Ångdriven modell på "G"

  • Åke Silén
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Platina Boarder
  • Platina Boarder
Mer
5 år 9 månader sedan - 5 år 9 månader sedan #2420 av Åke Silén
Svar från Åke Silén i ämnet Ångdriven modell på "G"
Tack för de goda råden! Satsade på att beställa från England. 10 mil till Biltema härifrån. Kan kanske bli ett besök senare i sommar. I väntan på att lacken på durken skall torka provade jag att sätta upp gardin och dörrlås på dörren. Solen skiner i stort sett varje dag och här har inte kommit nämnvärt med regn sen i slutet av april. Det mesta gräset är torrt och brunt. Varvet ligger i skugga och har en fläkt så varvsarbetaren har det skönt.
Bilagor:
Last edit: 5 år 9 månader sedan by Åke Silén. Orsak: Glömde infoga

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Mer
5 år 9 månader sedan #2415 av Olle Hjortsberg
Svar från Olle Hjortsberg i ämnet Ångdriven modell på "G"
Har köpt tumnycklar på Biltema. Har också köpt mmnycklar och filat till dem så de passar på de engelska konstiga måtten.
Har med Torbjörns hjälp fått ordning på mitt brännarproblem och har nu återupptagit mitt ångslupsprojekt.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Anders Eriksson
  • Offline
  • Expert Boarder
  • Expert Boarder
Mer
5 år 9 månader sedan #2414 av Anders Eriksson
Svar från Anders Eriksson i ämnet Ångdriven modell på "G"
Prova att mäta skallarna så kanske en del finns på närmre håll. De flesta jag har passar med små verktyg för tum (från Biltema eller välsorterad järnaffär) och t. ex skallen på Ba7 skruvar passar i 3,5 mm hylsa och nyckel.
PollyModelEngineering.co.uk annonserar "BA Box spanners" för 3 pund styck i senaste Model Engineer

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Mer
5 år 9 månader sedan #2413 av Kjell Rothin
Svar från Kjell Rothin i ämnet Ångdriven modell på "G"

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Åke Silén
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Platina Boarder
  • Platina Boarder
Mer
5 år 9 månader sedan #2412 av Åke Silén
Svar från Åke Silén i ämnet Ångdriven modell på "G"
I väntan på några beställda bredare mahonylister som skall bli avbärarlister på skrovet (behövs då avståndet mellan däcket och skrovet blev större än 4 mm på vissa ställen) har jag satsat på att göra durken. Mycket slipande och filande blev det innan durken passade in dels mot skrovsidorna, ångmaskin och ångpanna. Durken har gjorts av 1 mm´s plywood som klätts med mahognyribbor och tunna rosenträ ribbor. Just nu torkar limmet så att jag imorgon kan skära rent och ge durken ett första lager av Eskaders grundfiller. Jag har under utmätningen av durken behövt ta isär och sätta ihop ångpanna och ångmaskin några gånger vilket har gjort att jag undrar om någon kan säga var man kan köpa en uppsättning fasta nycklar som passar till vanliga kopplingar i ångmaskinssammanhang av engelskt ursprung.
Bilagor:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Åke Silén
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Platina Boarder
  • Platina Boarder
Mer
5 år 10 månader sedan #2409 av Åke Silén
Svar från Åke Silén i ämnet Ångdriven modell på "G"
Skulle nog ha använt Montana GOLD för jag upplever att BLACK serien inte ger en slät yta. Behövde en lätt slipning (400 papper) följt av trollull och Autosol. Tyvärr blev färglagret för tunt midskepps på BB sidan för slipning :evil: Ny målning behövdes som nu är under härdning. Det nya däcket är nu på plats med hjälp av Tech7 sättlim. Lite knepigt i fören då däcket runt fördäcksluckan bör vara så plant som möjligt (då fördäcksluckan är plan) för att få god passform. Helt bra bli det inte men med hjälp av olika tyngder hoppas jag att det blir ett acceptabelt resultat.
Bilagor:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.250 sekunder

Hänt sedan sist

Månadsmöte 3 april

Den här kvällen hade vi med oss pågående projekt där vi beskrev vilka vedermödor vi genomlider under byggets gång. Fyrskeppp med knapphändigt ritningsunderlag, Edda Flora med miniatyrets, Gotland med jobbiga formöverångar, Arbetsbåt med klurig klaffstyrning, Loffes båt i Göta Kanal med pyttedrev i 0.3-modul. Segelbåt dock utan kända vedermödor :-)

Åsså en braåhalåda vars prylar hittade nya ägare.

Stockholmsmässan
Allt för sjön 2024

Skepp ohoj!

Många besökare med igenkänningsfaktor av våra modeller. Kjelle hade flera entusiaster som jobbar ombord på Edda Flora som kranförare, undervattensförare och uppe på bryggan.

Byggtipsartiklar

Här samlar vi byggtips av allehanda slag från olika media.

Byggtipsartiklar >

Forumets senaste inlägg