Ångdriven modell på "G"

  • Åke Silén
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Platina Boarder
  • Platina Boarder
Mer
5 år 8 månader sedan #2439 av Åke Silén
Svar från Åke Silén i ämnet Ångdriven modell på "G"
Det går trögt med byggandet. Varvet har ingen luftkonditionering vilket gör att temperaturen blir oliiiidligt hög redan på morgonen. En ny lärling har dykt upp på varvet de senaste veckorna i form av ett fyraårigt barnbarn. Otroligt nyfiken på allt och skall göra samma saker som morfar gör. Kul men ganska jobbigt då allt skall förklaras. Munnen går hela tiden på den lille mannen vilket är en stor omväxling till den normalt tysta varvsmiljön.
Lite småsaker har dock blivit klara i väntan på att lacken på navigationsbordet skall torka. Skall bli spännande att se hur "sjökortet" blir med lack på sig. Kompassen har jag väntat på länge så den bör komma snart - förhoppningsvis.
Bilagor:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Åke Silén
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Platina Boarder
  • Platina Boarder
Mer
5 år 9 månader sedan - 5 år 9 månader sedan #2435 av Åke Silén
Svar från Åke Silén i ämnet Ångdriven modell på "G"
Nu är lackningen av däcket klart. Efter 8 lacklager tyckte jag det fick duga (Internationals original fernissa). Jag tyckte dock att den var för blank så däcket slipades med "trollull", autosol och vaxades. Nu har lite delar kunnat återmonteras, skvalplist, fördäckslucka och pollare. Halkipar är på ingång då de jag hade - upplevde jag för stora. Nu är det tid att åter installera ångpannan och se om motorn och fjärrstyrningen fungerar.
Bilagor:
Last edit: 5 år 9 månader sedan by Åke Silén. Orsak: glömde lägga upp bilderna

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Mer
5 år 9 månader sedan #2434 av Hans Annell
Svar från Hans Annell i ämnet Ångdriven modell på "G"
Nu syns bilderna!
Det var nog en fördröjning pga uppladdningstid skulle jag tro.
Många bilder som skulle köra samtidigt på Ölandsbron.
Ska nu avnjuta dem i hammocken.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Åke Silén
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Platina Boarder
  • Platina Boarder
Mer
5 år 9 månader sedan #2433 av Åke Silén
Svar från Åke Silén i ämnet Ångdriven modell på "G"
Jag har Dropbox på datorn. Jag har nu delat mappen med hans.anell@gmail.com. Ser du dem? Skall jag dela mappen med stockholmskalabat.se för att alla skall se dem?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Mer
5 år 9 månader sedan #2432 av Hans Annell
Svar från Hans Annell i ämnet Ångdriven modell på "G"
Nej men vad intressant!
Men jag kan inte se dem, så några följdfrågor:

Här du dropbox installerat på datorn, eller loggar du in på dropbox via Google (el motsvarande)?

Om du har installerat på datorn kan du råka vara i dropbox offlineläge, då behöver du synka.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Åke Silén
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Platina Boarder
  • Platina Boarder
Mer
5 år 9 månader sedan #2431 av Åke Silén
Svar från Åke Silén i ämnet Ångdriven modell på "G"
I Skalabåtsklubbens dropbox finns bilder på de flesta av modellerna som deltog i Nordiska Mästerskapen i Vallenbaek, Köpenhamn den 21/7 - 18. Jag hoppas att de finns i Dropbox för jag är lite osäker på hur att hantera dropboxen. Tävlingen hölls i en liten sjö (ca 100x50 m stor söder om Köpenhamn) var uppdelad i två versioner. En klass gällde bäst på enbart manöverprov på den internationella banan och en klass gällde manöverprov + modellbedömning. Jag var där under ett par timmar då de körde manöverprov. Jag deltog inte på söndagen då resultaten presenterades.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.346 sekunder

Hänt sedan sist

Månadsmöte 3 april

Den här kvällen hade vi med oss pågående projekt där vi beskrev vilka vedermödor vi genomlider under byggets gång. Fyrskeppp med knapphändigt ritningsunderlag, Edda Flora med miniatyrets, Gotland med jobbiga formöverångar, Arbetsbåt med klurig klaffstyrning, Loffes båt i Göta Kanal med pyttedrev i 0.3-modul. Segelbåt dock utan kända vedermödor :-)

Åsså en braåhalåda vars prylar hittade nya ägare.

Stockholmsmässan
Allt för sjön 2024

Skepp ohoj!

Många besökare med igenkänningsfaktor av våra modeller. Kjelle hade flera entusiaster som jobbar ombord på Edda Flora som kranförare, undervattensförare och uppe på bryggan.

Byggtipsartiklar

Här samlar vi byggtips av allehanda slag från olika media.

Byggtipsartiklar >

Forumets senaste inlägg