Forum

Beroende på hur aktiv du vill vara i skalabåtklubbens forum kan du välja en av tre behörighetsnivåer:

- Klubbmedlem
- Registrerad forumanvändare, men inte klubbmedlem
- Besökare som endast vill läsa

Klubbmedlem

För att nyttja forum och hemsida fullt ut behöver du vara fullvärdig medlem i Stockholms Skalabåtklubb.

Logga in som fullvärdig klubbmedlem >

Bli medlem >


Registrerad forumanvändare, men inte klubbmedlem

För att göra egna inlägg och vara aktiv i diskussioner behöver du vara "Registrerad forumanvändare". 

Denna registrering ger dig tillgång till tex byggloggar och byggteknik, men inte till klubbens interna forum. För att nyttja forum och hemsida fullt ut behöver du vara fullvärdig medlem i Stockholms Skalabåtklubb.

Logga in som "Registrerad forumanvändare" >

Bli registrerad forumanvändare >  


Besökare som endast vill läsa

Du som varken är medlem eller registrerad forumanvändare kan endast läsa i vårt forum, tex byggloggar och byggteknik. Du kan inte bemöta andras inlägg, inte heller skapa egna ämnestrådar. I fall du önskar komma i kontakt med en specifik medlem, använd kontaktformuläret:

Kontakta klubben >

 

Nytt bygge på gång i tankarna

Mer
7 år 8 månader sedan #1289 av Hans Annell
Svar från Hans Annell i ämnet Nytt bygge på gång i tankarna
Har du foto på originalets propeller?
Och vilket fabrikat har du köpt?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Åke Silén
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Platina Boarder
  • Platina Boarder
Mer
7 år 8 månader sedan #1288 av Åke Silén
Svar från Åke Silén i ämnet Nytt bygge på gång i tankarna
Sakta men säkert går bygget framåt. Två "lådor" som senare skall få ett förhoppningsvis tät lock har tillverkats och fått en behandling med epoxi för att bättre stå emot en attack från det blöta medium som de kommer att vara nära. Urgröpningar är gjorda i XPS plasten för lådorna, stöttor, propelleraxel och roderlänkage. Även fästen för rodret har fästs i XPS plasten. Lådorna rymmer drivmotor och roderservo och har en utbyggnad upptill i vilken mätningslisten ligger som framgår av bilderna. Frågan om hur locket till lådan skall fästas (magneter/skruv) har jag för stunden skjutit på framtiden.

Nu är jag lite bekymrad över storleken på propellern. Jag har köpt mässingspropellrar av typ A (vad det nu betyder) och en diameter på 40 mm för att ha något att börja med. En höger och en vänster drivande. Axeldiametern är 4 mm. Kanske är propellerdiametern för stor? Kanske skall propellern vara planare för att inte det skall kosta för mycket energi att driva runt den. RPM 0-10000.

Någon som vet hur man skall resonera?

Nu skall delarna monteras och pontonerna spacklas innan två lager 50 gr glasfiber och epoxi läggs på. Sen återstår spackling/slipning osv tills jag blir nöjd.
Bilagor:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Åke Silén
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Platina Boarder
  • Platina Boarder
Mer
7 år 8 månader sedan #1272 av Åke Silén
Svar från Åke Silén i ämnet Nytt bygge på gång i tankarna
Nu har delar av den blivande modellen för första gången fått möta sitt rätta element. Summerade jag alla de olika trekanterna och rektanglarna som en ponton kan delas upp i med de mått jag hade, längd 1090 mm bredd 80 mm, fribord 30 mm och med en undervattensdel på 70 mm (profil, se tidigare bild) erhöll jag en volym på runt 4 kubikdecimeter (= liter). Detta innebär en total bärighet på 8 kg med två pontoner. Nu skall hörnen filas av vilket kommer att minska bärigheten en del men det blir lite, plasten och glasfibern samt spackel kompenserar nog detta.

Tittar man nu på pontonernas skrovform liknar dessa ett jagarskrov. Koefficienten för denna form är 0,6. Jagarens för har en annan typ av utformning och om detta är är anledningen vet jag ej men koefficienten för pontonen blir runt 0,65.

Väl i sitt rätta element visade det sig att teori och praktik stämde väl överens. Med en belastning på de båda pontonerna på 8080 gram flöt pontonerna på sin antagna vattenlinje med en fribord på 30 mm.

Nu skall pontonerna gröpas ur för att ge plats för lite inkråm.
Bilagor:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Åke Silén
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Platina Boarder
  • Platina Boarder
Mer
7 år 8 månader sedan #1271 av Åke Silén
Svar från Åke Silén i ämnet Nytt bygge på gång i tankarna
Ja - nu är de undre delarna av pontonerna färdiga. XPS är ett mycket lättarbetat material. Det låter sig skäras med kniv ungefär som balsaträ. Kan även slipas med sandpapper. När jag skar ut pontonen ur den 5 cm tjocka skivan visade det sig att bladet på min mattkniv nog var i klenaste laget. Trots omsorg så blev inte skäret vinkelrätt utan bladet hade vik sig lite den sista centimetern. Detta framgår av bilden på de färdigskurna pontonerna men detta gör nu inte så mycket utan innan plastning får jag fylla ut felaktigheterna med spackel.

Med detta material kan man lätt skära till en plugg om man vill bygga en modell. Kanske till för och akter med många böjda former. Själv använde jag balsaträ men hade jag haft erfarenhet av XPS hade jag valt det istället.

XPS har dock en besvärande nackdel. Slipdamm och flisor från tillskärningen är elektrostatiska. De far iväg och sätter sig överallt. För att inte tala om på kläder och händer. Hur man än försöker har det en tendens att hitta ännu en plats att fastna på.

Nu skall pontonbitarna temporärt sättas ihop och bärigheten testas i sjön. Därefter väntar urgröpning för propelleraxel, något bra hållbart roderfäste måste konstrueras, pontonfästen sättas på plats liksom servo och motormoduler.

Tack för tipsen om magneter. Serviceluckan till motor och servo kommer nog stundtals att vara under vatten. Pontonens fribord är tänkt att vara 30 mm. Fören har jag avsiktligt gjort smal och rak för att få litet motstånd i vattnet. Vågor som modellen möter skall inte lyfta modellen utan utan gå kring och över pontonen. Blir vågorna för stora får huvudskrovet ta hand om dessa. Normalt ligger huvudskrovet en/ett par cm över vattenytan.

Gummilisten som tänkt använda som tätning till luckan måste nog tryckas ihop en del för att tätning skall uppstå. Hur mycket kan man fundera över. Tänkte limma en tunn styrenplastskiva under luckan och det kommer därför bli den som vilar mot tätningen. Tätningslisten är i mjukt gummi (EPDM) med tre förhöjningar (samma typ vanligen används till dörrar och fönster). Används magneter så kommer avståndet mellan metall och magnet bli betydelsefullt och svårjusterat. Kanske måste jag börja med en tätningsprototyp där jag fäster magneterna så att dess höjdläge kan justeras med en fingängad skruv. För svaga magneter kommer säkert att hålla luckan på plats men kommer den att bli tät?
Bilagor:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Mer
7 år 8 månader sedan #1268 av Jan Carlerud
Svar från Jan Carlerud i ämnet Nytt bygge på gång i tankarna
Det finns mycket mindre magneter med mera lagom hållkraft. Jag har köpt på Tradera, t ex www.tradera.com/item/342528/260395239/10...m-neodymium-magneter men det finns säkert att hitta hos mera "vanliga" handlare.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Åke Silén
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Platina Boarder
  • Platina Boarder
Mer
7 år 8 månader sedan #1267 av Åke Silén
Svar från Åke Silén i ämnet Nytt bygge på gång i tankarna
Neodym magneter är bra. För en nerfälld lucka som man vill ha tät fungerar de för bra. Det låser luckan effektivt. Kan troligtvis inte öppnas om man inte har ett rejält handtag. Man skulle kunna ha ett litet hål i vilket ett lämpligt verktyg stacks in och låses. Sen är det bara dra. De magneter jag har är ca 1 kvcm och mycket starka. På Visby där de används för öppningen i kanontornet var jag tvungen att skapa en distans (ca 1 mm) mellan magneten och järnet för att öppningen skulle kunna gå att öppna med rimlig kraft. Idén är bra. Kanske skulle man kunna limma på en tjockare (5-10 mm) plastbit på undersidan av luckan. Borra en hål som inte går igenom och däri stoppa en lång rundstav av mässing och sen försöka bryta sidledet för att få magneterna att släppa. Skall provas. Annars har jag via nätet köpt små skruv för ändamålet. Det visade sig när de kom att de krävde en 1,3 mm´s insexnyckel. Denna dimension fanns inte verktygslådan så det blev en utflykt till Kalmar där bla det blev ett besök på Biltema som hade set precisionsnycklar som inkluderade 1,3 mm.

Nu skall det bli åter till arbetsbänken för att skära/tälja till bottenprofilen.
Bilagor:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.235 sekunder

Hänt sedan sist

Månadsmöte 20 mars

Efter en timmes hobbydiskussioner tar Magnus vid och berättar om sitt nya projekt, kranen Lodbrok. Därefter Claes som berättar om sina byggen av mahognyracers.



Stockholmsmässan
Allt för sjön 2024

Skepp ohoj!

Många besökare med igenkänningsfaktor av våra modeller. Kjelle hade flera entusiaster som jobbar ombord på Edda Flora som kranförare, undervattensförare och uppe på bryggan.

Byggtipsartiklar

Här samlar vi byggtips av allehanda slag från olika media.

Byggtipsartiklar >

Forumets senaste inlägg