Ångdriven modell på "G"

  • Anders Eriksson
  • Offline
  • Expert Boarder
  • Expert Boarder
Mer
6 år 1 månad sedan #2288 av Anders Eriksson
Svar från Anders Eriksson i ämnet Ångdriven modell på "G"
Angående epoxin. Limmet i väven löses upp efter ett tag så bearbetar men för länge så blir det svårt att "platta till" väven för den rör sig sträcks och ändrar form. En erfarenhet från större plastjobb på motorbåten.
Så till förstärkaren. 5W räcker väl till för att framställa rejält med (o)ljud. Gamla biografförstärkare (40-talet) lämnade kanske 15 w till en hel salong med bra högtalare. Höga effekter behövs för att få fram lågfrekvent muller ur små högtalarlådor. De små måtten ger dålig verkningsgrad så det behövs mycket watt in i högtalaren. Hur stora är dina 5w högtalare? Effekten för en högtalare anger bara var gränsen går där talspolen brinner av. Den säger inget om verkningsgraden.
Hade du 12 volt till förstärkaren när du provade? lägre spänning minskar uteffekten med kvadraten på spänningsskillnaden.
Om spänningen var rätt så misstänker jag att utspänningen från MP3-spelaren var för låg för att styra ut effektförstärkaren men den borde räckt om du tog ut signalen vid hörtelefonutgången. Möjligen en undran om förstärkaren fungerar som tänkt. Har du provat den med någon annan ljudkälla. I Delta Queen har jag inga problem med att få mycket ljud från en MP3-spelare. Problemet är att det blir mycket distorsion för att högtalaren inte klarar de fem watten.
Jag kan hjälpa dig att mäta uteffekt och kontrollera med tongenerator och oscilloskop om allt fungerar om du vill.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Åke Silén
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Platina Boarder
  • Platina Boarder
Mer
6 år 1 månad sedan #2287 av Åke Silén
Svar från Åke Silén i ämnet Ångdriven modell på "G"
Nu gräver jag inte mer i denna fråga då epoxi och glasfiber är på plats. Det kan finnas anledning att ta upp saken senare när det blir dags att ge samma behandling av däcket. Som tröst och omväxling prövade jag att löda ihop en liten 5W förstärkare från Velleman och koppla ihop den med några små 5 W högtalare som säljs av Conrad. De skulle vara lätta att montera och passa i det nya skrovet. Jag konsulterade Göran M för att höra hur många Watt han har i sina båtar. 20 resp 60W. OK - 60 W verkar lite för mycket ingen missar motorljudet på torpedbåten. 20 W - kanske mer lagom. Men hur mycket låter 5 W? Ljud och musik är tänkt att komma från en MP3 spelare. Resultat - maxljud på MP3 spelaren och max förstärkning på förstärkaren resulterar i att man hör klart och tydligt i ett tyst rum (även för gammal man som hör lite illa - men utan hörapparat). Utomhus - troligtvis helt värdelöst. 20 W verkar vara nödvändigt. Mer watt - större förstärkare och större högtalare. Kan man koppla förstärkare i serie? Kanske använda förförstärkare? Mobiltelefonen ger ett något högre ljud (om ställt på max) än MP3 spelaren vilket skulle kunna tolkas som att en förförstärkare skulle kunna vara av godo. Dessutom vill dessa förstärkare ha minst 12 V och drygt 1 A för att de skall fungera som det skall. Detta kan ordnas från batteripacken då högtalarna inte skall användas annat än i samband ångvisslan. Någon som har provat på och har några goda råd?
Bilagor:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Mer
6 år 1 månad sedan #2286 av Hans Annell
Svar från Hans Annell i ämnet Ångdriven modell på "G"
Du kan ju prova att ställa epoxi&glasfiberfrågan i "byggteknik"!
Kanske är det kvalitetsskillnad mellan biltema och fritidsbåtaffärens material?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Åke Silén
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Platina Boarder
  • Platina Boarder
Mer
6 år 1 månad sedan #2284 av Åke Silén
Svar från Åke Silén i ämnet Ångdriven modell på "G"
Ja - nu har jag testat att epoxibehandla mahognyn. Först ett lager för att mätta träet, sen ett lager till, sen ett laget till i vilket jag lagt 25 g´s glasfibermatta som blev tillklippt till samma storlek som träbiten. Sen var det tänkt att man skulle lägga på mer epoxi men det blev ingen lyckad lösning. Så fort man närmar sig kanten frasar glasfibern upp sig och blandar sig glatt med resten av epoxin. Blir mycket slipa! Bättre är enligt min syn är att lägga på glasfibern och låta den sjunka in. Låt härda över natt och lägg på ett lager epoxi. Något fel är det på epoxin (Biltemas´s laminating epoxi) eller glasfibern. Glasfibern bildar i epoxin ett antal små bubblor stora som en liten nagel, dvs den sjunker inte ner. Man kan misstänka att det är skräp under men innan epoxibehandlingen är ytorna noggrant avtorkade med "TAKRAG" (Biltema). Det verkar mer som en gasbubbla som inte låter sig påverkas av att man sticker hål på den. Dessutom bildas under härdningen mycket mycket små gropar där ytspänningen inte drar ihop ytan. De lite större bubblorna låter sig slipas bort precis som de små. Ytan har sen slipats med 220, 400 och 600 papper innan finishen gnuggas fram med autosol. Det blir en snygg blank yta men i ljusbrytningen kan man se var bubblorna (glasfiberns kanter) var. Knepig teknik om man skall lyckas helt väl med mycket slipa och mycket väntetider. Slutsatsen så här långt är att man nog kan utesluta glasfibern om man på annat sätt kan förhindra sprickbildning. Tex lägga glasfibern på baksidan. Nu låter det sig i detta fallet inte göras då baksidan är insida och väl synlig.
Baksidan är stulen två gånger med Eskaders Grundfiller som ger en sidenmatt yta. Skulle man lägga på ytterligare lager (vilket det skall bli) tror jag att även den ytan blir bra. Grundfillern är cellulosabaserad och ger kanske inte samma släta ytfinish men man kan ju alltid lägga på lite lackfärg och slipa/polera upp finishen.
Bilagor:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Mer
6 år 1 månad sedan #2280 av Hans Annell
Svar från Hans Annell i ämnet Ångdriven modell på "G"
Eskaders filler är väl acetonbaserad? Det betyder ju att den tål i princip alla vanliga lösningsmedel och vätskor utan att lösas upp. En klen tröst för din fru men bra för dig.

Hemsidan är byggd i en modulbaserad mjukvara som har sina för- och nackdelar. T ex är videofunktionen knepig. Och så lyckas vi inte göra hemsidans bakgrund vit nedåt, dvs där en kolumn är längre än en annan.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Åke Silén
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Platina Boarder
  • Platina Boarder
Mer
6 år 1 månad sedan #2279 av Åke Silén
Svar från Åke Silén i ämnet Ångdriven modell på "G"
Eskaders grundfiller låser fibrerna på trärent material så att de inte reser sig. Fillern bildar en tunn lackhinna som kan bli tjockare ju fler lager man lägger. 2-3 räcker. Slipar man fint mellan lagren erhålls en fin sidenmatt yta. Lämpligt på trärent material och kan sen utgöra grund för ytterligare spackling och målning. Den är nog att betrakta som klarlack för trä. Jag har använt den för att skydda träet från fukt och av estetiska skäl.

Vad det gäller video så har jag använt tekniken under "Dina egna bilder och filmer" men ovanför denna textruta finns en liten filmsymbol (2:dra raden, andra symbolen). Klickar man på den erhålls "hakparentes video hakparentes" kompletterar man med länken till Youtube erhåller jag ingenting. That´s my problem.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.266 sekunder

Hänt sedan sist

Månadsmöte 3 april

Den här kvällen hade vi med oss pågående projekt där vi beskrev vilka vedermödor vi genomlider under byggets gång. Fyrskeppp med knapphändigt ritningsunderlag, Edda Flora med miniatyrets, Gotland med jobbiga formöverångar, Arbetsbåt med klurig klaffstyrning, Loffes båt i Göta Kanal med pyttedrev i 0.3-modul. Segelbåt dock utan kända vedermödor :-)

Åsså en braåhalåda vars prylar hittade nya ägare.

Stockholmsmässan
Allt för sjön 2024

Skepp ohoj!

Många besökare med igenkänningsfaktor av våra modeller. Kjelle hade flera entusiaster som jobbar ombord på Edda Flora som kranförare, undervattensförare och uppe på bryggan.

Byggtipsartiklar

Här samlar vi byggtips av allehanda slag från olika media.

Byggtipsartiklar >

Forumets senaste inlägg