Ångdriven modell på "G"

  • Åke Silén
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Platina Boarder
  • Platina Boarder
Mer
5 år 7 månader sedan #2460 av Åke Silén
Svar från Åke Silén i ämnet Ångdriven modell på "G"
Nu börjar modellen närma sig färdig i första omgången. Halkiparna har kommit på plats och fästskruvarna har fått sig en matchande målning (blandning av gamla Humbrolfärger - brunt och koppar). Topplanternan oxå på plats. Den får väl anses som "kronan på verket" även om skorstenen på sikt skall få en "krona" den me´. Eftersom jag tidigare köpt några "staketpinnar" i mässing så beslutade jag att de skulle få sin plats som staket runt maskin och panna. Nu återstår eg bara att tillverka ett lågt mantåg på för- och akterdäck och reparera och få det trasiga stockankaret på plats (kanske bäst att köpa nytt).
Utetemperaturen är numera normalsvenskt (18-22 grader). Det efterlängtade regnet har fallit i små portioner några gånger förutom igår då det under blixtar och dån föll 24 mm på kort tid. Hoppa ni får fint väder under under utflykten i skala 1:1
Bilagor:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Åke Silén
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Platina Boarder
  • Platina Boarder
Mer
5 år 8 månader sedan #2459 av Åke Silén
Svar från Åke Silén i ämnet Ångdriven modell på "G"
Tack Hasse för dina goda råd! Klubbvimpeln är nu tillverkad genom laserutskrift på polyesteretikett i A4 från Avery. Mycket bättre och lättare. Man kan få en hel A4 med klubbvimplar. Underlaget som du skickade lutar lite (och jag har rätat upp den) men den är något osymmetrisk vilket komplicerar när fram och baksida skall sättas ihop. Den är ännu inte fullkomlig men får duga. Avbärarlister har kommit på plats. 2 mm mässingsstång i meterlängder tycks vara bristvara i dessa tider. Det fick bli 2 mm rör (som pluggats i båda ändar) istället. Kronan på dagens verk är att med posten från Skottland kom båtnamnet utetsat ur 0.15 mm mässing. Riktigt snyggt jobb om jag får säga det själv. Fonten är köpt på nätet (för en billig peng) och nerladdad. Namnet är tvättat med sprit och sprayat med kontaktlim. Därefter snabbt satt på skrovet mot fasttejpade stödramar. Vet inte hur hårt det sitter men om oturen är framme (Neptun kanske vill ta en offergåva) kan jag få användning av den dubbla uppsättningen namn jag beställde. En idé vore ju att be dem i Skottland att etsa klubbloggan i mässing på båda sidor lite lagom djupt så om allt blir svartmålat och sen slipas så stannar färgen kvar i groparna. Mellan målning av fönster så skall jag försöka få på plats halkiparna, ankaret med tillhörande ankarkättingshink och få topplanternan på plats.
Bilagor:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Mer
5 år 8 månader sedan - 5 år 8 månader sedan #2456 av Hans Annell
Svar från Hans Annell i ämnet Ångdriven modell på "G"
Eftersom jag är skalanörd så gillar jag verktygslådan allra mest!
Därefter träarbetet, fernissan och mässingen som är i topp.

Angående din flaggångest ... varför inte testa att printa två vattenfasta avery-dekaler och fästa dem mot varann? Det syns ju inte på håll att de inte är halvgenomskinliga (som flaggor är).
Och sen "buckla" blåstfladdret

Bilagor:
Last edit: 5 år 8 månader sedan by Hans Annell.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Åke Silén
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Platina Boarder
  • Platina Boarder
Mer
5 år 8 månader sedan #2447 av Åke Silén
Svar från Åke Silén i ämnet Ångdriven modell på "G"
Nu är de sista delarna på plats. En mindre lyckad klubbvimpel på fördäck. Mindre lyckad därför att baksidan inte är exakt på samma plats som den nu synliga sidan. Jag får försöka hitta en på en ny lösning. Denna lösning bygger på en utskrift av bilden på en laserskrivare som förs över med hjälp av en "Foto transfer Potch" till en tunn mässingsplåt. Problemet ligger i att placera utskriften på exakt samma plats som på den andra sidan. Varje tiondels fel syns. Navigationsbordet har en fungerande (nåja) kompass och ett inplastat sjökort över infarten till Byxelkroks hamn. Nu pågår programmering för att få helheten att fungera. Naturligtvis uppstår problem (som vanligt). Problem är till för att lösas. Det verkar som reläerna stör servona eller vad det nu kan vara. Programmeringskunskaperna behöver en viss "refreshment" efter en längre paus för att programmet skall fungera som tänkt.
Bilagor:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Mer
5 år 8 månader sedan #2446 av Kjell Rothin
Svar från Kjell Rothin i ämnet Ångdriven modell på "G"
Snyggt som vanligt, fattar bara inte det där att glömt bort. Se på min svävare och din solcells båt sedan har vi mjölkpaket och tårtor

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Åke Silén
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Platina Boarder
  • Platina Boarder
Mer
5 år 8 månader sedan #2445 av Åke Silén
Svar från Åke Silén i ämnet Ångdriven modell på "G"
Värmen är numer tillfälligt på tillbakagång till mer normala sommartemperaturer. Den unga hjälpredan har tröttnat på morfars maskiner som väsnas för mycket för hans smak. Limma pinnar gillar han bäst. Det blir allt möjligt. Troll, monster mm. Underbart att se vilken fantasi ett litet barn har. Varför har vi vuxna glömt bort hur betydelsefull leken och fantasin är? Alltnog lite steg framåt idag. Nergångstrappa med ledstång har i alla fall monterats. Navigationsbordet har även fått sig en omgång lack. Sjökortet har plastats in och försök pågår att göra en vimpel med föreningens logga på.
Bilagor:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.319 sekunder

Hänt sedan sist

Månadsmöte 3 april

Den här kvällen hade vi med oss pågående projekt där vi beskrev vilka vedermödor vi genomlider under byggets gång. Fyrskeppp med knapphändigt ritningsunderlag, Edda Flora med miniatyrets, Gotland med jobbiga formöverångar, Arbetsbåt med klurig klaffstyrning, Loffes båt i Göta Kanal med pyttedrev i 0.3-modul. Segelbåt dock utan kända vedermödor :-)

Åsså en braåhalåda vars prylar hittade nya ägare.

Stockholmsmässan
Allt för sjön 2024

Skepp ohoj!

Många besökare med igenkänningsfaktor av våra modeller. Kjelle hade flera entusiaster som jobbar ombord på Edda Flora som kranförare, undervattensförare och uppe på bryggan.

Byggtipsartiklar

Här samlar vi byggtips av allehanda slag från olika media.

Byggtipsartiklar >

Forumets senaste inlägg