Test: Vilken sprayklarlack fungerar som 'top coating' på olika lackfärger?

  • Hans Annell
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Admin
  • Admin
Mer
9 år 4 dagar sedan - 9 år 4 dagar sedan #613 av Hans Annell
Nu pågår test av de 20 klarlackerna också på gula kulörer, dels Yunik högblank oljelackfärg (Bygma) 1050-Y10R och 0560-Y10R, dels Montana Gold spray 1210. Primer Tamiya spray "fine surface primer", underlag styren.

Resultatet liknar utfallet i det bruna testet, med följande tillägg:

7. Har bedömt slutlig glans, se fotot nedan. Högblank=80, Blank=60, Halvblank=40, Halvmatt=25, Sidenmatt=15, Matt=5, Helmatt=2.

8. Spray Montana 1210 klarar alla spraytopplacker.

9. Oljelackfärg med spray Montana 1210 som underlag klarar spraylack sämre än om enbart oljelackfärg.

Ska nu vänta två veckor innan jag sprayklarlackar höger del av testytan...kanske vissa skrynklingar inte uppkommer om jag bara skaffar mig tålamod med längre torktid än 2 - 3 dagar?

Bilagor:
Last edit: 9 år 4 dagar sedan by Hans Annell.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Hans Annell
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Admin
  • Admin
Mer
9 år 1 vecka sedan #598 av Hans Annell
Fortsättning på listan:

5. Oljelackfärger klarar dessutom topplack allt sämre ju blankare de är.

6. Vissa oljelackfärger MÅSTE ha en primer = grundfärg under sig för att bli hållbara. Humbrol tycks klara sig utan medan Molak måste ha primer först.

7. Vad gäller klarlackerna...
- De testade lackerna är ungefär lika reptåliga.
- Vissa klarlacker uppfyller inte sin angivna
glans om de lackas på en blank yta.

Nedan ser du bäst resp sämst....
Bilagor:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Hans Annell
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Admin
  • Admin
Mer
9 år 1 månad sedan - 9 år 2 veckor sedan #539 av Hans Annell
I min bygglogg för Färja 280 resonerar jag just nu om vilken sprayklarlack som fungerar att ha som 'top coating' på olika fabrikat av lackfärger. Top Coating används för att göra en blank yta mattare, eller tvärsom. Ibland för att skydda en ömtålig färg.

Jag inser nu att det här med kompatibla klarlacker nog intresserar fler modellbyggare än oss inbitna vägfärjenördar (... borde jag använda singular, dvs 'vägfärjenörd'?).

Några slutsatser "so far":
1. Vissa klarlacker gulnar med åren.
2. Inom samma färgfabrikat skrynklas olika kulörer på olika sätt. Kanske beror på pigmenten, eller på färgbasen; jfr Bas A, B resp C hos Servalac/Beckers.
3. Klarlacker kan ge oväntade kulörförändringar, dvs vissa pigment lyfts fram mer än andra.
4. Ju längre torktid desto större risk att underliggande färg påverkas. Om klarlacken torkar läskigt långsamt kan du värma med hårtork på behörigt avstånd.

Vänster till höger:
Humbol 9, Molak 19, Molak 162, Humbrol 62, Revell 382.
Klarlacker: Hoppas du kan läsa i bilden!


Klarlack som vitnat (vänster i bild), resp gulnat (på kartongen till höger i bild):
Bilagor:
Last edit: 9 år 2 veckor sedan by Hans Annell.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.915 sekunder

Hänt sedan sist

Månadsmöte 20 mars

Efter en timmes hobbydiskussioner tar Magnus vid och berättar om sitt nya projekt, kranen Lodbrok. Därefter Claes som berättar om sina byggen av mahognyracers.



Stockholmsmässan
Allt för sjön 2024

Skepp ohoj!

Många besökare med igenkänningsfaktor av våra modeller. Kjelle hade flera entusiaster som jobbar ombord på Edda Flora som kranförare, undervattensförare och uppe på bryggan.

Byggtipsartiklar

Här samlar vi byggtips av allehanda slag från olika media.

Byggtipsartiklar >

Forumets senaste inlägg