Ångdriven modell på "G"

Mer
5 år 10 månader sedan #2408 av Kjell Rothin
Svar från Kjell Rothin i ämnet Ångdriven modell på "G"
Snyggt Åke, och Glad Midsommar

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Åke Silén
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Platina Boarder
  • Platina Boarder
Mer
5 år 10 månader sedan #2407 av Åke Silén
Svar från Åke Silén i ämnet Ångdriven modell på "G"
Varvet har haft stängt en dryg vecka. Ett barnbarn tar studenten ett annat döps så det blev en resa till Sthlm t.o.r. Efter att ha levt i tropisk värme utan en droppe regn i 6 veckor har vädret här på Öland återgått till vanligt svenskt "lagom" väder 18 - 20 grader men inget regn dock. Idag 16-17 grader och två mm regn! Imorgon är det midsommarafton och prognosen är densamma (kanske någon grad varmare). Barn och barnbarn har anlänt för fira midsommar här så det har inte blivit så mycket byggt. Fördäcksluckan har dock passatats in och mahognyn har kommit på plats på däcket. Den dåligt målade delen på aktern har fått sig en omgång färg och nu är det bara att vänta att färgen härdar innan slipningen börjar. Jag önskar nu alla modellbyggare en GLAD MIDSOMMAR!
Bilagor:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Åke Silén
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Platina Boarder
  • Platina Boarder
Mer
5 år 10 månader sedan #2397 av Åke Silén
Svar från Åke Silén i ämnet Ångdriven modell på "G"
Iden är bra men PP härdar för snabbt. Mindre härdare gör processen långsammare men svårstyrd. Härdningstiden bör vara minst (5-) 10 min till en timme för att däcket skall kunna justeras och låsas på sin exakt rätta plats. Möjligtvis skulle jag kunna använda 24 timmars epoxi med plastkulor. Sikabond -T2 är tex öppen 10 min (härdning 24 tim). PL 400 något kortare öppentid. Sen finns Tec7 mfl Jag har Tec7 och PL400 hemma så kanske några praktiska prov kan ger vägledning. Det viktiga som jag ser det är att justeringstiden är tillräckligt lång. Hållfastheten är av mindre betydelse då belastningen inte är så stor. Limmet bör inte rinna och gärna fylla ut det ojämna underlaget. Jag måste hinna att justera att skarndäcken (SB resp BB) är horisontella och att fördäck blir plant (så luckan passar).

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Mer
5 år 10 månader sedan #2395 av Hans Annell
Svar från Hans Annell i ämnet Ångdriven modell på "G"
Att förtjocka epoxyn ger mig en idé:
Bestryk hela glasfiberytan med glasfiber-PlasticPadding och kläm dit däcket.
Det borde väl funka bra? PP fäster ju väldigt bra, som klister.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Anders Eriksson
  • Offline
  • Expert Boarder
  • Expert Boarder
Mer
5 år 10 månader sedan #2394 av Anders Eriksson
Svar från Anders Eriksson i ämnet Ångdriven modell på "G"
Om du behöver limma mot ojämnt underlag kan du förtjocka epoxin med speciellt fibermaterial. Då fyller den ut och rinner inte lika mycket. Men du kanske redan provat det?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Åke Silén
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Platina Boarder
  • Platina Boarder
Mer
5 år 10 månader sedan #2393 av Åke Silén
Svar från Åke Silén i ämnet Ångdriven modell på "G"
Testing infoga

Bilagor:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.225 sekunder

Hänt sedan sist

Månadsmöte 3 april

Den här kvällen hade vi med oss pågående projekt där vi beskrev vilka vedermödor vi genomlider under byggets gång. Fyrskeppp med knapphändigt ritningsunderlag, Edda Flora med miniatyrets, Gotland med jobbiga formöverångar, Arbetsbåt med klurig klaffstyrning, Loffes båt i Göta Kanal med pyttedrev i 0.3-modul. Segelbåt dock utan kända vedermödor :-)

Åsså en braåhalåda vars prylar hittade nya ägare.

Stockholmsmässan
Allt för sjön 2024

Skepp ohoj!

Många besökare med igenkänningsfaktor av våra modeller. Kjelle hade flera entusiaster som jobbar ombord på Edda Flora som kranförare, undervattensförare och uppe på bryggan.

Byggtipsartiklar

Här samlar vi byggtips av allehanda slag från olika media.

Byggtipsartiklar >

Forumets senaste inlägg