Forum

Beroende på hur aktiv du vill vara i skalabåtklubbens forum kan du välja en av tre behörighetsnivåer:

- Klubbmedlem
- Registrerad forumanvändare, men inte klubbmedlem
- Besökare som endast vill läsa

Klubbmedlem

För att nyttja forum och hemsida fullt ut behöver du vara fullvärdig medlem i Stockholms Skalabåtklubb.

Logga in som fullvärdig klubbmedlem >

Bli medlem >


Registrerad forumanvändare, men inte klubbmedlem

För att göra egna inlägg och vara aktiv i diskussioner behöver du vara "Registrerad forumanvändare". 

Denna registrering ger dig tillgång till tex byggloggar och byggteknik, men inte till klubbens interna forum. För att nyttja forum och hemsida fullt ut behöver du vara fullvärdig medlem i Stockholms Skalabåtklubb.

Logga in som "Registrerad forumanvändare" >

Bli registrerad forumanvändare >  


Besökare som endast vill läsa

Du som varken är medlem eller registrerad forumanvändare kan endast läsa i vårt forum, tex byggloggar och byggteknik. Du kan inte bemöta andras inlägg, inte heller skapa egna ämnestrådar. I fall du önskar komma i kontakt med en specifik medlem, använd kontaktformuläret:

Kontakta klubben >

 

Robotroddare

  • Åke Silén
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Platina Boarder
  • Platina Boarder
Mer
4 år 10 månader sedan #2682 av Åke Silén
Svar från Åke Silén i ämnet Robotroddare
Nu har några ytterligare bord kommit på plats. Tyckte att ett av borden kom på plats ganska bra utan att ångkokas. Stort misstag! När jag tryckte den på plats - sprack bordet. Här behövs nog lite spackel lite senare. Trots nålar och pennsträck har jag även lyckats med att få ett av borden på ena sidan att skilja sig någon mm i förhållande till den andra sidan. Problemet med CA-limmet är att har man lagt bordet på plats gives inte några möjligheter att ändra sig. Får försöka kompensera - om möjligt - med att ändra överlappet som normalt skall vara ca 3 mm. Det skall sannerligen bli spännande att se hur insidan ser ut och om hållfastheten mellan borden gör att roddbåten blir stabil nog för att användas till annat en en bordsdekoration.
Bilagor:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Åke Silén
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Platina Boarder
  • Platina Boarder
Mer
4 år 10 månader sedan - 4 år 10 månader sedan #2681 av Åke Silén
Svar från Åke Silén i ämnet Robotroddare
Nu sitter bottenborden fastlimmade med CA-lim. När jag köpte CA-limmet köpte jag även en speciellt tunn spets som kan användas på lättflytande och medium lim. Kom väl till pass vid limningen. Omöjligt att avgöra om lim hamnade på fel plats. Förhoppningsvis hamnar överskottet på den tunna plasten (Glad Pack) som jag täckt spanten med. I morgon skall borden slipas ner till ingenting i fören innan nästa lagar bord läggs på.
Bilagor:
Last edit: 4 år 10 månader sedan by Åke Silén. Orsak: Glömde infoga

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Åke Silén
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Platina Boarder
  • Platina Boarder
Mer
4 år 10 månader sedan #2679 av Åke Silén
Svar från Åke Silén i ämnet Robotroddare
Att bygga roddbåt i trä efter någon annans anvisningar har sina sidor. Inte nog med att man ibland måste till datorn för att få översättningar på engelska båtbyggartermer man måste även försöka förstå hur de hade tänkt sig byggandet. Anvisningarna är gjorda för den ovane vilket kan förklara vissa steg.
Nåväl - spanten är nu på plats och allt fastlimmat på byggskivan (enligt anvisningarna. Eftersom man bygger på en ritning får man avstånd och vinklar rätt om allt står på avsedd plats. Nu kommer svårigheter. Hur skall man limma ihop borden utan att samtidigt limma ihop borden med spanten. Man påpekar vid flera tillfällen i texten att det skall undvikas. Jag har nu ångkokat den första bottenplankan, bockat den och fäst den på plats för torkning till imorgon.
De rekommenderar CA-lim vilket även i sin tjockaste form lätt blir för mycket och vid hoppressning sprids det lätt utanför avsedd yta. Det tricket tror jag inte jag klarar av utan jag kommer att satsa på att löst lägga en tunn plastfolie över spanten i förhoppningen att någon droppe på villovägar inte skapar problem. De rekommenderar CA-lim vilket har fördelen att virket inte behöver vara helt torrt. Undrar just om man kan korta ner torktiden med en värmepistol? Fel sida på plankorna kommer att torka först - med resultat ?
Bilagor:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Åke Silén
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Platina Boarder
  • Platina Boarder
Mer
4 år 10 månader sedan #2678 av Åke Silén
Svar från Åke Silén i ämnet Robotroddare
Efter att ha testkört roddaren många gånger har jag kommit till slutsatsen att nuvarande utformning inte är bra nog. Vajrarna byter riktning ett antal gånger och går över linhjul till servona. Friktionen längs vajerns väg är för stor. Servona får jobba för hårt och matarledningarna (väldigt tunna ledningar) till servona blir varma - så även servona.

Dessutom visade det sig att för att kunna ro på ett bra sätt måste axeln kunna röra armen mycket mer över horisontalplanet (vid upprätt läge). Om armen hänger rakt ner i upprätt läge måste den kunna röra sig mer än de 110 grader jag satte som gräns när kroppen planerades. Behöver nog vara runt 130 grader (eller mer) när kroppen böjs framåt.
Konstruktionen är inte till belåtenhet utan nu har jag beslutat att från England beställa Dacron och Dyneema trådar (0,6 resp 0,4 mm) och byta ut vajrarna (Se Hasse A´s artikel i senaste numret av klubbtidningen). Dessutom skall trådarna få gå i tunna rör som jag skall försöka bocka så att det blir bättre flyt i rörelserna. Linhjulen skall bytas ut mot ett rör med lite längre pinnar så jag slipper att vajern hoppar ur linhjulet när servona hoppar till när de får ström.

De beställda grejorna är på väg. Roddbåten - en Linconville Wherry från Eskader (skala 1:12) är tänkt att bli båt för robotroddaren. Den har nu fått komma ut ur lådan och uppleva varvets ljus och mina granskande blickar. Byggsatsen verkar vara av mycket bra kvalitet men redan vid spantresningen visade det sig att avståndet mellan spanten mellan ett par spant var någon millimeter mindre än de övriga spanten på ritningen. Några av passbitarna mellan spanten var några tiondelar för små. Alla bitar är laserutskurna. Jag har begränsad erfarenhet av träbyggsatser och det kanske är helt normalt. I vilket fall som helst blev spanten resta och småfelen korrigerade. I morgon skall jag ta itu med bottenstocken som inte riktigt passar i urspårningen på spanten. En fil kan lösa problemet. Nu gäller det att grunda (Eskaders grundfiller) alla plankor som skall limmas så att inte vatten tränger in i trät om limningen inte blir helt homogen.
Bilagor:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Åke Silén
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Platina Boarder
  • Platina Boarder
Mer
4 år 10 månader sedan - 4 år 10 månader sedan #2672 av Åke Silén
Svar från Åke Silén i ämnet Robotroddare
Robotbygget pågår med ständiga ombyggnationer. Efter varje ombyggnation tror jag att nu skall det bli lite mer flyt i robotrörelserna. Det blir bra - men bra nog - hmmm. Ett problem har varit att bottenplattan varit för klen (0,8 mm aluplåt). När två servon drar samtidigt bockade sig botteplåten. Nu har allt plockats isär och en tjockare bottenplåt monterats (1.5 mm aluplåt). Varje ombyggnation innebär att vajrarna blir för korta eller för långa och måste bytas ut. Nu är mitt vajerförråd i stort sett slut (nytt har beställts). Dessutom är de små vajerlåsen är för stora. Numera använder jag istället sytråd som lindas många varv och sen dränks i CA-lim.

Under påskveckan hade jag en 5-årig medarbetare på varvet. Han hittade några magneter som han med stor glädje lyfte allt järnhaltigt. Hans förtjusning över detta fenomen var så stor att jag inte ville stoppa honom. Nackdelen är att jag numera har alla verktyg magnetiska vilket stundtals är bra, andra stunder en förbannelse. Till fördelarna kan räknas in att små skruvar som vanligtvis hoppar bort och gömmer sig på det smutsiga golvet numera återfinns på något verktyg - men vilket? Var fixar man en avmagnetisering grej?

Efter en varm och skön påsk har nu polarvindar dragit in över ön (en snöby passerade just). Inget väder för sjösättning så - robotbygget fortsätter.
Bilagor:
Last edit: 4 år 10 månader sedan by Åke Silén.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Åke Silén
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Platina Boarder
  • Platina Boarder
Mer
4 år 11 månader sedan #2669 av Åke Silén
Robotroddare skapades av Åke Silén
Nu har varvet flyttat till Öland. Här blåser nordliga fuktiga vindar och är några plusgrader. Inte direkt väder för att vara nere vid sjön. I stället så har jag börjat på ett nytt projekt. En roddbåt (Eskaders) med en fjärrstyrd robot som roddare i skala 1:12. Jag blev lite felinformerad då roddbåten inte var i skala 1:10. Av ritningen framgår att skalan är 1:12. Det blir lite mer komplicerat för att i skala 1:12 får det bara plats ett servo i roddarens kropp. Grundskelettet är nu klart och med en hel del pyssel sitter nu ett servo på plats som styr höftleden. En prototyp till axel med rörlig överarm är på test.

Bilagor:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.318 sekunder

Hänt sedan sist

Månadsmöte 20 mars

Efter en timmes hobbydiskussioner tar Magnus vid och berättar om sitt nya projekt, kranen Lodbrok. Därefter Claes som berättar om sina byggen av mahognyracers.



Stockholmsmässan
Allt för sjön 2024

Skepp ohoj!

Många besökare med igenkänningsfaktor av våra modeller. Kjelle hade flera entusiaster som jobbar ombord på Edda Flora som kranförare, undervattensförare och uppe på bryggan.

Byggtipsartiklar

Här samlar vi byggtips av allehanda slag från olika media.

Byggtipsartiklar >

Forumets senaste inlägg