Ångdriven modell på "G"

Mer
4 år 8 månader sedan #2762 av Kjell Rothin
Svar från Kjell Rothin i ämnet Ångdriven modell på "G"
Hej, har du isolerat kopparrören från pannan till maskin, verkar vara ganska lång väg. Ingen erfarenhet direkt bara tycker :)

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Mer
4 år 8 månader sedan #2761 av Hans Annell
Svar från Hans Annell i ämnet Ångdriven modell på "G"
Oj Åke, det här med ångmaskin verkar svårare än man i förstone kan ana!
Jag trodde att det var svårt "bara" om man skulle ge sig på att svarva och fräsa en egen ångmaskin.
Bra kämpat B)

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Åke Silén
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Platina Boarder
  • Platina Boarder
Mer
4 år 8 månader sedan #2760 av Åke Silén
Svar från Åke Silén i ämnet Ångdriven modell på "G"
Efter att satt ihop allt och släppt på ånga gick maskinen igång (efter en liten knuff på svänghjulet). Det pös ut ånga lite här och där så det var bara att skruva isär och dra åt kopplingarna. Värst pös det vid inloppen till slidhusen. Packningarna fyllde ingen mission. När jag skruvade isär visade det sig vid slipningen att loppen inte var i plan. Efter åtgärd är nu maskinen relativt tät. Den puttrade på ganska bra men ångförbrukningen var hög, trycket sjönk och så småningom stannade den. Kopplade loss propelleraxel och prövade igen. Samma sak. Efter ett tag spottade det ur skorstenen och den stannade. Jag har gjort en liten mässingslåda till vilken använd ånga och kondensvatten går. Överst på lådan går ångan vidare till skorsten. Med en kanyl och en spruta sög jag ur mer än 60 ml vätska. Får prova igen imorgon. Tryckmätaren på "vattenkokaren" har några för mig obegripliga tecken men skalan har 40 rakt upp (PSI?). Maskinen går på runt 20 så PSI verkar inte helt fel. Är lite osäker på hur mycket gas som finns i tuben. Tycker att det borde vara mer fräs på brännaren. Skall köpa en ny tub imorgon om jag hittar någon affär som har. Återkommer efter nya försök.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Torbjörn Skalski
  • Offline
  • Platina Boarder
  • Platina Boarder
  • Ingenting är omöjligt, bara mer eller mindre svårt
Mer
4 år 8 månader sedan #2756 av Torbjörn Skalski
Svar från Torbjörn Skalski i ämnet Ångdriven modell på "G"
Stilig lösning :cheer:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Åke Silén
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Platina Boarder
  • Platina Boarder
Mer
4 år 8 månader sedan #2755 av Åke Silén
Svar från Åke Silén i ämnet Ångdriven modell på "G"
Delarna som beställts ankom idag. Nu är det i stort sett hopkopplat. Kanske inte den vackraste lösningen men den markant större maskinen har i alla fall kommit på plats på avsedd yta. Lite av durken behövde kapas för att svänghjulet skulle få plats. Nu återstår att slutföra montaget och sätta fart på vattenkokaren och sen....
Bilagor:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Åke Silén
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Platina Boarder
  • Platina Boarder
Mer
4 år 8 månader sedan #2754 av Åke Silén
Svar från Åke Silén i ämnet Ångdriven modell på "G"
Det blir en besvärligare lösning men om två erfarna byggare säger att olja måste till och då kopplat så nära inloppet som möjligt så får det bli så. Det blir till att vänta igen då nya kopplingar måste till. Jag har vänt på in och utloppsrören på maskinen (så att tidigare framåt blir bakåt) och satsar på att det är nog bra att inkommande ånga värms lite extra av att gå mycket nära ångpannan. Får nog flytta ångpannan lite (några mm) och flytta maskinen lite (några mm) så skall det nog bli bra. Får vid behov ta ur durken och skära upp ett större hål. Nu blir det stiltje i byggandet av Steamy någon vecka eller så innan prylarna kommer. Som kompensation har jag fått förhandsbesked att huvudet till roboten i roddbåten har lämnats in för transport med PostNord till vischan.
Bilagor:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.286 sekunder

Hänt sedan sist

Månadsmöte 3 april

Den här kvällen hade vi med oss pågående projekt där vi beskrev vilka vedermödor vi genomlider under byggets gång. Fyrskeppp med knapphändigt ritningsunderlag, Edda Flora med miniatyrets, Gotland med jobbiga formöverångar, Arbetsbåt med klurig klaffstyrning, Loffes båt i Göta Kanal med pyttedrev i 0.3-modul. Segelbåt dock utan kända vedermödor :-)

Åsså en braåhalåda vars prylar hittade nya ägare.

Stockholmsmässan
Allt för sjön 2024

Skepp ohoj!

Många besökare med igenkänningsfaktor av våra modeller. Kjelle hade flera entusiaster som jobbar ombord på Edda Flora som kranförare, undervattensförare och uppe på bryggan.

Byggtipsartiklar

Här samlar vi byggtips av allehanda slag från olika media.

Byggtipsartiklar >

Forumets senaste inlägg