Ångdriven modell på "G"

Mer
4 år 8 månader sedan - 4 år 8 månader sedan #2771 av Kjell Rothin
Svar från Kjell Rothin i ämnet Ångdriven modell på "G"
Fanns det ingen instruktion med hur du ska justera sliden. Men helt klar att du har problemet där. Justera så det blir lika på både fram och back. ska leta fram och se vad det står för min Stuart D10
Last edit: 4 år 8 månader sedan by Kjell Rothin.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Åke Silén
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Platina Boarder
  • Platina Boarder
Mer
4 år 8 månader sedan #2770 av Åke Silén
Svar från Åke Silén i ämnet Ångdriven modell på "G"
Ny gas har anlänt och vatten kokats. Maskinen har gått i 20-25 min. Det är fortfarande så att den startar av sig själv bara åt ena hållet. Åt andra hållet behöver den en knuff för att komma igång. Sen snurrar den på dock med något lägre hastighet. Ångkranen på pannan behöver bara öppnas lite för att få maskinen att gå. Skruvar man upp kranen går maskinen fortare men tappar även så sakteliga trycket. Det läcker ingenstans vad jag kan se. I snäppet under översta resp understa läget skall vara ett spara ånga läge men se det tycker inte maskinen i mina händer, den stannar istället.
Jag har plockat slidhuslocken och kontrollerat slidens gångväg. Åt ena hållet friläggs öppningarna lika mycket under ett helt varv. Vad som däremot är märkligt för mig är att om man stället om spaken till att rotera åt andra hållet är det inte längre symmetriskt utan den undre öppningen friläggs nästan helt och den övre öppnas mycket lite. Hur kan detta komma sig? Skall det vara så? Kan inte ännu förstå hur att åtgärda då jag misstänker att det har att göra med att maskinen går långsammare och inte vill starta själv åt det hållet. Här behövs de erfarnas råd!!
Bilagor:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Åke Silén
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Platina Boarder
  • Platina Boarder
Mer
4 år 8 månader sedan #2769 av Åke Silén
Svar från Åke Silén i ämnet Ångdriven modell på "G"
Inställningarna är dubbelkollade med Torbjörn S. som har en motsvarande maskin. Han påpekade att det fanns ett gravt fel i bygganvisningarna som jag åtgärdat. Just för stunden tror jag mest på att den långa vägen för ångan med många krökar och krokar gjorde att för mycket ånga kondenserade på vägen till maskinen. Direkt ut ur maskinen kom mycket vatten (ca 10% av mängden kokat vatten). När jag provade sist med ett mycket rakare till maskinen sluttande rör men mycket lite gas i burken/flaskan (som därmed inte riktigt orkade upp i tryck - knappt 20 i stället för runt 40) kom det ut ur maskinen ånga och mycket små vattendroppar. Under en körtid på låg fart på runt 5-6 min (längst hittills) kom det ut kanske ett par ml. Verkar mer rimligt i min värld. Det är nog helt rätt att slidens rörelse bör fintrimmas. Maskinen går tex markant fortare åt ena hållet än åt andra hållet. Mer info kommer när mer gas anländer början på veckan. Det finns hopp!

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Anders Eriksson
  • Offline
  • Expert Boarder
  • Expert Boarder
Mer
4 år 8 månader sedan #2768 av Anders Eriksson
Svar från Anders Eriksson i ämnet Ångdriven modell på "G"
Stiligt arbete ser riktigt snyggt ut med mässingen.
En fundering: Kan det fortfarande behövas justeringar av excentrar och/eller sliderna eftersom maskinen verkar dra mycket ånga och inte vill starta av sig själv? Normalt är ju en tvåcylindrig dubbelverkande maskin självstartande. Jag antar att det följde med instruktioner om inställningar tillsammans med ritningar och delar. Rör sig sliderna lagom mycket uppåt och nedåt med rätt överlapp och öppning och står excentrarna i rätt läge i förhållande till kolven? Ånga bär sig lite annorlunda åt eftersom den vill expandera mer i förhållande till tryckluft och det kan man utnyttja med rätt timing och det som passar tryckluft bäst är inte optimalt för ånga.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Åke Silén
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Platina Boarder
  • Platina Boarder
Mer
4 år 8 månader sedan #2767 av Åke Silén
Svar från Åke Silén i ämnet Ångdriven modell på "G"
Idag har isoleringen tagits bort (inte helt lätt - alltför välgjort). Nu har det blivit en rakare väg (något sluttande) för ångan till maskinen. Omvägen över omkastaren är skrotad. Ny gas gick inte att hitta i närmiljön så ny gasflaska är beställd från Classe. Lite gas fanns kvar och kunde värma upp efter lång tid så att trycket gick upp till knappt 20. På det gick maskinen igång och gick tills lågan falnade. Nu är det bara att vänta innan nya försök kan göras. Som plåster på såret kom huvudet (efter i princip 2 mån och en felaktig adress) till roddaren. Får sätta det på plats istället.
Bilagor:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Åke Silén
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Platina Boarder
  • Platina Boarder
Mer
4 år 8 månader sedan #2763 av Åke Silén
Svar från Åke Silén i ämnet Ångdriven modell på "G"
Nu har jag isolerat den långa vägen (nästan hela) till maskinen. Kokat runt en liter batterivatten till ånga. Det tar knappt 20 min att koka upp vattnet till ett tryck runt 40 på mätaren. Den blå silikon slangen är kopplat till utloppet för att kolla vad som kommer ut efter maskinen. Maskinen behöver alltid en liten knuff (på svänghjulet) för att komma igång. Besvärande! Väl igång "ångar" den på men jag tror att att den förbrukar mer ånga än vad ångpannan förmår leverera för att när maskinen går sjunker trycket. Stryper jag utflödet från pannan går maskinen långsammare och längre (som mest 10 min), sen stannar den. Ut ur maskinen kommer oljigt vatten och ånga. Ångan kondenserar någonstans. Var? Det läcker mycket lite, små bubblor på ett par ställen. Ur slangen samlade jag upp (efter ha kokat runt 5-600 ml - från övre synliga delen på skvallerröret till nedre synliga delen) ungefär 60-70 ml. Isoleringen (ett snöre) verkade fungera rätt bra - det gick att hålla (utan problem) i röret som matar ångan. Kanske är det för många krökar på röret? Jag funderar på att offra omkastaren (fjärrstyrd på/av för ånga) och göra ett rakt (räta ut nuvarande rör) rör ända fram till pannan. Några fler förslag? Rätt som Hasse kommenterade - mycket mer komplicerat än jag trodde.
Bilagor:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.298 sekunder

Hänt sedan sist

Månadsmöte 3 april

Den här kvällen hade vi med oss pågående projekt där vi beskrev vilka vedermödor vi genomlider under byggets gång. Fyrskeppp med knapphändigt ritningsunderlag, Edda Flora med miniatyrets, Gotland med jobbiga formöverångar, Arbetsbåt med klurig klaffstyrning, Loffes båt i Göta Kanal med pyttedrev i 0.3-modul. Segelbåt dock utan kända vedermödor :-)

Åsså en braåhalåda vars prylar hittade nya ägare.

Stockholmsmässan
Allt för sjön 2024

Skepp ohoj!

Många besökare med igenkänningsfaktor av våra modeller. Kjelle hade flera entusiaster som jobbar ombord på Edda Flora som kranförare, undervattensförare och uppe på bryggan.

Byggtipsartiklar

Här samlar vi byggtips av allehanda slag från olika media.

Byggtipsartiklar >

Forumets senaste inlägg