Mariefred i skala 32

Mer
8 år 3 månader sedan - 8 år 3 månader sedan #1006 av Hans Annell
Svar från Hans Annell i ämnet Mariefred i skala 32
Jätrefin kulör du blandat, vad är det för färgfabrikat? Ser helt trovärdigt ut. Exakt som min tågfärjas syster Helsingør.

Och va fiffigt att "gjuta" fönstren direkt i mässingsrörstumpen. Mycket bättre än att försöka klistra dit nån plast, de fönstren måste ju vara täta, de lär ju ligga under vattenytan rätt frekvent typ varje gir.
Last edit: 8 år 3 månader sedan by Hans Annell.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Kristian Martinson
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Expert Boarder
  • Expert Boarder
Mer
8 år 3 månader sedan #1003 av Kristian Martinson
Svar från Kristian Martinson i ämnet Mariefred i skala 32
Så, bara att göra om och göra rätt... Jag provade ut lite färg med en blandning av rött, orange och lite vitt. Det borde ju vara likt gammal blymönja...
Här är resultatet hyfsat i alla fall.

Bilagor:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Kristian Martinson
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Expert Boarder
  • Expert Boarder
Mer
8 år 3 månader sedan #1002 av Kristian Martinson
Svar från Kristian Martinson i ämnet Mariefred i skala 32
Relingens insida är på Mariefred idag i någon gul-orange nyans, vet inte hur den var i original, så dagens färg får det bli. Jag maskerade och sedan körde Airbrush.


Sedan har jag markerat och maskerat vattenlinjen, och använde en blandning av 1 del "red" och en halv del "hull red" från Vallejo.
Det blev alldeles för mörkt... :(

Bilagor:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Kristian Martinson
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Expert Boarder
  • Expert Boarder
Mer
8 år 3 månader sedan - 8 år 3 månader sedan #1001 av Kristian Martinson
Svar från Kristian Martinson i ämnet Mariefred i skala 32
Jag vill ju ha belysning i båten, även under däck, så pga alla spant blev det pyssligt att lägga ut och limma fast lysdioder. Jag har kopplat alla lysdioden med en egen serieresistans, så de blir helt oberoende. Dessa kan man knappast komma åt efter att däcksplankorna är pålimmade.
Bilagor:
Last edit: 8 år 3 månader sedan by Kristian Martinson.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Kristian Martinson
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Expert Boarder
  • Expert Boarder
Mer
8 år 4 månader sedan #978 av Kristian Martinson
Svar från Kristian Martinson i ämnet Mariefred i skala 32
Eftersom byggsatsen inte inhehöll något om eller för ventilerna till utrymmen under däck svarvade jag till mässingsrör (7 mm) och limmade i hål som jag borrade. (se tidigare) Jag hade tänkt att svarva små kutsar för att limma in i dessa hylsor, men det var väldigt knepigt att få till. Akrylstaven jag använde hade väldigt lätt för att spricka, så svarvandet hade säkert tagit ett par dar....
I stället provade jag ut en metod att "gjuta" i ventilerna med epoxilim. Jag använde en liten limspruta (det gick åt 5 st.. :P ) och satte vanlig maskeringstejp på utsidan som botten i formen.
Detta gick hyfsat, även om viss oregelbundenhet i fyllningarna uppstod. Men det får duga. Jag tror det är tätt och att det lyser igenom tillräckligt.






herrsalongens ventiler...

Bilagor:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Kristian Martinson
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Expert Boarder
  • Expert Boarder
Mer
8 år 4 månader sedan - 8 år 4 månader sedan #977 av Kristian Martinson
Svar från Kristian Martinson i ämnet Mariefred i skala 32
Jag tyckte det var dags att ordna ett föste för servot till rodret. Rodret manöverereras med en pianotråd som bockas löds på lämpligt sätt. Denna går genom ett rektangulärt mässingsrör (6x3 mm) som jag karvar ut plats för strax under däck.

Mässingsvinklar epoxilimmade i skrovet som jag borrat/gängat för fästskruvar och en mässingsbit som monterats på själva servot ger en hyfsad placering, och lite justeringsmöjlighet.




Bilagor:
Last edit: 8 år 4 månader sedan by Kristian Martinson.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.522 sekunder

Hänt sedan sist

Månadsmöte 3 april

Den här kvällen hade vi med oss pågående projekt där vi beskrev vilka vedermödor vi genomlider under byggets gång. Fyrskeppp med knapphändigt ritningsunderlag, Edda Flora med miniatyrets, Gotland med jobbiga formöverångar, Arbetsbåt med klurig klaffstyrning, Loffes båt i Göta Kanal med pyttedrev i 0.3-modul. Segelbåt dock utan kända vedermödor :-)

Åsså en braåhalåda vars prylar hittade nya ägare.

Stockholmsmässan
Allt för sjön 2024

Skepp ohoj!

Många besökare med igenkänningsfaktor av våra modeller. Kjelle hade flera entusiaster som jobbar ombord på Edda Flora som kranförare, undervattensförare och uppe på bryggan.

Byggtipsartiklar

Här samlar vi byggtips av allehanda slag från olika media.

Byggtipsartiklar >

Forumets senaste inlägg