Ångdriven modell på "G"

  • Åke Silén
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Platina Boarder
  • Platina Boarder
Mer
4 år 8 månader sedan #2744 av Åke Silén
Svar från Åke Silén i ämnet Ångdriven modell på "G"
Tack vare goda erfarna råd från Torbjörn S. fungerar nu ångmaskinen som den skall! Imorgon väntar inkörning med tryckluft och funderingar på hur den skall installeras. Den är större (längre) än hemmabygget och behöver dessutom ett servo för fram back funktionen.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Torbjörn Skalski
  • Offline
  • Platina Boarder
  • Platina Boarder
  • Ingenting är omöjligt, bara mer eller mindre svårt
Mer
4 år 8 månader sedan #2743 av Torbjörn Skalski
Svar från Torbjörn Skalski i ämnet Ångdriven modell på "G"
Stiligt Åke!

Det tog mig 2-3 timmar med små små justeringar innan maskinen gick som jag ville.
Efter det följde minst 1 timmes körning på lågt lufttryck och mycket olja för att försiktigt nöta in allt.

Maskinen som jag har sittandes i Aurora Borealis har jag inte justerat nåt på sen 2015, endast oljat alla rörliga delar innan varje körning. Den går som en dröm!B)

Tips: om maskinen inte går runt med tryckluft utan bara hoppar fram och tillbaka när man växlar riktning, då måste du vrida timingen 180 grader på en av cylindrarna.
Jag gjorde den missen... tog en stund innan jag greppade varför den inte ville.:unsure:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Åke Silén
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Platina Boarder
  • Platina Boarder
Mer
4 år 8 månader sedan #2742 av Åke Silén
Svar från Åke Silén i ämnet Ångdriven modell på "G"
Efter att ha vridit och vänt på delarna i mekanikerns godislåda har jag nu fått alla delar på plats. Byggsatsen är av mycket bra kvalitet. Endast ett litet större fel. Kopplingen på vevstaken var snedborrad (synligt för blotta ögat) vilket innebar en del slipande för att den skulle passa på tänkt sätt. Sen är det en fördel att ha tillgång till pincetter då många skruvar var små och korta. Kvarstående problemet är att få maskinen att snurra på tryckluft. Låsskruvarna/skruvar på olika platser har en tendens att skruva upp sig och det har varit mycket justerande för att ventilerna att skall vara på rätt plats. Utan rätt inställning vill inte maskinen går för tryckluft. En borrmaskin kör runt den utan problem. Någon minut med borrmaskinen och de värsta hörnorna blev avslipade. Går nu ganska lätt och mjukt för hand. Imorgon blir det nya tester (och troligtvis även justeringar) med tryckluft.
Bilagor:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Åke Silén
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Platina Boarder
  • Platina Boarder
Mer
4 år 8 månader sedan #2741 av Åke Silén
Svar från Åke Silén i ämnet Ångdriven modell på "G"
Steamy har nu fått lite uppmärksamhet i väntan på roddarens huvud. Vid provkörning visade det sig att den egenbyggda ångmaskinen krävde högt tryck, läckte mycket ånga och var för klen. Gick ett tag men sen orkade den inte mer utan stannade. Ångpannan den senaste som inte läckte ånga verkade OK. Ett misslyckat ångmaskinsbygge helt enkelt.
Efter sökningar på nätet och goda råd från av Torbjörn S. har nu ny byggsats till en ångmaskin in handlats från Maccmodels. Idag anlände godispåsen. 175 delar! Har börjat knåpa ihop de första delarna. Föredömligt finns det bilder med namn på de olika ingående delarna vilket underlättar då det blir jobbigt att rådfråga dator stup i kvarten. Inte säkert man förstår ändå. Rapport om bygget kommer.
Bilagor:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Mer
5 år 1 månad sedan #2637 av Hans Annell
Svar från Hans Annell i ämnet Ångdriven modell på "G"
Åke, En film med många inspirerande funktioner och figurer.
Min favorit är indianen vid 02:00 :ohmy:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Mer
5 år 1 månad sedan #2626 av Hans Annell
Svar från Hans Annell i ämnet Ångdriven modell på "G"
Instämmer att det är många som använder Facebook för skvaller&skryt.
Personligen använder jag Facebook till 98% för "slutna" skalabåtgrupper, dvs där du måste be att få bli insläppt.

Ett axplock:
Bilagor:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.290 sekunder

Hänt sedan sist

Månadsmöte 3 april

Den här kvällen hade vi med oss pågående projekt där vi beskrev vilka vedermödor vi genomlider under byggets gång. Fyrskeppp med knapphändigt ritningsunderlag, Edda Flora med miniatyrets, Gotland med jobbiga formöverångar, Arbetsbåt med klurig klaffstyrning, Loffes båt i Göta Kanal med pyttedrev i 0.3-modul. Segelbåt dock utan kända vedermödor :-)

Åsså en braåhalåda vars prylar hittade nya ägare.

Stockholmsmässan
Allt för sjön 2024

Skepp ohoj!

Många besökare med igenkänningsfaktor av våra modeller. Kjelle hade flera entusiaster som jobbar ombord på Edda Flora som kranförare, undervattensförare och uppe på bryggan.

Byggtipsartiklar

Här samlar vi byggtips av allehanda slag från olika media.

Byggtipsartiklar >

Forumets senaste inlägg