Ångdriven modell på "G"

  • Åke Silén
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Platina Boarder
  • Platina Boarder
Mer
5 år 6 månader sedan #2512 av Åke Silén
Svar från Åke Silén i ämnet Ångdriven modell på "G"
Vånda med valet av pinnar till pannan blev kort - blandat blev det. Så här blev resultatet efter en omgång av Eskaders Grundfiller. Efter tork skall allt på plats och pannan testas.
Bilagor:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Åke Silén
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Platina Boarder
  • Platina Boarder
Mer
5 år 6 månader sedan #2511 av Åke Silén
Svar från Åke Silén i ämnet Ångdriven modell på "G"
Nu har mitt fokus flyttat från liten robot till ångpannan. DHL har reglerat den skada de åsamkade på förra ångpannan. Dock är det endast möjligt att få 5000 + transportkostnaden 289 kr för denna typ av transport. Lite snålt tycker jag! Kan vara något att komma ihåg om någon av er skall skicka något. Den nya ångpannan var välgjord och har fler rör internt. Förhoppningsvis är den tät! Snabbare uppvärmning? Vi får se! Eftersom alla delar inte fick åka med visade det sig att brännaren inte riktigt passade i hålet (dessutom saknades hål för fasthållningsskruvarna). Fila, slipa borra löste de problemen. Pannan står numera på en U-profil och det visade sig att pannan kan justeras långskeppsvis men inte i höjdled. Det blev till att kapa bort 12 mm på höjden för att den skall passa till Steamy. Fräste bort materialet vilket tog sin rundliga tid (ca 1 tim) med den lilla maskin jag har. Denna gång blir det ingen förgyllning utan pannan skall kläs i mahogny. Samma fråga som när jag lade däcket. Skall jag välja enbart en nyans eller skall det bli blandade nyanser? På inrådan av Torbjörn S. kommer ribborna att ligga på ett laget papp för isoleringens skull. Papp suger ju åt sig vatten så för säkerhets skull har jag gett den en omgång cellulosalack (Eskaders). Även ribborna har fått sig en omgång lack på baksidan. Imorgon blir det lack på framsidan. Det är beställt men ännu inte levererat en sprayburk vit värmetålig lack för skorstenen. Förhoppningsvis passar mahognyn bra till den övriga mahognyn på Steamy. Ångvisslan är dock fortfarande förgylld.
Bilagor:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Mer
5 år 6 månader sedan #2510 av Kjell Rothin
Svar från Kjell Rothin i ämnet Ångdriven modell på "G"
Fräck, tummen upp

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Åke Silén
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Platina Boarder
  • Platina Boarder
Mer
5 år 6 månader sedan #2509 av Åke Silén
Svar från Åke Silén i ämnet Ångdriven modell på "G"
Nu är prototypen till den blivande besättningsmannen på Steamy till funktionerna färdig. Vissa av rörelserna behöver kanske justeras i omfattning och hastighet men det får anstå tills han har fått kläder och kommit på plats.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Åke Silén
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Platina Boarder
  • Platina Boarder
Mer
5 år 6 månader sedan #2506 av Åke Silén
Svar från Åke Silén i ämnet Ångdriven modell på "G"
I avsaknaden av ångpannan (som nu kommit) började det klia i fingrarna att göra en rörlig dock till Steamy. En liten öppen mässingslåda fick utgöra startplattform där olika motorer och servon testades. Jag började med de mycket små kinesiska stegmotorerna (köpta på ebay) men dessa visade sig vara mycket klena. Bromsades de allra minsta så hoppade de över ett eller flera steg vilket gjorde att den tänkta rörelsen spårade ur. Möjligtvis bra för visare eller andra ultralätt grejor. I stället har jag valt att använda "nano" stora servon. Av utrymmesskäl var jag tvungen att använda kugghjul för att förflytta rörelsen i sidled. Hur att fästa ett kugghjul på servo? Jag valde att ett 20 kuggars (modul 0,3) hjul som jag borrade till 4 mm (axeltappens dimension på servot). I svarven tillverkades en 1 mm tjock bricka med 1,6 mm hål för servoskruven och med en diameter på 4,8 mm. Denna lilla bricka löddes på det urborrade kugghjulet. Passade precis innanför kuggarna. Fastskruvad på servot överför servot rörelsen till ett 40 kuggars (modull 0,3) hjul som med sin axel kan röra ett huvud. Ytterligare tre servon skall skapa rörlighet i axel, armbåge och handled. Övriga servon går inte att montera innan halsservo är på plats. Nu väntar armen.
Bilagor:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Åke Silén
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Platina Boarder
  • Platina Boarder
Mer
5 år 6 månader sedan #2504 av Åke Silén
Svar från Åke Silén i ämnet Ångdriven modell på "G"
Den nya ångpannan har anlänt!

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.265 sekunder

Hänt sedan sist

Månadsmöte 3 april

Den här kvällen hade vi med oss pågående projekt där vi beskrev vilka vedermödor vi genomlider under byggets gång. Fyrskeppp med knapphändigt ritningsunderlag, Edda Flora med miniatyrets, Gotland med jobbiga formöverångar, Arbetsbåt med klurig klaffstyrning, Loffes båt i Göta Kanal med pyttedrev i 0.3-modul. Segelbåt dock utan kända vedermödor :-)

Åsså en braåhalåda vars prylar hittade nya ägare.

Stockholmsmässan
Allt för sjön 2024

Skepp ohoj!

Många besökare med igenkänningsfaktor av våra modeller. Kjelle hade flera entusiaster som jobbar ombord på Edda Flora som kranförare, undervattensförare och uppe på bryggan.

Byggtipsartiklar

Här samlar vi byggtips av allehanda slag från olika media.

Byggtipsartiklar >

Forumets senaste inlägg