Forum

Beroende på hur aktiv du vill vara i skalabåtklubbens forum kan du välja en av tre behörighetsnivåer:

- Klubbmedlem
- Registrerad forumanvändare, men inte klubbmedlem
- Besökare som endast vill läsa

Klubbmedlem

För att nyttja forum och hemsida fullt ut behöver du vara fullvärdig medlem i Stockholms Skalabåtklubb.

Logga in som fullvärdig klubbmedlem >

Bli medlem >


Registrerad forumanvändare, men inte klubbmedlem

För att göra egna inlägg och vara aktiv i diskussioner behöver du vara "Registrerad forumanvändare". 

Denna registrering ger dig tillgång till tex byggloggar och byggteknik, men inte till klubbens interna forum. För att nyttja forum och hemsida fullt ut behöver du vara fullvärdig medlem i Stockholms Skalabåtklubb.

Logga in som "Registrerad forumanvändare" >

Bli registrerad forumanvändare >  


Besökare som endast vill läsa

Du som varken är medlem eller registrerad forumanvändare kan endast läsa i vårt forum, tex byggloggar och byggteknik. Du kan inte bemöta andras inlägg, inte heller skapa egna ämnestrådar. I fall du önskar komma i kontakt med en specifik medlem, använd kontaktformuläret:

Kontakta klubben >

 

Färja 280

  • Hans Annell
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Admin
  • Admin
Mer
8 år 2 månader sedan #1035 av Hans Annell
Svar från Hans Annell i ämnet Färja 280
Sprayar gult i en burk och penselmålar svårsprejade ställen ....
- jobbigt att maskera
- vinklar o vrår
- spetsiga kanter
...

Bilagor:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Hans Annell
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Admin
  • Admin
Mer
8 år 2 månader sedan - 8 år 2 månader sedan #1023 av Hans Annell
Svar från Hans Annell i ämnet Färja 280
Och på toppen av mastbågen ska finnas en plattform, där mynnar lejdarna som går längs masten. Saknar helt ritning på plattformen, så där kliade jag loss ytterligare hårsäckar. Efter några prototyper tycks den passa! Sen lite reling runt...

Bilagor:
Last edit: 8 år 2 månader sedan by Hans Annell.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Hans Annell
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Admin
  • Admin
Mer
8 år 2 månader sedan - 8 år 2 månader sedan #1021 av Hans Annell
Svar från Hans Annell i ämnet Färja 280
Medan jag grunnar på Recigerit går jag vidare med masternas detaljer och lejdare. Eftersom mastritningen är reviderad med avseende på måttsättning men inte det fysiskt ritade får jag klia mig i huvet tills jag blir flintis tror jag. Jädrans, visste de inte på Kalmar Varv att man borde upprätta ritningar över hur det blev gjort??
Dock förmodligen omöjligt att renrita 1969, utan 3D-program, med tanke på den formmässigt snyggt uttänkta geometrin med väl avvägda lutningar och vinklar .... men vilka dyra master det måste varit att tillverka!? Bara för att bära upp topplanternorna!



Visste du förresten att masterna blir slankare uppåt? Cirkulärt rör övergår i elliptiskt tvärsnitt med samma stordiameter. Tillverkningskostnad för det? Kanske inte konstigt att Kalmar konkade redan på sjuttiotalet....

Bilagor:
Last edit: 8 år 2 månader sedan by Hans Annell.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Hans Annell
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Admin
  • Admin
Mer
8 år 2 månader sedan #1020 av Hans Annell
Svar från Hans Annell i ämnet Färja 280
Finspacklar utsidan av klaff no 2 inför lackering. Men vad tusan är "Recigerit"?

Bilagor:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Hans Annell
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Admin
  • Admin
Mer
8 år 2 månader sedan - 8 år 2 månader sedan #1019 av Hans Annell
Svar från Hans Annell i ämnet Färja 280
Tackar för det Björn!

Jo ramperna kommer att bli gröna de med, har bara inte hunnit grönmåla + vädra dem förrän nu
:-)
En liten repitition av procedur för vädring...
1. Täckmåla med mönjeorange (Servalac). Tvätta o nöt fram rostplåten efter två dygn, med rödsprittussar. Låt vila något dygn.
2. Täckmåla däcksgrönt (MoLak LN-3) in mot detaljer. Jag använder platt pensel från Panduro, kanonbra för större ytor!
3. Täckmåla däcksgrönt, utom hjulspåren.
4. Stöppla grön övergång från grön till rost via mönja med bred hård pensel. Dutt-tvätta det gröna inom en timme med lacknaftatussar.



Bilagor:
Last edit: 8 år 2 månader sedan by Hans Annell.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Björn Gustavsson
  • Offline
  • Junior Boarder
  • Junior Boarder
Mer
8 år 2 månader sedan #1018 av Björn Gustavsson
Svar från Björn Gustavsson i ämnet Färja 280
Jag tycker att det ser kalasbra ut som det gör! Åtminstone färjan till Ljusterö var nog dåligt maskad när den målades.
Det enda jag inte riktigt är överens med är ramperna fram och bak, vi hade grönmålade.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.515 sekunder

Hänt sedan sist

Månadsmöte 3 april

Den här kvällen hade vi med oss pågående projekt där vi beskrev vilka vedermödor vi genomlider under byggets gång. Fyrskeppp med knapphändigt ritningsunderlag, Edda Flora med miniatyrets, Gotland med jobbiga formöverångar, Arbetsbåt med klurig klaffstyrning, Loffes båt i Göta Kanal med pyttedrev i 0.3-modul. Segelbåt dock utan kända vedermödor :-)

Åsså en braåhalåda vars prylar hittade nya ägare.

Stockholmsmässan
Allt för sjön 2024

Skepp ohoj!

Många besökare med igenkänningsfaktor av våra modeller. Kjelle hade flera entusiaster som jobbar ombord på Edda Flora som kranförare, undervattensförare och uppe på bryggan.

Byggtipsartiklar

Här samlar vi byggtips av allehanda slag från olika media.

Byggtipsartiklar >

Forumets senaste inlägg