Ångdriven modell på "G"

  • Åke Silén
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Platina Boarder
  • Platina Boarder
Mer
5 år 11 månader sedan #2342 av Åke Silén
Svar från Åke Silén i ämnet Ångdriven modell på "G"
Nu är den öländska filialen åter bemannad. Aprilväder råder och gräset växer. Tyvärr visar sig gräsklipparen från sin sämsta sida dvs vill inte gå. Hade inget tändstift hemma som passade så service (om det nu hjälper) får vänta tills imorgon då affären är öppen. I stället passade jag på att montera in MP3-spelare, förstärkare och högtalarelementen som nu fungerar. Högtalarna skall monteras mot en svängd plywoodyta av 0,5 mm tjocklek (ev x 2) som skall kläs med mahogny. De får inte plats att stå utan måste monteras horisontellt. Inte helt lätt då tillgänglig yta är begränsad. Kanske dyker lösningen upp under tiden jag klipper ca 3500 kvm gräsmatta.
Bilagor:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Anders Eriksson
  • Offline
  • Expert Boarder
  • Expert Boarder
Mer
6 år 1 vecka sedan #2318 av Anders Eriksson
Svar från Anders Eriksson i ämnet Ångdriven modell på "G"
Alla högtalarlådor jag byggt har varit försedda med glasfiberull. Tror inte det blir märkbart bättre med fårull i ditt fall. Det blir knappast HI-FI-ljud i alla fall. Ullen ska dämpa resonanser i högtalarlådan genom att hindra att väggarna reflekterar ljudet.
Kul att det fungerade nu. MP3 modulen är ju lättare att starta och stoppa med datorn också.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Åke Silén
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Platina Boarder
  • Platina Boarder
Mer
6 år 1 vecka sedan #2317 av Åke Silén
Svar från Åke Silén i ämnet Ångdriven modell på "G"
Nu tjänstledig från varvet på Öland är jag på besök i Stockholm för barnbarnens skull och några läkarbesök. Med Anders E.´s goda kunskap inom audiotekniken som stöd har jag under besöket satsat på att lösa problemen med ljud i modellen. Att de gamla MP3 spelarna jag prövade med (med för låg output till förstärkaren) kunde vara anledningen till de dåliga resultaten blev klart idag. Jag har beställt och fått från Velleman en vad jag trodde var en byggsats till en MP3-spelare. Hade sett fram emot några timmar byggande men tji fick jag. MP3 spelaren var färdigbygg när den kom, bara att koppla ihop med förstärkaren och förse med ström. Genast fungerade allt som förväntat. Det svarta som sticker upp från MP3 spelaren är ett SD-kort på vilket jag lagt musiken. Musiken är låg på filmsnutten beroende på att vid högre volym börjar högtalarna vandra runt på bordet. Om det sen skall vara fårull eller mineralull i högtalarlådorna har jag ingen riktig uppfattning om. Jag misstänker att ullen ger bättre ljud i lådan. Behövs det - ? Det får inte plats någon större låda och packar man för mycket ull påverkar det nog högtalarens membran. Får prova lite. Jag har även provat att använda mikroprocessorn och SD-kortet som ljudkälla men resultatet blev klart sämre än med Vellemans MP3 spelare. Kanske beroende på att jag då var tvungen att ha en förförstärkare. Kanske var kombinationen dålig.
Bilagor:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Mer
6 år 1 vecka sedan #2315 av Hans Annell
Svar från Hans Annell i ämnet Ångdriven modell på "G"
Snyggt träarbete!

Intressant att höra om högtalarfyllning. Vad ger ull för funktion?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Åke Silén
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Platina Boarder
  • Platina Boarder
Mer
6 år 2 veckor sedan #2313 av Åke Silén
Svar från Åke Silén i ämnet Ångdriven modell på "G"
Nu så är dörren och alla väggar till "salongen" på plats. En liten ribba som täcker skarven i hörnen får sättas dit senare då den måste epoxi (?) behandlas först. Nu gäller det att göra taket (löstagbart (?). En del eller flera? Hur att göra med elanslutningarna? Många trevliga problem att lösa. Under tiden limmet torkade har funderingarna börjat kretsa kring hur att göra den främre insideväggen som jag tänkt skall vara välvd och i vilken högtalarna skall fästas. Högtalarlådor skall klämmas/byggas in och fyllas med fårull (enligt somliga) själv hade jag tänkt mineralull då det är lättare att få tag i. Solen har återvänt till Öland och temperaturen har stigit markant (dryga 10 grader plus). Snö och is är i uppluckringstillstånd och det går att sitta ute och fika mot en vägg i lä.
Bilagor:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Åke Silén
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Platina Boarder
  • Platina Boarder
Mer
6 år 3 veckor sedan #2310 av Åke Silén
Svar från Åke Silén i ämnet Ångdriven modell på "G"
Jag har ett par av dessa små klingor men de var för tunna. Minsta om jag minns rätt var endast 0,1 mm tjock. Behövde runt 0,5-0,6 mm för att mässingsplåten skulle gå in. Jag delar de goda råden vad det gäller intarsian. Det uppstår dock ett problem då det inte är så lätt att hitta intarsia faner som är säg 0,25 mm. Grövre dimensioner är lättare att hitta. De tunna faneren kan man skära ut men de grövre måste sågas ut och kantslipas. Två 0,25 mm´s faner korslimmade blir lagom för 0,5 mm ytfaner. Har man dock en bra kvalitetshyvel kan man göra dessa själv. Tyvärr har jag ingen sån hyvel. En ytterligare viktig del i intarsiaarbete är val av vilken del av det träslag man vill ha. Tex valnöt är mycket ojämn i kvaliteten.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.289 sekunder

Hänt sedan sist

Månadsmöte 3 april

Den här kvällen hade vi med oss pågående projekt där vi beskrev vilka vedermödor vi genomlider under byggets gång. Fyrskeppp med knapphändigt ritningsunderlag, Edda Flora med miniatyrets, Gotland med jobbiga formöverångar, Arbetsbåt med klurig klaffstyrning, Loffes båt i Göta Kanal med pyttedrev i 0.3-modul. Segelbåt dock utan kända vedermödor :-)

Åsså en braåhalåda vars prylar hittade nya ägare.

Stockholmsmässan
Allt för sjön 2024

Skepp ohoj!

Många besökare med igenkänningsfaktor av våra modeller. Kjelle hade flera entusiaster som jobbar ombord på Edda Flora som kranförare, undervattensförare och uppe på bryggan.

Byggtipsartiklar

Här samlar vi byggtips av allehanda slag från olika media.

Byggtipsartiklar >

Forumets senaste inlägg