Forum

Beroende på hur aktiv du vill vara i skalabåtklubbens forum kan du välja en av tre behörighetsnivåer:

- Klubbmedlem
- Registrerad forumanvändare, men inte klubbmedlem
- Besökare som endast vill läsa

Klubbmedlem

För att nyttja forum och hemsida fullt ut behöver du vara fullvärdig medlem i Stockholms Skalabåtklubb.

Logga in som fullvärdig klubbmedlem >

Bli medlem >


Registrerad forumanvändare, men inte klubbmedlem

För att göra egna inlägg och vara aktiv i diskussioner behöver du vara "Registrerad forumanvändare". 

Denna registrering ger dig tillgång till tex byggloggar och byggteknik, men inte till klubbens interna forum. För att nyttja forum och hemsida fullt ut behöver du vara fullvärdig medlem i Stockholms Skalabåtklubb.

Logga in som "Registrerad forumanvändare" >

Bli registrerad forumanvändare >  


Besökare som endast vill läsa

Du som varken är medlem eller registrerad forumanvändare kan endast läsa i vårt forum, tex byggloggar och byggteknik. Du kan inte bemöta andras inlägg, inte heller skapa egna ämnestrådar. I fall du önskar komma i kontakt med en specifik medlem, använd kontaktformuläret:

Kontakta klubben >

 

Riva från Amati Italian runabout

  • Åke Silén
  • Åke Silén Profilbild Författare till inlägg
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Mer
1 dag 16 timmar sedan #3473 av Åke Silén
Svar från Åke Silén i ämnet Riva från Amati Italian runabout
Nu har jag provat att lägga på epoxi. Det blev inte bra. Epoxin flöt inte ut på ett jämnt sätt och lät sig inte slipas till ett jämnt lager som täckte plasten helt utan att slipa i plasten. Ny utskrift. Jag valde då att lacka delarna svarta med blank plastfärg. Färgen slipades sen bort för att avslöja smågropar. Endast en liten grop upptäcktes och behövde slipas bort.. Sen lackades delarna igen och finputsades lätt med 600 papper. Efter målning med guldgrunden (FIMO) och 15 min torkning lades guldet på. Resultat blev klart bättre än de som guldbelagts utan förbehandling. Två lager guld som Anders hittat i en bok visade sig var helt rätt. Det blev djupare glans och lyster. Det såg bättre ut. Helt bra blev det inte. På så här små plastprylar är inte lätt att få en helt jämn yta. En anledning är att att när guldet läggs på på en sida ser det snyggt ut. När sen en sidoyta läggs på kommer det lite ytterligare guld på den tidigare snygga ytan och det blir i ljusbrytning en klart synlig kant. Flera pålägg - mer synlig ojämnhet. Man skulle kunna tro att detta gick att putsa bort med pensel men det går inte. Nu får det vara nog och resultatet på lite håll ser helt OK ut. Nu är delarna skyddslackade med Vallejos Gloss Varnish och får vila. Jag fortsätter nu med elektroniken och kopplingarna och kollar att de är rätt innan modellens däck kläs med mahogny. Sen vid tillfälle finns det anledning att prova de nyvunna erfarenheterna på alla däcksdetaljer och instrumentpanelen.
 
Bilagor:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Åke Silén
  • Åke Silén Profilbild Författare till inlägg
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Mer
5 dagar 4 timmar sedan #3472 av Åke Silén
Svar från Åke Silén i ämnet Riva från Amati Italian runabout
Helt klart att två skikt borde bli bättre. Jag provade det vid första försöket. Nu håller jag på att skriva ut några nya lanternhus och bottenplattor. Bara delvis klart idag men i morgon hoppas jag kunna prova att lägga på ett lager epoxi (spädd med lite sprit). De metalliska ventilatorerna fick en bättre lyster än plasten tycker jag. Tycker att antingen färg eller epoxi var värt att prova. Inget hindrar att jag sen lägger på ett lager guld till så vi kan jämföra. Däremot är lite besviken på att agatpolering inte fungerar så bra - kanske bättre vid flera lager. Jag tror inte det då mina små försök på nuvarande material visar att det behövs inte mycket för att "gnugga" bort guldet. När så sker kommer jag direkt ner till guldgrunden

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Anders Eriksson
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
Mer
5 dagar 8 timmar sedan - 5 dagar 8 timmar sedan #3471 av Anders Eriksson
Svar från Anders Eriksson i ämnet Riva från Amati Italian runabout
Kul ide. Det snyggt ut.
Dina försök fick mig att plocka fram en bok om förgyllning jag köpt på någon bokrea. Där hittade jag under polerförgyllning att författaren rekommenderade att förgylla i två skikt. Man lägger på ny läggsprit, eller vad du använder, och ett lager till med bladguld. "Detta ger en tätare, djupare, vackrare och mer skadefri förgyllning, som dessutom bättre tar efterföljande polering".
Kanske något att prova?
Last edit: 5 dagar 8 timmar sedan by Anders Eriksson. Orsak: rättat stavfel

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Åke Silén
  • Åke Silén Profilbild Författare till inlägg
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Mer
5 dagar 13 timmar sedan #3470 av Åke Silén
Svar från Åke Silén i ämnet Riva från Amati Italian runabout
Nya försök. Visst gick det hyfsat med Charbonnel men jag ville prova den mjölkliknande guldgrunden (Fabrikat Stadtler - FIMO) igen. Utskriften i gjord med Add.North PLA i min Ender skrivare (0,12 mm). Utskriften är sen slipad med 240 papper och i ett fall spacklad med Tamiya då skrivare slarvar ibland. Sen mer slipning, slutligen med 600 papper. FIMO är sen pålagd med pensel mycket tunt. Vätskan är som vatten och väter inte så bra på plasten. Flera strykningar tills en hinna uppstod. Efter en stund hade det bildats en liten vätskeansamling längst ner på lanternhusen som ströks bort. På burken står det att man skall vänta 15 min innan guldet läggs på (en klar förbättring i för hållande till 3 timmar). Själv tog jag frukost och läste tidningen så det blev nog drygt dubbla tiden. Det guldet jag använder (Echtes Blattgold halvslaget) sitter på ett vaxat bärarpapper som man kan klippa med sax till önskad storlek. Tipset är att ta till ordentligt, det blir i alla fall småbitar och fragment. Med pincett tar man sen det urklippta arket och lägger det över det som skall förgyllas. Tryck till lite med ett finger så fastnar guldet på objektet - lyft bort resten. Sen kan man med en trasa/bommull/fingrarna trycka fast guldet ordentligt. Helt täckande blir det inte utan man tar småbitar och lägger på där det saknas. FIMO lösningen upplever jag klart lättare att använda i förhållande till Charbonnel.
Jag provade även på några ventiler som skall sitta på däck som är i metall och troligtvis förnicklade. Hyfsat blanka. Tycker nog att detta resultat är godkänt. Jag har provat att med agatpinne att försöka få guldet blankare men det inte bra. Efter ett par mycket lätta tag med agaten fick jag fram guldgrunden. Ytan tål inte mycket så jag tror jag skall spreja grejorna med högblank klarlack - kanske blir det bättre(?). Ett annat tips är att blås inte bort överskottsguld (om du tittar nära - andas lugnt). Det hamnar småfragment överallt. Använd en pensel (lite hårdare) och peta bort överskottet. Det är svårt att se om den utskrivna ytan är helt felfri och utan smågropar (alla - även allra minsta syns efter det guldet lagts på). Slipar man bort färgen avslöjas lätt mycket små defekter. Jag tror att det vore bra att prova att måla objektet efter slipning. En målad yta kanske är att föredra (väter bättre/sämre?) Ytjämnare?.
     
Bilagor:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Åke Silén
  • Åke Silén Profilbild Författare till inlägg
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Mer
6 dagar 14 timmar sedan #3469 av Åke Silén
Svar från Åke Silén i ämnet Riva från Amati Italian runabout
Nu har dryga 3 timmar gått sen målning med Charbonnel (liknar fernissa ).Att få dit detta ultratunna material var inte lätt på dessa saker. Säkert klart enklare på plana saker. Kanten mot botten visade på nackdelen med denna teknik med bladguld. Guldet fastnar på kanten och på lanternhusets vägg och pressar jag på spricker guldet. Som kompensation har jag lagt dit flera lager. Får se hur det blir när det torkat. Hade varit bättre att inte limma dit bottenplattan utan förgyllt de var för sig. Att trycka till med fingrarna för att få guldet att fastna är inte att rekommendera. Spår av fernissan (från att jag tagit med fingrarna på botten) gör att guldet istället favoriserar fingret. Likaså var tricket med att trycka till med en bomullstuss inte bra. Ludd från bomullen kom på oklädda ytor och fastnade där. Bäst fn är ett par bummulsvantar men inte riktigt funktionella. Blir denna försöksomgång inte godkänd lutar det åt att göra ett förnyat försök med den mjölkliknande lösningen.
   
Bilagor:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Åke Silén
  • Åke Silén Profilbild Författare till inlägg
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Mer
1 vecka 4 timmar sedan #3468 av Åke Silén
Svar från Åke Silén i ämnet Riva från Amati Italian runabout
Jag glömde nämna att det finns med motsvarande teknik både silver, aluminium och koppar

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.098 sekunder

Hänt sedan sist

Månadsmöte 'hybrid'
onsdag 3 november 

Månadsmötet genomfördes i hybridform med folk på plats och med digitalt närvarande medlemmar. Du som var med, maila gärna dina intryck till Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.
 
Med den för dagen höstlovsdecimerade personalstyrkan blev det körigt för herrarna Kjelle o Roberth att koka kaffe, få bort rundgång, duka, släppa in folk analogt o digitalt... Robert förevisar 3D-skrivare av olika slag och en lite laserskärare/-graverare på 5W, med inflikningar av Kjelle. Även en borrmaskin i storlek av en tjockare penna, smidig!
 
 
 

Mörkerkörning onsdag 29 september 

Den här fina höstkvällen var det trångt i farvattnen. Vi kunde räkna till 29 modellskeppare, varav många hade med sig mer än ett flytetyg. Tur att alla var upplysta, om än kanske inte alltid helt regelmässigt :-)

Korven grillades till en ypperlig kvalitet, tack för det Kjelle!
 
 

Båtmöte söndag 12 september 

Finfint båtväder som lockade många modellskeppare!
 
 

Byggtipsartiklar

Här samlar vi byggtips av allehanda slag från olika media.



Byggtipsartiklar >

  • Totalt antal användare200
  • Senaste medlem:Testm Testson
  • Totalt antal inlägg:3239
  • Totalt antal ämnen:518
  • Totalt antal sektioner:2
  • Totalt antal kategorier:12
  • Öppna idag:0
  • Öppna igår:0
  • Svar idag:0
  • Svar igår:0