Forum

Beroende på hur aktiv du vill vara i skalabåtklubbens forum kan du välja en av tre behörighetsnivåer:

- Klubbmedlem
- Registrerad forumanvändare, men inte klubbmedlem
- Besökare som endast vill läsa

Klubbmedlem

För att nyttja forum och hemsida fullt ut behöver du vara fullvärdig medlem i Stockholms Skalabåtklubb.

Logga in som fullvärdig klubbmedlem >

Bli medlem >


Registrerad forumanvändare, men inte klubbmedlem

För att göra egna inlägg och vara aktiv i diskussioner behöver du vara "Registrerad forumanvändare". 

Denna registrering ger dig tillgång till tex byggloggar och byggteknik, men inte till klubbens interna forum. För att nyttja forum och hemsida fullt ut behöver du vara fullvärdig medlem i Stockholms Skalabåtklubb.

Logga in som "Registrerad forumanvändare" >

Bli registrerad forumanvändare >  


Besökare som endast vill läsa

Du som varken är medlem eller registrerad forumanvändare kan endast läsa i vårt forum, tex byggloggar och byggteknik. Du kan inte bemöta andras inlägg, inte heller skapa egna ämnestrådar. I fall du önskar komma i kontakt med en specifik medlem, använd kontaktformuläret:

Kontakta klubben >

 

Ångdriven modell på "G"

  • Åke Silén
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Platina Boarder
  • Platina Boarder
Mer
4 år 6 månader sedan #2810 av Åke Silén
Svar från Åke Silén i ämnet Ångdriven modell på "G"
Efter en del prövningar med olika placeringar av pumparna (har två olika) så blev slutsatsen att det krävdes stora modifikationer för att installera dem. Sen kom frågan var skulle jag göra av kondensvattnet? Skicka ut det i sjön är ju mindre lyckat då olja kommer med. Det skulle inte se vackert ut även om oljan är miljövänlig och nedbrytbar. En extra tank ombord? När jag kom till tanken på en extra tank ombord kom jag på att bygga en ny rejält större kondensvattentank. Utrymme finns under ångpannan. Sagt och gjort - en ny kondensvattentank. Nu med en volym på runt 125 ml. Nu var det väl själva attan om det inte skulle fungera utan problem. Till det lilla utstickande röret kopplas en silikonslang som dras till utrymmet under fördäcksluckan. Där kan jag sen koppla en plastspruta och suga ur kondensvattentanken. De övriga anslutningarna är till skorstenen och inlopp för ånga och kondensvatten. Respektive rör har en O-ring som tätar mot anslutningen. Nu tanken sättas på plats med Fix-it
Bilagor:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Åke Silén
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Platina Boarder
  • Platina Boarder
Mer
4 år 6 månader sedan #2809 av Åke Silén
Svar från Åke Silén i ämnet Ångdriven modell på "G"
Efter en t.o.r. resa till Jula i Kalmar (20 mil) fick jag bekräftat till min glädje att mina misstankar att Axley´s gas ger mer värme och därmed ånga. Nu kan maskinen gå på högfart utan att ångtrycket minskar. Högsta fart dvs ångkranen på pannan maximalt öppen ger en väldig fart på maskinen och då tappar pannan så sakteliga trycket. Jag har med hjälp av processorn som styr servot till omkastaren så har jag sakteliga ändrat omkastades läge från maxläget till något mindre och funnit att om trycket bara är högt nog, runt 25-30 PSI så kan man minska maskinen fart och därmed ångförbrukning. Ganska mycket pyssel för att hitta rätt läge. Övning ger med tiden färdighet sa man förr. Numera skall allt funka direkt annars åker det ut (återvinningen?). Efter ett tag av glädje slocknade brännaren. Tände igen - allt var normalt. När det hänt några gånger började jag fundera - varför? Under uppvärmningen brann brännaren jämt och snyggt men när maskinen gick hände det att lågan slocknade. Hmmm... Utflödet från maskinen går i ett rör under pannan till en kondensvattentank jag byggt av mässing (volym ca 50 ml). Från ovansidan på tanken går ett rör upp till skorstenen och överskotts ångan följer med avgaserna ut. Jag tycker mig ha märkt det spottar vatten ur skorstenen från tid till annan. Kanske bildas bubblor i kondensvattentanken som åker med ut pga att tanken är för liten/för full? Skapar ett mottryck som släcker lågan? För att se till att kondensvattentanken är tom har jag till tankens evakueringsrör kopplat en liten elektrisk slangpump som hela tiden tömmer tanken i en flaska. Jag har nu kört en hel tank för hög fart (?) med kontinuerlig evakuering utan problem. Nu kommer nästa problem var skall jag placera pumpen och var skall modellen putta ut vattnet?
Bilagor:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Åke Silén
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Platina Boarder
  • Platina Boarder
Mer
4 år 6 månader sedan #2805 av Åke Silén
Svar från Åke Silén i ämnet Ångdriven modell på "G"
Jag har kokat mer vatten. Tycker fortfarande att pannan ger för lite ånga. Ångan räcker om maskinen får gå på lågvarv. Jag försöker hitta ett (två - fram/back) läge på omkastadaren där ångförbrukningen är lägre. Inte klar med detta ännu. Jag använder nu Primus Power sommargas. Den sägs bestå av propan och butan. Databladet ger inga klara blandningsdata men gissningsvis 70/30 (propan/butan). Tidigare använde jag gas från Axley som har omvända proportioner. Butan ger en högre temp på lågan och ger 12% mer energi än propan. Kan detta vara anledningen? Försökte söka på nätet vilken typ av gasblandning de använder i England utan framgång. Sökningen gav däremot info om en uppsjö olika brännare som man tillverkat. Den brännare som jag använder är original från tillverkaren. Finns bland de erfarna byggarna inom klubben några goda råd som jag kanske kan dra nytta av?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Åke Silén
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Platina Boarder
  • Platina Boarder
Mer
4 år 6 månader sedan #2804 av Åke Silén
Svar från Åke Silén i ämnet Ångdriven modell på "G"
Nu har ångmaskinen gått med ånga vid flera olika tillfällen. Minsta sagt mycket pillrigt. Jag upplever att maskinen med nuvarande inställningar förbrukar mer ånga än vad ångpannan förmår leverera. Låter man vattnet koka så att ett tryck uppnås på 20 ev. 30 på tryckmätarn drar maskinen igång med hög fart utan problem åt båda hållen. Minskar man ångmängden på ångpannan minskar farten och den kan om har lyckats med inställningarna gå tills vattnet är slut (ca 20 min). Ökar man ångmängden på pannan går maskinen fortare men samtidigt kan man notera hur trycket sjunker. I manualen står att läget under max är ett läge där man kan spara ånga. Normalt vill inte maskinen gå i det läget men jag skall med hjälp av servot som normalt sköter stopp/fram/back finjustera läget och se om jag kan hitta ett läge med mindre ångförbrukning men ändå en viss fart på maskinen.
Jag anser att modellen nu är klar för sjöprov men utan riktig kontroll på maskinens funktion känns det inte bra att släppa ut den på öppna havet. Nu är det inte många kvar här på ön och helst behöver man vara två om man skall ha en hjälpbåt. Dagar med vindstilla eller mycket måttlig vind är sällsynta här på ön.
Som omväxling håller jag nu på att göra en liten film om Steamy. Bifogade bilder är tagna ur filmen.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Åke Silén
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Platina Boarder
  • Platina Boarder
Mer
4 år 6 månader sedan - 4 år 6 månader sedan #2799 av Åke Silén
Svar från Åke Silén i ämnet Ångdriven modell på "G"
Efter ett par dagar med goda vänner på besök på gården så har justeringen av ångmaskinen varit i stå. Idag åter på varvet och efter justeringar så går maskinen nu på nästan på korsdrag. Till min stora tillfredställelse startar den nu av sig själv i både medurs- och motursläge. Mycket pyssel med ångmaskinen innan den är igång på ett bra sätt. Nu är den monterad i båten som behövde ändras på flera punkter, bla durken. Den ena sidans durk låter sig inte på ett enkelt sätt numera kan lyftas ur båten. Hur det gick till förstår jag inte men urspårningen för svänghjulet blev lite annorlunda än för andra durkdelen. Därav ett försök att dölja misstaget med en mässingsplåt runt svänghjulet
Last edit: 4 år 6 månader sedan by Åke Silén. Orsak: glömde infoga

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Åke Silén
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Platina Boarder
  • Platina Boarder
Mer
4 år 6 månader sedan #2794 av Åke Silén
Svar från Åke Silén i ämnet Ångdriven modell på "G"
Nu har processorn och jag kommit på god fot med varandra (efter omprogrammering och bortlödning av numera onödig pryl). Jag kan nu genom ett tryck på mobiltelefonens app uppåt eller neråt få ångmaskinen att gå till stoppläge alternativt framåt eller bakåt. Sjötesterna får sen avgöra vilken propeller som skall användas. Valet blir ju även avgörande för vilken fart modellen får. Nu gäller det att ta upp hål i durken för att få plats med servot och hållaren. Hål måste även tas upp i navigationsbordet för kuggstången. Sen väntar intrimning så att ångmaskinen kan fjärrstyras utan att det hakar upp sig när modellen väl är till sjös.
Bilagor:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.274 sekunder

Hänt sedan sist

Månadsmöte 20 mars

Efter en timmes hobbydiskussioner tar Magnus vid och berättar om sitt nya projekt, kranen Lodbrok. Därefter Claes som berättar om sina byggen av mahognyracers.



Stockholmsmässan
Allt för sjön 2024

Skepp ohoj!

Många besökare med igenkänningsfaktor av våra modeller. Kjelle hade flera entusiaster som jobbar ombord på Edda Flora som kranförare, undervattensförare och uppe på bryggan.

Byggtipsartiklar

Här samlar vi byggtips av allehanda slag från olika media.

Byggtipsartiklar >

Forumets senaste inlägg