet?
>Spray

Funkar det med vattenbaserad lexanfärg?
>Vet inte, har aldrig provat (byggt båtar i 40år...)

Bör man grundmåla med något först?
>Ja! Annars fäster inte den kulörta färgen något vidare.
Bäst i mitt tycke är Tamiya Fine Scale Primer, den gråa (obs den vita är dålig!)

Vilken typ av spackel rekommenderas?
>Tjocka skikt (>1mm) plastig paddling finspackel eller pp100.
>Tunna skikt Tamiya Basic Putty, vit eller grå.

Mitt skrov är ABS-plast, med ett överdäck i trä.
Trä är tunn bok-plywood som delvis ska täckmålas, men vissa delar bara klarlackas.
Vilken typ av klarlack till trädäcket?
>Oljebaserad pensellack, t ex klarlack från vanliga färgaffären, t ex flügger eller Yunik.

Förslag på "rostskyddsfärgen" under vattenlinjen?
>Den ska vara matt. Vanlig Biltema rostprimer brukar funka. Söker du specifik kulör, kolla grafittibutiken hlstore.com, de har massor av nyanser (highlightstore, finns i sthlm).

Gäller någon tumregel, typ mörka färger först?
>Nej, det brukar vara möjligheten att komma åt som styr, dvs snarare byggordningen.

Jag ska ha svart skrov med röda detaljer på skrovet.
Trädäcket ska delvis täckmålas med grönt och metallfärg samt klarlack.
Överbyggnader med svart, vitt och grönt.
>Här rekommenderar jag hlstore.com igen. De har massor av kulörer, själv gillar jag deras sortiment "Montana gold". Fin sidenmatt glans.

Om man sen vill "vädra" fartyget med rost och slitage, vad rekommenderar ni då för färg eller material?
Använd då vattenbaserad penselfärg t ex vallejo. Måla, tvätta, måla igen....avsluta med skyddslack.

Alla tips & trix emottages tacksamt! Vansinningt kul, men väldigt svårt när man inte vet ordningen att maskera & måla i. Vissa delar kanske man borde måla innan montage för att slippa maskering.
>Bygg och spackla/måla klart hela "strukturen" först, montera detaljer senare när du är nöjd med ytfinishen. Och ja, måla detaljerna innan montering! Sen kan du behöva bättringsmåla i fogar.

Mvh Magnus

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Magnus Biderheim
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Färsk Boarder
  • Färsk Boarder
Mer
6 år 1 månad sedan #2285 av Magnus Biderheim
Måla ABS-plastskrov skapades av Magnus Biderheim
Nybörjare på modellbåtar - vilken typ av färg ska man välja till skrovet?
Funkar det med vattenbaserad lexanfärg?
Bör man grundmåla med något först?
Vilken typ av spackel rekommenderas?
Mitt skrov är ABS-plast, med ett överdäck i trä.
Trä är tunn bok-plywood som delvis ska täckmålas, men vissa delar bara klarlackas.
Vilken typ av klarlack till trädäcket?
Förslag på "rostskyddsfärgen" under vattenlinjen?
Gäller någon tumregel, typ mörka färger först?
Jag ska ha svart skrov med röda detaljer på skrovet.
Trädäcket ska delvis täckmålas med grönt och metallfärg samt klarlack.
Överbyggnader med svart, vitt och grönt.
Om man sen vill "vädra" fartyget med rost och slitage, vad rekommenderar ni då för färg eller material?
Alla tips & trix emottages tacksamt! Vansinningt kul, men väldigt svårt när man inte vet ordningen att maskera & måla i. Vissa delar kanske man borde måla innan montage för att slippa maskering.
Mvh Magnus

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.241 sekunder

Hänt sedan sist

Månadsmöte 3 april

Den här kvällen hade vi med oss pågående projekt där vi beskrev vilka vedermödor vi genomlider under byggets gång. Fyrskeppp med knapphändigt ritningsunderlag, Edda Flora med miniatyrets, Gotland med jobbiga formöverångar, Arbetsbåt med klurig klaffstyrning, Loffes båt i Göta Kanal med pyttedrev i 0.3-modul. Segelbåt dock utan kända vedermödor :-)

Åsså en braåhalåda vars prylar hittade nya ägare.

Stockholmsmässan
Allt för sjön 2024

Skepp ohoj!

Många besökare med igenkänningsfaktor av våra modeller. Kjelle hade flera entusiaster som jobbar ombord på Edda Flora som kranförare, undervattensförare och uppe på bryggan.

Byggtipsartiklar

Här samlar vi byggtips av allehanda slag från olika media.

Byggtipsartiklar >

Forumets senaste inlägg