Riva från Amati Italian runabout

  • Åke Silén
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Platina Boarder
  • Platina Boarder
Mer
2 år 1 vecka sedan #3570 av Åke Silén
Svar från Åke Silén i ämnet Riva från Amati Italian runabout
Muskelknutten har nu fått ett nytt huvud och ser nu mer mänsklig ut (i alla fall huvudet). Skall få ett par solglasögon när de kommer. Något hår på honom behövs inte - att vara kalhuggen på knoppen är inne hos vissa. Däremot har motspelerskan fått långt hår som spretar åt alla hål. Ett tag tänkte jag att hon skulle få ha håret hängande runt henne, döljande det som naturen utrustat henne med. Likt någon i någon John Bauer tekning. Gick inte! Nu är håret samlat men kanske inte så snyggt. Frisyrkonsulten är vidtalad och skall fundera. Med en hatt så är det möjligt att limma håret direkt på skallen - klart bästa metoden.
 

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Åke Silén
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Platina Boarder
  • Platina Boarder
Mer
2 år 2 veckor sedan #3569 av Åke Silén
Svar från Åke Silén i ämnet Riva från Amati Italian runabout
Håret har fått vila tills en hatt kommer med posten i veckan. Under tiden tänkte jag göra en gubbe till som skulle överraska den unga vackra mön när hon står på stranden och suckar efter att få träffa båttjejernas toyboy.  Hittade en karl på nätet laddade ner och skrev ut. Efter 29 timmar, 122g och 91 m filament kunde jag efter mödosamt arbete (mycket support) få fram denne man. Han ser mer ut som Hannibal Lecter och ätit för mycket steroider i samband med gymbesöken. Kommer säkert att skrämma livet ur denna vackra mö. Letade på nätet och fann ett karlhuvud med mer mänskliga drag. Nu gäller det att skriva ut och byta huvud och byta huvud på muskelknutten.
 

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Åke Silén
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Platina Boarder
  • Platina Boarder
Mer
2 år 2 veckor sedan #3568 av Åke Silén
Svar från Åke Silén i ämnet Riva från Amati Italian runabout
Nu är det mest lite målningsarbete som pågår. Utskrift och målning av lite olika eventuella filmstatister pågår. Ingen idé att börja med annat än lackning av smådelar som instrumentpanelen. Den nu nakna damen i bakgrunden hade jag tänkt att hon skulle få hår då jag har ett överskott av hår. Jag har provat att sätta hår på dockorna med lite olika teknik. Längsgående skåra i skallen, hår på skallen som kommer ut ur delningslinjen när skallen delats samt flera små hål i skallen i vilka håret sticks in. Ingen teknik har visat sig vara lättarbetad och resultatet - godtagbart. På den nu nakna flickan skall jag pröva att limma på håret direkt på skallen. Det kommer troligtvis att innebär att hon behöver få en hatt (som jag hittat på nätet) för att dölja limmet. Loctite all plastic limmar håret men behöver en obehandlad yta för att fästa ordentligt. Så denna gång har jag inte grundat och målat hårbotten. Gör jag det så släpper färg och grundning från plasten (man får limma om).

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Åke Silén
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Platina Boarder
  • Platina Boarder
Mer
2 år 2 veckor sedan #3567 av Åke Silén
Svar från Åke Silén i ämnet Riva från Amati Italian runabout
Det är klar att båtens toyboy måste har ett par solglasögon! 

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Åke Silén
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Platina Boarder
  • Platina Boarder
Mer
2 år 3 veckor sedan - 2 år 3 veckor sedan #3566 av Åke Silén
Svar från Åke Silén i ämnet Riva från Amati Italian runabout
På soldäck sitter tjejernas toyboy men under honom har jag fräst ut i soldäcksluckan ett hål för montering av en GPS antenn. Antennen döljs av soldäckets "madrass". Denna antenn är avsedd för att sättas på biltaket och har därför en mycket lång sladd. Kände mig inte säker på om sladden kunde kapas så den rullades och hålls på plats med buntband.
 
Bilagor:
Last edit: 2 år 3 veckor sedan by Åke Silén. Orsak: glömt att infoga

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Åke Silén
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Platina Boarder
  • Platina Boarder
Mer
2 år 3 veckor sedan #3565 av Åke Silén
Svar från Åke Silén i ämnet Riva från Amati Italian runabout
Efter en hel del försök med Fusion360 så kan jag konstatera att min kunskap om man hanterar programmet inte är tillräcklig. En lins med 1,2 mm glas i sfärisk utformning fick jag inte till. Det blev istället en halvsfär utskriven med transparent plast som frästes ur fick duga som lins. Två små hål borrades i strålkastaren för sladdarna. I urfräsningen limmades en lysdiod med epoxi och sladdarna drogs genom de borrade hålen. Linsen med dioden limmades sen med CA-lim till strålkastaren.  I strålkastaren borrades ett hål för en fästpinne som skall passa i ett fäste på fönsterramen. Nu återstår bara (!) att borra två hål för sladdarna i skrovet och koppla in strålkastaren på 3V.
 

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.373 sekunder

Hänt sedan sist

Månadsmöte 3 april

Den här kvällen hade vi med oss pågående projekt där vi beskrev vilka vedermödor vi genomlider under byggets gång. Fyrskeppp med knapphändigt ritningsunderlag, Edda Flora med miniatyrets, Gotland med jobbiga formöverångar, Arbetsbåt med klurig klaffstyrning, Loffes båt i Göta Kanal med pyttedrev i 0.3-modul. Segelbåt dock utan kända vedermödor :-)

Åsså en braåhalåda vars prylar hittade nya ägare.

Stockholmsmässan
Allt för sjön 2024

Skepp ohoj!

Många besökare med igenkänningsfaktor av våra modeller. Kjelle hade flera entusiaster som jobbar ombord på Edda Flora som kranförare, undervattensförare och uppe på bryggan.

Byggtipsartiklar

Här samlar vi byggtips av allehanda slag från olika media.

Byggtipsartiklar >

Forumets senaste inlägg