Ångdriven modell på "G"

  • Torbjörn Skalski
  • Offline
  • Platina Boarder
  • Platina Boarder
  • Ingenting är omöjligt, bara mer eller mindre svårt
Mer
4 år 8 månader sedan #2753 av Torbjörn Skalski
Svar från Torbjörn Skalski i ämnet Ångdriven modell på "G"
Jag skulle inte köra denna maskin utan olja... jag anser att maskinen kräver rätt mycket smörjning för att hålla länge.

Jag skulle skaffa en liten lubricator och montera den på ett ungefär så här:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Mer
4 år 8 månader sedan #2752 av Kjell Rothin
Svar från Kjell Rothin i ämnet Ångdriven modell på "G"
15 cm låter väldigt långt, normalt brukar de sitta på maskinen direkt vid inloppet

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Åke Silén
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Platina Boarder
  • Platina Boarder
Mer
4 år 8 månader sedan #2751 av Åke Silén
Svar från Åke Silén i ämnet Ångdriven modell på "G"
Nu har servot fått sin nya mässingsklädsel. Tråkigt att höra att Kjell R. tror att man kanske sliter ut O-ringarna i förtid utan olja. Låter rimligt och O-ringarna byter jag inte så lätt. Jag har utrymmesproblem för gängse ganska stora lubricator. Undrar just vad man menar med att lubricatorn skall sitta nära maskinen. Den placering som finns tillgänglig ger ca 15 - 20 cm "ångväg" till första resp andra kolven. Kan det anses som nära?
Med förhoppningen att kopplingsdelar anländer imorgon kanske det kan bli en första provkörning till helgen.
Bilagor:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Mer
4 år 8 månader sedan #2749 av Kjell Rothin
Svar från Kjell Rothin i ämnet Ångdriven modell på "G"
Snyggt jobbat, tror du sliter ut O-ringarna ganska så fort utan smörjning

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Åke Silén
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Platina Boarder
  • Platina Boarder
Mer
4 år 8 månader sedan #2747 av Åke Silén
Svar från Åke Silén i ämnet Ångdriven modell på "G"
Den nya maskinen behöver ytterligare ett servo som kan styra fram/back funktionen. Inte lätt att klämma in ytterligare en en funktion på en begränsad yta. Skall försöka klä in servot så servot slipper stå där i bara "mässingen" - i mer mässing. Dessutom behöver maskinen en på/av funktion för ångan. Det får bli en konvertering av min tidigare omkastade. Sen återstår bara att försöka få plats med oljesmörjningen. Är den verkligen nödvändig för en ångmaskinstur på kanske 20 min med O-ringsklädda kolvar?
Bilagor:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Åke Silén
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Platina Boarder
  • Platina Boarder
Mer
4 år 8 månader sedan #2745 av Åke Silén
Svar från Åke Silén i ämnet Ångdriven modell på "G"
Nu är den nya maskinen inkörd enligt anvisningarna. Nu gäller det att få den på plats i modellen och koppla upp den mot ånga och skorsten. Dessutom behöver den ytterligare ett servo för att styra fram/back.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.326 sekunder

Hänt sedan sist

Månadsmöte 3 april

Den här kvällen hade vi med oss pågående projekt där vi beskrev vilka vedermödor vi genomlider under byggets gång. Fyrskeppp med knapphändigt ritningsunderlag, Edda Flora med miniatyrets, Gotland med jobbiga formöverångar, Arbetsbåt med klurig klaffstyrning, Loffes båt i Göta Kanal med pyttedrev i 0.3-modul. Segelbåt dock utan kända vedermödor :-)

Åsså en braåhalåda vars prylar hittade nya ägare.

Stockholmsmässan
Allt för sjön 2024

Skepp ohoj!

Många besökare med igenkänningsfaktor av våra modeller. Kjelle hade flera entusiaster som jobbar ombord på Edda Flora som kranförare, undervattensförare och uppe på bryggan.

Byggtipsartiklar

Här samlar vi byggtips av allehanda slag från olika media.

Byggtipsartiklar >

Forumets senaste inlägg