Forum

Beroende på hur aktiv du vill vara i skalabåtklubbens forum kan du välja en av tre behörighetsnivåer:

- Klubbmedlem
- Registrerad forumanvändare, men inte klubbmedlem
- Besökare som endast vill läsa

Klubbmedlem

För att nyttja forum och hemsida fullt ut behöver du vara fullvärdig medlem i Stockholms Skalabåtklubb.

Logga in som fullvärdig klubbmedlem >

Bli medlem >


Registrerad forumanvändare, men inte klubbmedlem

För att göra egna inlägg och vara aktiv i diskussioner behöver du vara "Registrerad forumanvändare". 

Denna registrering ger dig tillgång till tex byggloggar och byggteknik, men inte till klubbens interna forum. För att nyttja forum och hemsida fullt ut behöver du vara fullvärdig medlem i Stockholms Skalabåtklubb.

Logga in som "Registrerad forumanvändare" >

Bli registrerad forumanvändare >  


Besökare som endast vill läsa

Du som varken är medlem eller registrerad forumanvändare kan endast läsa i vårt forum, tex byggloggar och byggteknik. Du kan inte bemöta andras inlägg, inte heller skapa egna ämnestrådar. I fall du önskar komma i kontakt med en specifik medlem, använd kontaktformuläret:

Kontakta klubben >

 

Ångdriven modell på "G"

  • Åke Silén
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Platina Boarder
  • Platina Boarder
Mer
5 år 9 månader sedan #2382 av Åke Silén
Svar från Åke Silén i ämnet Ångdriven modell på "G"
Efter flera år då det varit relativt myggfritt på Öland har det i år blivit rena massinvasionen. Trots det varma vädret går det inte att sitta ute på kvällarna utan ett evigt dödande. Kärr som varit torra i flera år är nu vattensjuka och tillsammans värmen gör det att larverna får rätt utvecklingsmiljö. Till glädjeämnena hör att årets första jordgubbar (saftiga och söta) har avsmakats. Modellens bottenfärg är nu yttorr. För - efter att nu ha använt flera av Montanas färger så vill jag påstå att de behöver flera dagars torktid innan jag är helt nöjd. De är en bra färg med hög täckningsförmåga. Vid nästa tillfälle skall jag prova deras lågtrycksvariant (GOLD). Sen undrar jag om det är lämpligt att dra över skrovet med stålull innan skyddslacklagret? I väntan på att färgen skall bli riktigt hård har skrovet fått en snobblinje med Humbrol guldfärg och förberedelser pågår för att göra ett nytt däck. 2 mm plywood kommer att bli underlag för mahognyribborna. Jag får se om det går att göra däcket välvt - tveksamt. Tyvärr innebär detta beslut att jag även måste göra om kompassrosen.
Bilagor:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Åke Silén
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Platina Boarder
  • Platina Boarder
Mer
5 år 9 månader sedan #2381 av Åke Silén
Svar från Åke Silén i ämnet Ångdriven modell på "G"
Nu har den blåa färgen fått torka ett dygn. Klart är att färgen är torr men ej genomhärdad. Den var torr nog för att kunna maskeras inför botten målningen men inte torr nog att stå i ställningen. Den klibbade fast lite men färgen blev inte skadad. En vattenlinje har markerats och det blå har maskerats bort inför bottenmålningen. Imorgon kan resultatet beskådas. Den roströda färgen las på med en mindre stråle (munstycke).
Bilagor:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Åke Silén
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Platina Boarder
  • Platina Boarder
Mer
5 år 10 månader sedan #2380 av Åke Silén
Svar från Åke Silén i ämnet Ångdriven modell på "G"
Nu så här efter jag köpt sprayburkarna upptäckte jag att det finns minst två varianter av Montanas sprayer - GOLD resp BLACK. Gold har lågtryck (mer styrbar för mindre detaljer) och BLACK kör med högtryck. BLACK skall gå fortare att måla med (är väl betydelsefullt för grafitti målare). Jag valde färger ur BLACK serien. Till sprayburkarna kan köpas för en billig penning en uppsättning hattar med 8 olika munstycken från pytteliten stråle till en bred. Jag har använt den bredaste och kan så här i efterskott inse att det var onödigt brett. Mycket färg hamnade utanför målet vilket framgår av bilden. En burk räckte dock till skrovet.
Delvis kan jag svara på frågorna; jag tycker att det dammade mindre än normalt (är dock inte överdrivet van att använda sprayburkar). Jag försökte använda rekommenderad princip - spraya på ett lager vänta 1-2 min innan man lägger på nästa lager. Med den principen upplevde jag inte att de började rinna i någon ända. Jag var förvånad att färgen täcker så bra. På en sprutomgång (2 lager) är jobbet klart! Använder man sprutpistol måste färgen spädas och det är lätt hänt att man knäcker färgens tänkta egenskaper och man får därför lägga på flera tunna lager. Övermod - och resultatet blir rinningar. Om färgen fyller igen sandpapper är för tidigt ställd fråga. Jag har bara slipat grundfärgen och då med ett 400 papper. Inget klibb i sandpappret. När jag gjorde taket till "salongen" upplevde jag att - visst var färgen torr efter 24 timmar men inte genomhärdad. Efter 3-4 dagar kändes den klart mer genomhärdad. Måhända la jag på för mycket eller så var det som med många moderna färger det tar sin tid att få färgen genomhärdad, ibland upp till en månad. För praktiskt bruk är färgen torr efter 24 timmar men om man börjar använda slippapper innan den är genomhärdad får man nog vara generös med slippappret. Imorgon skall skrovet återgå till verkstaden och få en vattenlinje och det blåa skall maskas bort. Då får jag en uppfattning hur torr och genomhärdad färgen är. Färgen heter Intense blue. Kanske lite för intense? Botten på skrovet skall bli rostbrunt.
Bilagor:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Mer
5 år 10 månader sedan #2378 av Hans Annell
Svar från Hans Annell i ämnet Ångdriven modell på "G"
Åh, jag tycker Montanas kulörta sprayer är suveräna! De är så bra i sin mättnad, inte så bjärta som tex Vallejo och Tamiya.

Hur funkar montana att spraya och slipa?
- dammar vid sprayning?
- rinnig?
- täcker bra?
- klibbar in i slippapper?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Åke Silén
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Platina Boarder
  • Platina Boarder
Mer
5 år 10 månader sedan #2375 av Åke Silén
Svar från Åke Silén i ämnet Ångdriven modell på "G"
För att slippa montera i/ur pannan mm så har skrovet nu fått sig en rejäl slipomgång och spackling. Den låga kvaliteten på skrovet med mm stora klumpar på flera ställen, gropar på andra och en hel del rester av vad jag tror är veck från gladpac eller dylikt i gelcoaten är nu ett minne blott. Nu har skrovet fått sig en omgång Montana grundning för plast. Grundfärgen var mycket tunn så jag tror att den inte behöver slipas om nu inte något djur dör i lacken. Vedboden som tidigare visade sig olämplig är nu utbytt mot ett rum i ladan.
Bilagor:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Åke Silén
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Platina Boarder
  • Platina Boarder
Mer
5 år 10 månader sedan #2368 av Åke Silén
Svar från Åke Silén i ämnet Ångdriven modell på "G"
Det har varit vårdoppa även här på Öland. Den blivande ångbåten, nu döpt till Miss Steamy har fått möta sitt rätta element en sommardag (20/5) med 22 grader i luften och 22 grader i vattnet (vid strandkanten) av Grankullaviken som är en stor havsvik på norra Öland. Allt för att redaren skulle få reda på viktfördelningen ombord. Flytprovet var till belåtenhet. Plastpåsarna ombord framför salongen (innehåller stålkulor) är en barlast på 1,1 kg. Utan barlast väger modellen 6,2 kg. Någon större skillnad i flytläge blev det inte med och utan barlast. Utan barlast gick hon lite högre. Miljöorienterade (?) människor här på ön har arbetat hårt för en återgång till gamla tider då då fattiga bönder fick ha sina kossor betande på strandängarna. Nu går kossor åter på strandängarna och betar av växtligheten (effektivt) men tyvärr glömde man (?) att de kossorna stoppar i sig i ena ändan kommer ut som en ytterst kväverik massa i andra ändan. Denna massa läcker sen kvävet till vikens vatten vilket gör att växtligheten i vattnet ser sin växtmiljö som ytterst gynnsam vilket framgår av bilderna. Nästa steg blir funktionskontroll av ångpanna, ångmaskin med en 30 mm propeller.
Bilagor:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.453 sekunder

Hänt sedan sist

Månadsmöte 20 mars

Efter en timmes hobbydiskussioner tar Magnus vid och berättar om sitt nya projekt, kranen Lodbrok. Därefter Claes som berättar om sina byggen av mahognyracers.



Stockholmsmässan
Allt för sjön 2024

Skepp ohoj!

Många besökare med igenkänningsfaktor av våra modeller. Kjelle hade flera entusiaster som jobbar ombord på Edda Flora som kranförare, undervattensförare och uppe på bryggan.

Byggtipsartiklar

Här samlar vi byggtips av allehanda slag från olika media.

Byggtipsartiklar >

Forumets senaste inlägg